کد خبر: ۶۹۱۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

فرانسه: کاهش شدید نرخ تولد در قرنطینه کرونایی

بسیاری از زوجین در فرانسه یا بسیاری از نقاط اروپا با بی‌اعتمادی به شرایط جدید کاری و اقتصادی برنامه خود برای فرزندآوری را به تاخیر انداختند یا از آن منصرف شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

جدیدترین آمار فرانسه حکایت از کاهش 2 درصدی نرخ تولد و زاد و ولد در این کشور دارد.

زمانی که فرانسه برای اولین بار در اوایل بهار سال جاری اولین دور از تعطیلات و قرنطینه سراسری را اجرایی کرد، جوک‌ و لطیفه‌های زیادی در باره افزایش تولد "کودکان قرنطینه" در رسانه‌های اجتماعی شکل گرفتو دست به دست شد. اینک و 9 ماه بعد از اولین دور قرنطینه فرانسه، جدیدترین آمار حکایت از کاهش غیرعادی نرخ تولد در این کشور دارد.

به گزارش فرانس 24، در اوایل بهار سال جاری و زمانی که دولت فرانسه تعطیلات و قرنطینه سراسری دو ماهه را تائید کرد، جوک و لطیفه‌های زیادی با مفاهیم "نوزادان قرنطینه" و "نسل کووید" محبوب و دست به دست شد. این جوک‌ها بار دیگر و پس از اعمال قرنطینه و تعطیلات سراسری دو ماه گذشته در فضای مجازی ترند شد.

پدری فرزند تازه به دنیا آمده‌اش را که در دوران همه‌گیری کرونا در پاریس پایتخت فرانسه در آغوش گرفته است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

فرانسه: کاهش شدید نرخ تولد در قرنطینه کرونایی

براساس بسیاری از نظریات کارشناسی، زمان قرنطینه و معاشرت بیشتر برای بسیاری از زوج‌های فرانسوی فرصت خوبی برای فرزنددار شدن محسوب می‌شد. از طرفی افزایش 37 درصدی فروش تست‌های بارداری در چهار هفته اول دوران قرنطینه بهار و کاهش 26 درصدی وسایل پیشگیری از بارداری در همان زمان تئوری کارشناسان برای افزایش فرزندآوری در فرانسه را تائید کرد.

اینک و 9 ماه بعد از اولین دوران قرنطینه سراسری فرانسه اولین آمار از نرخ تولد در این کشور به صورت رسمی منتشر شده است. مرکز "مطالعات اقتصادی و آمار موسسه ملی" (INSEE) در فرانسه کاهش 2 درصدی نرخ زاد و ولد در مقایسه با 9 ماهه اول سال 2019 را تائید می‌کند. این موسسه اعلام کرد کاهش نرخ زاد و ولد در آخرین آمارش "شدید" محسوب می‌شود.

کارشناسان می‌گویند دلایل زیادی برای کاهش نرخ تولد (در کشورهایی مانند فرانسه) وجود دارد و بسیاری از آنها چنین کاهشی را برای نرخ زاد و ولد در فرانسه پیش‌بینی کرده بودند.

"اوا بوژان" محقق در زمینه مطالعات "روندهای خانوادگی و باروری" در دانشگاه "وین" می‌گوید: بحران‌های اقتصادی و بهداشتی از نظر تاریخی در نرخ تولد تاتیرگذار است. به گفته او رکود بزرگ دهه 1930 و همه‌گیری آنفلوانزا در دهه 1970 باعث کاهش موقتی نرخ تولد شده است.

وی افزود: آنچه مردم در قرنطینه و تعطیلات سراسری ناشی از یک همه‌گیری تجربه می‌کنند با پیش‌بینی که از ماجرا دارند متفاوت است. بحران قرنطینه پراسترس‌تر از انتظار مردم بوده و تغییرات بزرگی در زندگی آنها ایجاد کرده است. بسیاری از این تغییرات در حوزه کار و بیکاری شکل گرفته‌اند. بنابراین بسیاری از زوجین پس از شیوع کرونا با بی‌اعتمادی به شرایط جدید کاری و اقتصادی برنامه خود برای فرزندآوری را به تاخیر انداختند یا از آن منصرف شدهاند.

مطالعه مرکز تحقیقاتی "دموگرافیک ریسرچ" در مورد اثرات شیوع کووید-19 بر فرزندآوری در کشورهای آلمان، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا نشان می‌دهد که بسیاری از زوجین برنامه فرزندآوری خود را پس از شیوع همه‌گیری به تاخیر انداخته یا رها کرده‌اند. تمامی این کشورها در سال 2020 چندین بار تحت قرنطینه سراسری قرار گرفته و برای روزهای طولانی تعطیل شدند. 50.7 درصد از زوج‌های فرانسوی می‌گویند که برنامه فرزندآوری خود را پس از شیوع کرونا به تعویق انداخته و 17.3 درصد از آنها نیز این برنامه را به کل رها کرده‌اند.

"بوژان" محقق دانشگاه وین در این باره به فرانس 24 گفت: به غیر از نگرانی در باره مسایل اقتصادی و عدم اطمینان عمومی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، احتمالا قرنطینه به عنوان یک عامل پیشگیرانه در شیوع بیماری، نقش مهمی در کاهش نرخ تولد بازی کرده است.

وی افزود: استرس ناشی از شیوع همه‌گیری بر روی زوج‌هایی که در قرنطینه هستند نیز تاثیر داشته و میل جنسی و باروری را نیز کاهش داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین