کد خبر: ۶۹۲۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰

جنت یلین نخستین وزیر زن خزانه‌داری تاریخ آمریکا شد

خانم یلین در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس خزانه‌داری بود اما دونالد ترامپ بر خلاف سنت مرسوم، از انتصاب او برای دوره چهارساله دوم امتناع کرد
جنت یلین نخستین وزیر زن خزانه‌داری تاریخ آمریکا شد
آفتاب‌‌نیوز :

با تایید مجلس سنا، جنت یلین، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا به عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری کابینه جو بایدن تایید شد. او نخستین زن در تاریخ آمریکاست که سکان خزانه‌داری قدرتمندترین اقتصاد جهان و نبض دلار را در دست می‌گیرد.

خانم یلین که ۷۴ سال دارد اقتصادان برجسته ای است که در دوره ریاست جمهوری اوباما-بایدن رئیس بانک مرکزی آمریکا شد و پیش از آن هم در دهه ۹۰ مشاور اقتصادی بیل کلینتون بود.

از خانم یلین به عنوان یک چهره کلیدی در پایان دادن به رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ یاد می‌شود.

او همچنین رئیس خزانه‌داری آمریکا بوده و آن‌طور که گزارش شده تمرکزش بر بررسی چگونگی تاثیر سیاست‌های بانکی بر زندگی کارگران و همچنین مصائب اقتصادی ناشی از افزایش فاصله طبقاتی است.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ برخلاف سنت روسای‌جمهوری چند دهه گذشته، از انتصاب خانم یلین به عنوان رئیس خزانه داری برای یک دوره چهارساله دیگر، امتناع کرد. این رسم از زمان ریاست جمهوری بیل کینتون آغاز شده بود و هدف آن این بود که هر رئیس جمهور جدیدی، رئیس خزانه‌داری منصوب از سوی رئیس جمهوری قبلی را برای دور دوم هم بر سر کار نگه می دارد تا به این ترتیب از سیاسی شدن انتصاب مدیران خزانه‌داری پرهیز شود.

از زمان کنار گذاشته شدن توسط دونالد ترامپ، خانم یلین بارها از رهبران سیاسی در واشنگتن خواسته بود که برای مقابله با مصائب اقتصادی همه گیری ویروس کرونا اقدام کنند.

کمیته اقتصادی مجلس سنا هفته گذشته با ۲۶ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی صلاحیت خانم یلین را تایید کرده بود و امروز، دوشنبه ۲۵ ژانویه، هم او در صحن اصلی مجلس سنا موفق شد با کسب ۸۴ ری موافق در برابر ۱۴ رای مخالف موفق به کسب رای اعتماد شد.

اولین گام بزرگ بر سر راه او شکل دهی به طرح یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری آقای بایدن برای مبارزه با کرونا و جلوگیری از بروز رکود اقتصادی است. او که در جلسات بررسی صلاحیت خود از این طرح دفاع کرده بود حالا باید در مقام وزارت دارایی و خزانه‌داری برای کنگره تبیین کند که چرا این بسته باید تنها یک ماه پس از بسته ۸۰۰ میلیون دلاری کنگره تصویب شود.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین