کد خبر: ۶۹۲۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

آیا بایدن تحریم‌ها علیه ونزوئلا را لغو خواهد کرد؟

کشوری که صاحب بزرگترین ذخایر نفت قطعی جهان است، در حال حاضر از کمبود سوخت در رنج است که بسیاری در جهان آن را یک بحران انسانی می دانند.
آیا بایدن تحریم‌ها علیه ونزوئلا را لغو خواهد کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

با وجود این که ونزوئلا سرشار از منابع است اما با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می کند که هیچ پایانی برای آن متصور نیست. این کشور آمریکای جنوبی به دلیل تحریم‌های اقتصادی بین المللی گزینه ها و دوستان چندانی ندارد. دولت ترامپ به خصوص به منظور سرنگونی نیکلاس مادورو، رییس جمهور سوسیالیست ونزوئلا از قدرت، در قبال تجارت با ونزوئلا سخت گیری شدیدی نشان داد. پس از سالها قطع تقریبا همه منابع درآمد ونزوئلا که زمانی ثروتمندترین کشور قاره بود، مادورو همچنان در قدرت مانده و قربانیان واقعی تحریم‌ها، شهروندان ونزوئلایی هستند.

اگرچه ونزوئلا واردات بنزین برای کمک به سر پا ماندن سیستم حمل و نقل، زیرساخت کشاورزی و فعالیت ژنراتورهای برق داشته است و موفق شده صادرات نفت را با دور زدن تحریم‌های آمریکا تا حدودی حفظ کند، اما جریان واردات و صادرات این کشور بسیار آهسته شده است.

اکنون که دوران ترامپ و مواضع سخت گیرانه اش در قبال ونزوئلا به پایان رسیده است، بسیاری روی کار آمدن دولت بایدن را شروع تازه ای برای ونزوئلا می دانند. نمایندگان صادرکنندگان سوخت به ونزوئلا، واردکنندگان نفت ونزوئلا و گروههای فعال قصد دارد دولت جو بایدن را برای لغو ممنوعیت سواپ نفت در برابر دیزل برای این کشور آمریکای جنوبی تحت فشار قرار دهند. این گروه خواستار لغو کامل تحریم‌ها یا تجدید دیپلماسی با دولت مادورو نیستند. سواپ دیزل در برابر نفت خام ونزوئلا تا آخرین سه ماهه سال ۲۰۲۰ تحت دولت ترامپ قانونی بود اما پس از این که دولت قبلی آمریکا این معافیت را لغو کرد، تاثیر آن روی شهروندان ونزوئلایی سریعا ملموس شد. کشاورزان ونزوئلایی هشدار داده اند که کمبود ساخت مانع برداشت شکر و کاشت برنج شده است.

بحران بشردوستانه در ونزوئلا کاملا وخیم است و بسیاری از کسانی که خواهان تسهیل تحریم‌ها هستند، دولت جدید در آمریکا را چراغ امیدی برای کسانی می دانند از کمبود سوخت رنج می برند. نگرانی آنها این است که تحریم‌های فعلی آمریکا را به هدف تنبیه کردن مادورو نزدیکتر نکرده و در عوض این مردم تحت محاصره ونزوئلا باشند که مجازات می شوند.

اسناد شرکت PDVSA که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می دهد که این کشور از نوامبر واردات دیزل نداشته است و شرکت مشاوره گاز انرژی آمریکای لاتین هشدار داده که ذخایر دیزل ونزوئلا تا مارس یا آوریل به پایان خواهد رسید. ونزوئلا برای واردات سوخت به خصوص بنزین به ایران متکی است. جالب اینجاست که ونزوئلا به ادامه صادرات دیزل به کوبا که متحد سیاسی نزدیک این کشورست همچنان ادامه می دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، موافقت آمریکا با ازسرگیری سواپ نفت در برابر دیزل به برنامه دولت آمریکا لطمه نمی زند بلکه کمک کند مردم ونزوئلا دوام بیاورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین