کد خبر: ۶۹۲۱۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

دوباره اراک، دوباره شهردار، دوباره استیضاح!

این روزها برای دومین بار در سال جاری، پرونده استیضاح محمدکریم شفیعی شهردار اراک، روی میز شورای شهر قرار گرفته است.
دوباره اراک، دوباره شهردار، دوباره استیضاح!
آفتاب‌‌نیوز :

۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ پس از ۱۵ ماه و ۱۷ روز از آغاز بکار شهدار اراک، اعضای شورای پنجم شهر اراک تصمیم به استیضاح شفیعی شهردار اراک گرفتند، اما به یکباره در جلسه صحن علنی ورق برگشت و تعدادی از اعضا امضای خود را پس گرفتند و این چنین بود که شفیعی از استیضاح جست.

در جلسه ۲۳ تیرماه، درخواست چهار نفر از هشت عضو امضاکننده نامه استیضاح شهردار اراک مطرح شد که حاکی از انصراف از استیضاح بود. ایرج رضایی، طوفان محمدی، فرزانه رحمتی و پیمان رشیدی با پس گرفتن امضای خود باعث شدند که هفت نفر از اعضا(منهای سه عضو اصولگرای شورای شهر اراک) به شهردار اراک رای اعتماد دهند و عملا پرونده استیضاح شهردار بسته شد.

در آن جلسه ایرج رضایی، یکی از اعضایی که امضای خود پس گرفت، گفت: اهل مذاکره هستم، اما اهل معامله نیستم، باید خرد جمعی اجرایی شود تا تصمیم درست اتخاذ شود. شرایط ایجاد شده فرصت مغتنمی برای شهردار اراک است که با نگاهی به گذشته به آینده توجه داشته باشد. آنچه هشت نفر را برای استیضاح کنار هم جمع کرد باز هم منافع مردم بوده است ولی امروز استیضاح را به صلاح نمی دانم. شهردار باید شوراباوری خود را اثبات کند و اجازه دهیم امور اصلاح شود.

حامد آجرلو یکی از منتقدین پس گرفته شدن امضاها گفت: اصلاحی در رفتار شهردار و شهرداری با منابع انسانی نمی بینم و بر استیضاح باور دارم.

علیرضا مرادی دیگر منتقد پس گرفته شدن امضاها نیز اظهار کرد: بر انجام استیضاح اصرار دارم چراکه می خواهم ثابت کنم دارای تعادل روحی و روانی هستم.

وی با بیان اینکه بیچاره خدا که گرفتار ما شده است و پس از انجام همه کارهایمان امور را به خدا می سپاریم، افزود: در رفتار شهردار اراک نه تنها اصلاحی ندیدم بلکه طی اخبار واصله و براساس مصادیق مختلف، شاهد رفتارهای گاراژی، پوپولیستی و از روی تکبر شهردار هستیم.

مرادی تاکید کرد که شهردار مستحق استیضاح است چراکه در حوزه عمرانی هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است.

کاوه فلک افلاکی دیگر عضو شورا نیز گفت: این فرآیند را باید به فال نیک گرفت و درخواست دارم که اعضای شورا با شهردار همکاری لازم را داشته باشند و انتظار می رود شهردار نیز به موارد مطرح شده از سوی اعضا توجه بیشتری داشته باشد.

پیمان رشیدی با بیان اینکه هدف ما از طرح سوال و تذکر و استیضاح این بود که اولویت های شورا مدنظر قرار گیرد، افزود: شورای شهر در بودجه ۹۹ اولویت هایی را برای شهر تعریف کرد اما عملا شاهد بی نظمی در شهر بودیم، جلسات متعدد علنی و غیر علنی برگزار شد و در ابتدای امر از پاسخ ها قانع نشدیم، اما در پی توضیحات بیشتر، شهردار به سمت اولویت های شورا تغییر مسیر داد و مقرر شد که شهرداری براساس اولویت شورا پیش رود.

وی تاکید کرد: زمانی که شهرداری در مسیر ریل گذاری شورا حرکت کند اصراری بر استیضاح نخواهیم داشت. در این میان افرادی که با بداخلاقی یا بدون سند و مدرک قضاوت کنند را به خدا می سپارم.

مرتضی سورانه نیز پیش از این در خصوص استیضاح شهردار به ایسنا گفته بود که شورا انتظار دارد شهردار تعامل بیشتری با شورا داشته باشد و به نظر اعضا احترام بگذارد تا بتوان به تعامل و گفت‌وگوی سازنده دست یافت، ادامه این شرایط قطعا باعث عقب افتادگی امور شهر و شهرداری می شود که نه تنها سودی ندارد بلکه برای شهر و شهروندان زیانبار است.

سورانه تاکید کرد: این اختلافات باعث رکود، کندی و حتی توقف امور ذاتی شهرداری اراک شده است، نباید مانع تراشی کرد و نگرانی شهردار از این بابت به حق است، باید فرآیندی برای رفع این اختلافات شکل گیرد.

به گزارش ایسنا، امروز پنجم بهمن ماه، درست ۶ ماه و ۱۳ روز از طرح استیضاح قبلی و ۲۲ ماه از شروع به کار شفیعی در شهر اراک گذشته است و مجددا هشت نفر از اعضای شورا خواستار استیضاح شهردار هستند.

۲۹ دیماه، صحن رسمی شورای شهر به صحنه ای برای انتقاد شهردار اراک بدل شد به طوری که با وجود اعلام قبلی مبنی بر دعوت از شهردار و پاسخگویی به سوالات اعضای شورای شهر و مخالفت با مرخصی وی، شفیعی در صحن حاضر نشد و این امر واکنش اعضا را به همراه داشت.

سوم بهمن ماه نیز مسئله استیضاح شهردار اراک در فضای مجازی منتشر شد و این بار نیز مجددا هشت نفر از اعضای شورا اعم از فرزانه رحمتی؛ نایب رییس شورا، ایرج رضایی دبیر شورا، محمد حسین فدایی، طوفان محمدی، پیمان رشیدی، علیرضا مرادی، حامد آجرلو، علی جعفر محصولی خواستار استیضاح شهردار شدند.

شهردار تمکین نمی کند

ایرج رضایی امروز پنجم بهمن ماه، در گفت و گو با ایسنا، در خصوص دلایل استیضاح شهردار اراک بیان کرد: شفیعی منتخب شورای پنجم شهر اراک است اما عدم شوراباوری و عدم تمکین از مصوبات شورا و بی توجهی به آنچه شورا مصلحت شهر و شهروندان می داند، دید منفی نسبت به شهردار ایجاد شده است.

وی با اشاره به طرح استیضاح شهردار در تیرماه، بیان کرد: در سری قبل علیرغم اینکه از پاسخ شهردار رضایتی نداشتم، اما با توجه به جمیع شرایط و مسائل موجود در شهر همچون کرونا، مصلحت این بود که فرصتی به شفیعی داده شود.

دبیر شورای شهر اراک تصریح کرد: مکررا درخواست شد که شهردار اراک به مدار قانون بازگردد، از تصمیمات شورا که پیرامون خواسته های مردم است و قانون تمکین کند و قانون بودجه را مدنظر داشته باشد، اما این تعامل دیده نشد.

وی با بیان اینکه شورا ساعت ها برای برنامه ها و مصوبات وقت می گذارد و با توجه به شرایط درآمدی شهرداری، فعالیت ها را تعریف و تعیین تکلیف می کند، گفت: متاسفانه براساس برنامه و پیش بینی ها، عملکرد مثبتی از شهردار شاهد نیستیم، به عنوان مثال از ابتدای فعالیت شفیعی در شهر اراک بنا بود که در هر منطقه یک میدان میوه و تره بار ایجاد شود و پروژه پیاده راه سازی اراک ادامه یابد، اما عملا کارها انجام نشده است و حتی در بحث پیاده راه سازی با جنجال آفرینی بدون اجازه از شورا شهر و شورای ترافیک، مسئله پیاده راه سازی خیابان حصار مطرح شد، پروژه ۵۵ متری جعلی کلنگ زنی و هزینه های بسیاری برای آن صورت گرفت و پروژه ها وضعیت رو به بهبودی ندارند.

رضایی تاکید کرد: از دستور کار خارج شدن استیضاح قبلی شهردار عملا فرصتی طلایی برای بازگشت به مسیر و مدار قانون و احترام به شورا بود، اما نشان داد که اعتقادی به شورا ندارد و از قانون تمکین نمی کند و اعلام می کند که من شهردار وزارت کشور هستم. مسلما جایی که تمکین از قانون صورت نگیرد امورات خوب پیش نمی رود.

وی اظهار کرد: بودجه امسال شهرداری اراک ۸۱۶ میلیارد تومان است، مقرر بود که هر ماه کمیته تخصیص جهت تحقق بودجه و درآمد و هزینه شهرداری تشکیل شود، اما ۱۱ ماه از سال گذشته و هنوز حتی یک جلسه از کمیته هم تشکیل نشده است و خروجی از این کمیته به دست شورا نرسیده است، از طرفی عملکرد درآمد و هزینه ۶ ماهه شهرداری با هم همخوانی ندارد و هر بار درخواست گزارش می شود، گزارشی دست و پا شکسته ارائه می شود، سرمایه گذاری جدی در شهر صورت نگرفته است و عملا فرصتی که به شهردار داده شده مورد بی توجهی قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه شهردار جلسات کمیسیون و صحن رسمی شورای شهر را دل به خواهی شرکت می کند که مسلما این رفتار جایگاه شورا و مردم را تضعیف می کند، افزود: متاسفانه شهردار ماه گذشته توهین هایی را به برخی از اعضا داشت گرچه این امر ملاک عمل برای استیضاح نیست اما به هرحال رفتار شهردار بر این امر تاثیر داشته است و باید در مدار قانون حرکت کند.

استیضاح لازم است

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم که این استیضاح به خاطر منعفت شهر در شرایط کنونی لازم است و باید مسئولان امر در شورا و استان نیز از قانون تمکین کنند، اعضای شورا سعی دارند که بر عهد خود با مردم پایبند باشند به همین دلیل تشخیص داده شد که ادامه فعالیت ها با این رویه نتیجه خیری برای شهر به همراه ندارد.

رضایی با تاکید بر اینکه یک روز هم یک روز است و هنوز هفت ماه از عمر شورای پنجم باقی مانده است و باید از هر لحظه و ساعت برای شهر استفاده کرد، گفت: نباید چنین تصوری باشد که نزدیک به انتخابات هستیم، زمان کم است و نمی توان استیضاح را انجام داد. شورا و شهرداری در فصل بودجه ریزی هستند و حتی رقم هزار میلیارد تومان برای بودجه سال آتی پیش بینی شده است به همین دلیل نباید به بهانه انتخابات کار را تعطیل کرد، بلکه باید به لحظه ها و ساعات حساس بود چراکه مردم خواهان حرکت رو به جلو در شهر هستند .

دبیر شورای شهر اراک تصریح کرد: نقطه بازگشتی نداریم و تنها راه نجات حرکت رو به جلو است، امیدواریم دیگر اعضای شورا نیز همراهی و تمکین داشته باشند و استیضاح به نتیجه برسد، چراکه این مسیر و انتخاب سرپرست و شهردار جدید به صلاح مردم، شهر و حتی شهردار کنونی اراک است.

تعامل شهردار با برخی از اعضای شورا و جبهه گیری غیرمنطقی در مقابل برخی دیگر

به گزارش ایسنا، علیرضا مرادی دیگر عضو شورای شهر اراک نیز در خصوص دلایل استیضاح شهردار به ایسنا گفت: در قانون شورا تعامل شهردار با شورا و قانون مداری مورد تاکید قرار گرفته است، آنچه در رفتار شهردار فعلی شاهدیم از یک استاندارد و قانونمندی برخوردار نیست بلکه تعامل با برخی از اعضای شورا و جبهه گیری غیرمنطقی در مقابل برخی دیگر، رفتار او مشهود است.

وی با تاکید بر اینکه بر استیضاح شهردار مصر نبودیم، اما از دوستانی که پا پیش گذاشتند، خواستار بیان ادله و مطالعه دلایل شدم، افزود: طبق دلایل شخصی، شهردار متاسفانه بین اعضای شورا تفاوت هایی را قائل است و رفتار او بر اساس همین متفاوت نگری ها هماهنگ شده است و ادامه شرایط با این رویه به صلاح نیست چرا که در شورا هیچ کس بر دیگر نماینده ارجحیت ندارد و مردم در قبال رای خود انتظاراتی دارند و شهردار باید با همه به یک شکل رفتار کند.

مرادی تصریح کرد: برخی اعضا صبح و شب را در شهرداری می گذرانند و در برخی امور دخالت دارند که خلاف قانون است و برخی ماه ها هم پا به شهرداری نمی گذارند.

افزایش بودجه، بی حساب و کتاب و بدون منطق علمی

وی افزایش بودجه را بی حساب و کتاب و بدون منطق علمی دانست و با بیان اینکه اعلام این رقم بودجه علیرغم تذکراتی که داده شده، مورد بی توجهی قرار گرفته است، گفت: متاسفانه هماهنگی بین بخش های مختلف شهرداری وجود ندارد به طوری که تصمیماتی در یک حوزه، حوزه دیگر را متضرر می کند. در یک مورد که اخیرا متوجه آن شده ایم، یک واحد اجازه تملک املاک در یک مسیر برای اجرای پروژه را داده است، اما پس از آغاز پروژه، اداره املاک نتوانسته است کار تملک را ادامه دهد و عملا ۴۰۰ میلیون تومان به شهرداری ضرر وارد شده است، اینها حق و حقوق مردم است و نباید اجازه تضییع آن داده شود.

این عضو شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه مسلما استیضاح مشکلات خاص خود را در این روزها به همراه دارد، گفت: با اعضای شورا جلساتی داشتیم و حتی در قبال رفتار و انصراف قبلی خود از استیضاح شهردار توضیحاتی داشتند، اما حقوق مردم چیزی نیست که بتوان آن را معامله کرد و به نظر می رسد که تصمیم قبلی خیلی درست نبود. امیدواریم که این بار این اتفاق نیفتد چراکه وظیفه ما حرکت بر مسیر قانون است و همه دوستان باید رعایت کنند.

شهردار چه می گوید؟

به گزارش ایسنا، شهردار اراک نیز در واکنش به تصمیم هشت تن از اعضای شورا به ایسنا گفت: در گام اول باید بررسی کرد که سوالات مطرح شده چه گرهی از کار مردم باز می کند؟

محمد کریم شفیعی با بیان اینکه سوالات باید در واقع سوال مردم باشد، نه سوال شخصی یا گروهی، افزود: این سوالات به وظیفه اصلی شورا مبنی بر نظارت و بودجه و قوانین باز نمی گردد و در واقع منطبق بر فعالیت شهرداری نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسلما نباید منافع شهر و مردم را به بهانه داشتن اختیار و با هر روشی دچار مشکل کرد و شهر و امور شهرداری را به اخلال کشاند، افزود: شنبه هفته گذشته برای شرکت در جلسه پاسخ به سوالات اعضا در صحن حاضر شدم، اما جلسه به حد نصاب نرسید و حتی رییس شورا اعلام کرد که نیم ساعت دیگر حاضر شوید تا تصمیم بگیریم جلسه علنی باشد یا غیر علنی که به دلیل به حد نصاب نرسیدن و عدم حضور اعضای شورا جلسه کنسل شد.

شفیعی گفت: پس از آن درخواست مرخصی کردم و موافقت نشد، اما به دلیل کسالت در جلسه حاضر نشدم و استعلاجی داشتم، چطور جلسه شنبه کنسل شد اشکالی نداشت، اما عدم حضور من در جلسه دوشنبه اشکال داشت؟

به گزارش ایسنا، باید دید که در جلسه صحن علنی شورای شهر در تاریخ ششم بهمن ماه که مقرر است نامه هشت عضو درخواست کننده استیضاح شهردار قرائت شود، موضوع استیضاح به کجا می رسد، آیا این حق قانونی اعضای شورا اجرایی می شود یا همچون نوبت قبل، برخی اعضا امضای خود را پس می گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین