کد خبر: ۶۹۲۳۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۵

ماجرای کلوچه آلوده ایرانی در آلمان چه بود؟

رئیس پژوهشگاه استاندارد درباره وجود آلایندگی در کلوچه ایرانی صادر شده به آلمان توضیحاتی ارائه داد.
ماجرای کلوچه آلوده ایرانی در آلمان چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

اخیرا یک رسانه آلمانی گزارش داده بود که یک تاجر بزرگ ایرانی در آلمان فروش کلوچه نادری را با نظر بازرسان مواد غذایی این کشور متوقف کرده و دلیل این اقدام این بود که به نظر بازرسان مواد غذایی آلمان خوردن این نوع کلوچه به دلیل وجود آلاینده‌هایی با اثرات ژنتیکی و سرطان زایی می‌تواند برای سلامتی خطر ایجاد کند.

در این رابطه فرزانه انصاری، رئیس پژوهشگاه استاندارد با بیان اینکه همه محصولات صادراتی حد مجازی برای آزمون انطباق دارند، اظهار کرد: اخیراً درباره وجود دو آلاینده در کلوچه اخباری منتشر و اعلام شده بود با استانداردهای کشور مقصد مطابقت ندارد، اما در زمینه صادرات به کشورهای اروپایی ملاک ما قوانین و ضوابط موجود در اتحادیه اروپا است.

به گفته وی بر طبق قوانین و ضوابط اتحادیه اروپا، الحاقیه به شماره ۱۸۸۱ در زمینه آلاینده های مواد غذایی در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شده که در آن تاریخ اجرا از ژانویه ۲۰۲۱ است. اما تاریخ تولید کلوچه صادراتی از ایران قبل از تاریخ اجرای این الحاقیه بود.

البته رئیس پژوهشگاه استاندارد گفت که در این الحاقیه هم حد مجازی برای دو آلاینده یادشده درج نشده، یعنی محدوده اندازه گیری وجود ندارد. پس حتی اگر تاریخ اجرای الحاقیه قبل از ورود کلوچه به کشور مقصد بود، باز هم قابلیت اندازه‌گیری آلاینده‌ها وجود نداشت.

وی افزود: به طور کلی در صادرات و واردات بین کشورها خریدار می‌تواند طبق توافق با فروشنده، استانداردهای خود را مطالبه کند که در این مورد ضوابط جدیدی به تولیدکننده ایرانی اعلام نشده بود.

انصاری در پاسخ به موضوع سرطانزا بودن این محصول نیز با بیان اینکه اخیرا برای بررسی مسائل مشابه این موضوع کمیته ارزیابی ریسک تشکیل شده، اظهار کرد: در این کمیته موضوعاتی که مربوط به مسائل ایمنی است بررسی خواهد شد و زمانی که به اجماع نظر برسیم که ممکن است یک محصول خطرناک باشد، حتما اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی افزود: در الحاقیه اتحادیه اروپا نیز در مورد فراورده کلوچه عددی عنوان نشده و به عبارت دیگر هنوز خطر آن مسجل نشده است به عبارت دیگر ممکن است آلودگی وجود داشته باشد اما در حد خطرزا نیست. ما زمانی ورود می کنیم که با اسناد و مدارک تشخیص دهیم آلودگی برای سلامت مردم خطرناک است.

به گفته این مقام مسئول در بحث ارزیابی ریسک سبد خانوار، میزان ورودی آن آلاینده از مجموع کل غذای مصرفی یک فرد و میزان بروز بیماری که ممکن است آلاینده مورد نظر در یک جامعه آماری مشخص ایجاد کند همه با روش‌های آماری پیچیده محاسبه می‌شود که در نهایت میزان بیماری‌زایی آلاینده مشخص می‌شود. بنابراین باید حداقلی در سبد غذایی خانوار ایرانی که برای ما مهم است، داشته باشد.

وی افزود: در مواردی ممکن است یک آلاینده به دلیل شرایط آب و هوا، خاک و غیره بالفطره در یک محصول وجود داشته باشد و لزوما به محصولات اضافه نمی‌شود.

انصاری با بیان اینکه در بحث صادرات هم مسئله ارزیابی ریسک مهم است، تصریح کرد: اگر کشوری با ارزیابی ریسک متوجه شده که محصول مورد نظر در سبد خانوار مهم است و برای او خطرناک محسوب می‌شود می‌تواند از کشوری که خریداری می‌کند بخواهد که با ضوابط موردنظر کشور مقصد محصول تولید شود.

وی افزود: در حال حاضر هم خیلی از فرآورده‌هایی که در کشور ما تولید می‌شود و برای ما مهم است حد مجاز مشخص دارد. برای مثال حد مجاز آرسنیک در برنج بسیار سختگیرانه‌تر از کشورهای دیگر است، چرا که مصرف آن در سبد خانوار فرد ایرانی بسیار بیشتر از یک فرد اروپایی است.

انصاری در پایان گفت: بنابراین به طور کلی وجود آلایندگی در کلوچه مسئله نگران کننده نیست و اگر اینطور باشد حتما از طریق روابط عمومی سازمان ملی استاندارد اطلاع رسانی می‌شود و در استانداردها مد نظر قرار می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
2
آره جون خودت فکر کردی ایرانه هر آشغالی تولید کنی کسی صداش در نیاد اگر هم بیاد خفه اش کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین