کد خبر: ۶۹۲۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

‌جدال پاستور و بهارستان در میدان بودجه ‌

اختلاف قالیباف و روحانی در حال تبدیل‌شدن به یک چالش جدی است و تکه‌پرانی‌‌های سیاسی به بهانه بودجه 1400 مانند توپ پینگ‌پنگ میان پاستور و بهارستان در حال رفت‌و‌آمد است.
‌جدال پاستور و بهارستان در میدان بودجه ‌
آفتاب‌‌نیوز :

این بار قالیباف در پاسخ به سخنان دولتی‌ها همان‌طورکه پنجشنبه به بودجه 1400 در توییتر خود حمله کرده و نوشته بود: «مردم هفت سال نتیجه بودجه به‌اصطلاح کارشناسی این دولت را دیده‌اند که منفعت را دلال‌ها و رانت‌خوارها برده‌اند و گرانی و بی‌کاری‌، سهم مردم شده است. چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عواید نورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟»، اکنون نیز در جلسه‌ای که در مرکز پژوهش‌های مجلس داشته، فرصت را غنیمت شمرده و گفته است «تهمت نزنید؛ مجلس نه قیمت ارز تعیین کرده، نه سقف برای فروش نفت».

روحانی چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفته بود: «ماحصل فروش روزانه دو‌میلیون‌و 300 هزار بشکه نفت در لایحه دولت، معادل 199 هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما آقایان در مجلس، دو‌میلیون‌و 300 هزار را به یک‌میلیون‌و 500 هزار بشکه کاهش داده‌اند و در مقابل درآمد 199 هزار میلیارد‌تومانی را در کمیسیون تلفیق به 230 هزار میلیارد تومان، یعنی 31 هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت افزایش داده‌اند. عجب چشم‌بندی کرده‌اند! هرکسی که چهار عمل اصلی حساب را بداند، متوجه می‌شود که چه شده است».

علی ربیعی هم چهارشنبه گذشته در واکنش به انتقادات صورت‌گرفته درباره بودجه 1400 گفته بود: در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی و غیرکارشناسی مواجه نبودیم و امروز شاهد ادبیاتی کاملا سیاسی هستیم. علی ربیعی درباره این ادعا که بودجه برای فروپاشی نظام تدوین شده، عنوان کرد: «من نمی‌فهمم کجای این قرار بوده فروپاشی کند و کجای آنچه‌ تا الان تصویب کردید، از فروپاشی جلوگیری کرده است. یک شاخص به مردم بگویید تا همه بفهمند که اینجا قرار بوده فروپاشی کند. آیا قیمت ارز را در ۱7هزارو 500 ضرب‌کردن و همه‌‌چیز را بر آن مبنا تعیین‌کردن از فروپاشی جلوگیری کرد».

او گفت: «عنوان «پنهان‌کردن ارز به خاطر انتخابات بایدن» از اتهامات عجیب‌و‌غریبی است که اگر وقوع آن یک اپسیلون هم صحت داشته باشد، هر‌کس این تصور را کرده، خائن به ملت است. پس چرا جفا‌کارانه باز‌ هم تکرار می‌کنید و وقتی تکذیب می‌شود، مسخره می‌کنید و باز بیان می‌کنید».

ربیعی افزود: «یا گفته شده مثلا «بودجه شرکت‌ها پنهان شده یا کجا رفته، یا زمین سوخته برای دولت آینده گذاشته شده است» که این تعابیر در ذهن مردم خواهد نشست. به جای اینکه در یک جمع حزبی درباره بودجه صحبت کنید، در جمع کارشناسان بودجه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس صحبت کنید و بگذارید کارشناسان دیگر هم باشند و آنجا درباره بودجه بحث اقتصادی صورت بگیرد. این حجم از این اظهارات با هیچ دوره‌ای در زمان ارائه بودجه، قابل مقایسه نیست. به‌هر‌حال بودجه هر ‌آنچه هست، درست می‌شود، بی‌اعتمادی را چگونه می‌خواهید درست کنید».

سخنگوی دولت به «ادعای مغشوش و نامتوازن‌بودن بودجه» از سوی منتقدان اشاره و عنوان کرد: «اینکه بودجه از روی بودجه سال‌های قبل کپی شده و دولت تنها برای تهیه آن نیم ‌ساعت وقت گذاشته و بودجه را به مجلس داده، بحث‌هایی است که پاسخ‌دادن به آن فایده‌ای ندارد. برخی از دوستان که این موضوع را بیان می‌کنند، در مجالس قبل‌تر هم بوده‌اند و همین بودجه‌ها در آنجا هم تصویب شده است».

این سخنان روحانی و ربیعی برای قالیباف تحمل‌ناپذیر بوده که دیروز با حضور در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است: در مجلس ایستاده‌ایم تا سیاست ارزی را در نظر بگیریم که هر دولتی روی کار آمد، نتواند از این سیاست خارج شود. این تهمت ناروا است که می‌گویند مجلس نرخ ارز تعیین کرده است؛ بلکه ما می‌گوییم تفاوت نرخ تسعیر ارز با نرخ آزاد که حجم بسیار زیادی است، به حدی که بیشتر از بودجه جاری است، کجا خرج می‌شود؟ اکنون ناراحت همین موضوع هستند. او ادامه داد: حتی گفته می‌شود مجلس سقف درآمد نفتی را بسته است؛ در‌حالی‌که این‌چنین نیست. هر چقدر می‌خواهند این سقف را بالا ببرند؛ ولی باید واقع‌بینانه به شرایط نگاه کنیم. در شرایط سخت کنونی تحقق فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت ممکن است و اگر بیشتر تحقق پیدا کند، مهم است که بدانیم این درآمد نفتی کجا خرج می‌شود. آیا منجر می‌شود به اینکه دولت چاق شود و هزینه‌ها بالاتر برود.

‌مابه‌التفاوت این ارز کجا رفته است؟

قالیباف با اشاره به برخی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: در بودجه‌ای که دولت ارائه داده است، هزینه‌ها به نسبت سال گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته، در مقابل میزان افزایش درآمد ۱۰ درصد بوده که این یعنی ۳۶ درصد گپ ایجاد شده است. در واقع قرار است از جیب مردم برداشته شود؛ از‌این‌رو اعتقاد داریم سیاست‌های مالی غلط دولت در سیاست پولی اثرگذار بوده و تورم را بالاتر می‌برد. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی گرانی و تورم در جامعه رخ دهد، کارگر و کارمند هرچقدر کار کنند و وام بگیرند، دیگر باید آرزوی مسکن را فراموش کنند. در واقع مجلس می‌خواهد جلوی تصمیم‌های تورم‌زا در دولت را بگیرد.

قالیباف اظهار کرد: می‌گویند ما به فکر معیشت مردم هستیم؛ بنابراین باید گفته شود که ما نیز به فکر معیشت مردم بوده‌ایم و البته خواهیم بود؛ اما این سؤال وجود دارد که چرا با ارز چهار‌هزارو 200 تومانی که قرار بود قیمت‌ها ارزان شود، تا اینکه کالاهای اساسی را در اختیار مردم قرار دهند؛ اما مشاهده کرده‌ایم که نرخ ارز همچنان بالا می‌رود و قیمت‌ها هم افزایش می‌یابد و این به‌گونه‌ای است که با بالارفتن نرخ ارز اقلام اساسی مانند تخم‌مرغ و کالاهای دیگر قیمت دوچندانی پیدا می‌کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به اعداد و ارقام نگاهی بیندازیم، چندده میلیارد دلار رفته است و می‌خواهم بگویم تا مهرماه سال ۱۴۰۰ به طور دقیق با همین شرایط سخت ارزی ۴.۲ میلیارد دلار به نهاده‌های دامی اختصاص یافته است پس مرغ باید با احتساب سالن اجاره‌ای مرغداری، دارو، واکسن و همه این مسائل، کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان یعنی باید یک‌و‌نیم دلار باشد؛ اما مرغ را در‌حال‌حاضر کیلویی ۲۵ هزار تومان به مردم می‌دهید. این سؤال وجود دارد که مابه‌التفاوت این ارز کجا رفته است؟ او تأکید کرد: ما حتما باید در بودجه سال آینده تفکیک کنیم و سیاستی را برای این کار مشخص خواهیم کرد؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی تعیین می‌کند یارانه را ابتدای زنجیره به مردم بدهد یا اینکه آن را در انتهای زنجیره در اختیار مردم بگذارد. این موضوع را مشورت گرفته‌ایم و البته مشخص هم هست. رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور گفت: حرفمان این است که وقتی سیاست دولت بر این بوده که مردم رونق اقتصادی را به‌گونه‌ای ببینند که دیگر ۴۵ هزار تومان را طلب نکنند و این آرزوی ماست؛ ولی این وعده دولت تحقق پیدا نکرده، ما در مجلس پای این ایستاده‌ایم. حالا که این موضوع محقق نشده و قیمت مرغ گران‌تر شده است، مابه‌التفاوت ارز مال مردم است؛ بنابراین اجازه نمی‌دهیم که دولت آن را خرج شرکت‌های دولتی کند و تا ۶۰ میلیارد در این زمینه به این شرکت‌ها کمک شود و البته خدماتی را که تولید می‌کنند نیز گران‌تر برای دولت تمام شود. ما جلوی این را می‌گیریم پس اگر این گران شد، باید یارانه هم افزایش پیدا کند.

‌صدمات جبران‌ناپذیر مجلس هفتم را تکرار نکنید!

در همین زمینه امیررضا خادم، قهرمان اسبق کشتی و نماینده سابق مجلس، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: الان، برنامه ویژه خبری شبکه دو با موضوع بودجه سال ۱۴۰۰ را دیدم. خیلی خلاصه و از منظر یک شهروندِ نگران از وضعیت اقتصادی مردم عرض می‌کنم: نمایندگان محترم مجلس! من ادعایی درباره‌ تسلط بر مباحث بودجه‌ای و... ندارم؛ اما بی‌تعارف و به دور از هرگونه سمت‌و‌سوی سیاسی، معتقدم و مطمئنم با این روشِ تنظیم بودجه سال آینده کشور، اولا قطعا شاهد آوار جدید گرانی‌های لجام‌گسیخته خواهیم بود و ثانیا با توزیع پول بین مردم، نه‌تنها گرهی از گرفتاری‌های مالی آنها باز نمی‌شود؛ بلکه از یک سو تورم افزایش و از سوی دیگر کار، تولید و خلاقیت در روستاها و مناطق کمتر برخوردار کاهش محسوس خواهد داشت! یادتان باشد که سال آینده انتخابات است و دولتی جدید شروع به کار کرده و مجری این بودجه خواهد بود (حالا می‌خواهد متعلق به هر جناح سیاسی کشور باشد!). کاش رئیس مجلس که شخصا او را فردی عمل‌گرا و توانا در حوزه اجرا می‌دانم، در نظر داشته باشد که تفکر غالب در حوزه اقتصادی مجلس یازدهم، در اختیار طیفی است که تصمیماتشان در مجلس هفتم، زمینه‌ساز صدمات جبران‌ناپذیرِ ‌نه‌تنها اقتصادی، بلکه سیاسی و اجتماعی در همه سال‌های بعد از آن بوده است!

اینکه چه زمانی قرار است اختلاف قالیباف و روحانی که از انتخابات‌های 92 و 96 باقی مانده، تمام شود، مشخص نیست؛ اما این اختلاف‌ها جز دودی به چشم مردم عادی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین