کد خبر: ۶۹۲۳۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۵

علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ کدامند؟

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: با شناخت علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی می‌توان ضایعات پیش‌سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد.
علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ کدامند؟
آفتاب‌‌نیوز :

کوروش نعمانی با اشاره به برنامه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ اظهار کرد: باید به افراد آموزش داده شود که سرطان برخلاف تصور عام، یک بیماری قابل پیشگیری است به طوری که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری‌اند. برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ باید بدانیم که علل ایجادکننده سرطان و راه‌های دوری کردن از آن چه چیزی هستند و چه عواملی اثر محافظتی در برابر این سرطان را دارند.

وی افزود: با شناخت علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی می‌توان ضایعات پیش‌سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد. همچنین باید مردم به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ ترغیب شوند و به شبکه بهداشتی مراجعه کنند.

نعمانی با اشاره به علل سرطان روده بزرگ و راه‌های پیشگیری از آن، گفت: علل غیرقابل اصلاح سرطان شامل افزایش سن، سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزرگ، بیماری‌های ارثی و علل قابل اصلاح سرطان بیماری التهابی روده، سابقه فردی پولیپ‌های آدنوماتوز، فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، استفاده از الکل و دخانیات، مصرف گوشت قرمز و مصرف کم میوه و سبزیجات هستند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: خونریزی دستگاه گوارش تحتانی در یک ماه اخیر، یبوست در یک ماه اخیر (با یا بدون اسهال، درد شکم و احساس پر بودن مقعد پس از اجابت مزاج) و کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در شش ماه همراه با یکی از علائم فوق، از علائم ابتلا به این بیماری هستند.

نعمانی افزود: برای تشخیص زودهنگام سرطان باید افراد ۵۰ تا ۶۹ سال تشویق شوند حداقل هر دو سال در برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری شرکت کنند. همچنین باید علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ به افراد آموزش داده شوند و در صورتی که در برنامه‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری نیز این علائم را داشتند زودتر به پزشک مراجعه کنند.

وی گفت: البته در عین حال باید به افراد آموزش داد که بیشتر افرادی که این علائم را دارند سرطان ندارند ولی باید بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین