کد خبر: ۶۹۲۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳

روسیه از آمریکا توضیح خواست

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که دیپلمات های آمریکا باید بخاطر انتشار مسیرهای برگزاری اعتراض ها در شهرهای روسیه در سایت سفارت این کشور، توضیح دهند.
روسیه از آمریکا توضیح خواست
آفتاب‌‌نیوز :

زاخارووا روز شنبه به خبرگزاری تاس افزود: روز گذشته سفارت آمریکا در مسکو مسیر برگزاری اعتراض ها در شهرهای روسیه را در سایت اینترنتی خود منتشر کرد.

وی با بیان اینکه سفارت آمریکا ازجمله مسیر دسترسی به کاخ کرملین را نیز منتشر کرد، ادامه داد: معنی این اقدام چیست آیا این یک دستورالعمل بود؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: حتی برگزارکنندگان این اعتراض ها چنین برنامه ای را (راهپیمایی به سوی کاخ کرملین) اعلام نکرده بودند شرکای آمریکایی باید در میدان اسمولنسکایا (آدرس ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو) باید توضیح دهند.

وی ادامه داد: می توان تصور کرد که اگر سفارت روسیه در واشنگتن نقشه مسیرهای اعتراض ها در این شهر را با ذکر نقطه نهایی آن به عنوان مثال کنگره آمریکا منتشر می کرد.

زاخارووا گفت: این گونه اقدام از سوی روسیه منجر به عصبانیت شدید سیاستمداران آمریکایی ازجمله با سر دادن شعارهای ضدروسی و تهدید به اعمال تحریم های جدید و اخراج دیپلمات های روسی می شد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز در کانال تلگرامی خود به برگزاری اعتراض های خیابانی به خاطر دستگیری ناوالنی اشاره کرد و افزود که هر گونه تلاش برای اطلاع رسانی در مورد این وضعیت در روسیه به عنوان دخالت در امور داخلی کشور تلقی می شود.

سفارت آمریکا در روسیه روز گذشته در سایت اینترنتی خود مکان و زمان برگزاری تظاهرات غیرقانونی در ۲۰ شهر روسیه را منتشر کرد و در کنار آن از شهروندان آمریکا خواست تا از حضور در این گونه برنامه ها بپرهیزند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که انتشار اطلاعات کامل در مورد اعتراض ها از چارچوب مواظبت از شهروندان آمریکایی در روسیه خارج می شود.

در بیانیه آمده است: این اقدام ها با دکترین دسیسه جویانه آمریکا برای تحریک اعتراض ها در کشورهای مخالف سیاست های این کشور مطابقت می کند. این گونه اعمال طرف آمریکایی با واکنش طرف روسی روبه رو می شود.

صدها نفر از هواداران الکسی ناوالنی امروز در چندین شهر روسیه اقدام به برپایی تظاهرات کرده و خواستار آزادی او شدند. وزارت کشور روسیه اعلام کرد حدود ۴ هزار نفر در تظاهرات مرکز مسکو شرکت کردند.

در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک از دستگیری تعدادی از معترضان در مسکو خبر داد. بر اساس این گزارش افرادی که چهره خود را به طور کامل پوشانده اند توسط ماموران پلیس بازداشت می شوند.

روز گذشته مقام‌های روسیه ازجمله سرگئی سابیانین شهردار مسکو از مردم خواستند تا در اعتراض های خیابانی شرکت نکنند و به فرزندان زیر سن قانونی اجازه ندهند در این اعتراضات غیرمجاز شرکت کنند.

ماموران امنیتی ناوالنی را هفته گذشته در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان پوتین رییس جمهوری روسیه و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بود که به خاطر محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خواند.

ماموران امنیتی روسیه ۲۸ دی، ناوالنی را در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای گفته بود که بازداشت ناوالنی، مخالف تعهدات بین‌المللی روسیه محسوب می‌شود.

رییس شورای اروپا روز جمعه در تماس تلفنی با پوتین رییس جمهوری روسیه بار دیگر نسبت به بازداشت ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت مسکو ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی وی شد.

شارل میشل روز جمعه در توئیتی نوشت: در تماس تلفنی با پوتین دوباره تاکید کردم که اتحادیه اروپا در محکومیت بازداشت الکسی ناوالنی متحد و خواستاز آزادی فوری اوست.

وی همچنین از دولت روسیه خواست تا درباره تلاش‌ها برای ترور این فعال سیاسی تحقیقات کامل و روشنی را انجام دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین