کد خبر: ۶۹۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

بدن پس از مصرف غذاهای کنسروی

محصولاتی با ماندگاری بالا مفید هستند زیرا می توانند به کاهش ضایعات غذایی کمک کنند، اما برای افزایش طول عمر غذاهای کنسروی مواد نگهدارنده بیشتری نیز به آنها اضافه می شود که...
بدن پس از مصرف غذاهای کنسروی
آفتاب‌‌نیوز :

غذاهای کنسروی گزینه ای راحت و مقرون به صرفه برای افزودن مواد مغذی به یک رژیم غذایی هستند. تقریبا هر نوع از سبزیجات و میوه به شکل کنسروی در دسترس هستند، اما همه غذاهای کنسروی با هم یکسان نیستند. بر همین اساس است که توجه به عوارض جانبی که پس از مصرف این محصولات می تواند شکل بگیرد، اهمیت دارد.

به گزارش "ایت دیس"، برخی غذاهای کنسروی ممکن است فواید سلامت مختلفی را ارائه کنند، در شرایطی که برخی دیگر به واسطه محتوای شکر و نمک زیاد خود که برای افزایش طول عمر و بهبود عطر و طعم به آنها اضافه شده اند، ممکن است بهترین انتخاب برای مصرف نباشند.

محصولات کنسروی ممکن است قلب شما را زیر فشار قرار دهند
غذاهای کنسروی می توانند منبع خوبی از مواد مغذی مختلف باشند، اما حتی بدون افزودن نمک به آنها، این محصولات می توانند منبعی از سدیم اضافه در نظر گرفته شوند. به گفته مگان بیرد متخصص تغذیه، بسیاری از غذاهای کنسروی حاوی سدیم اضافه هستند تا به حفظ و نگهداری آنها طی فرآیند تولید کمک شود. این سدیم اضافه می تواند موجب آثار سلامت منفی، به ویژه برای افرادی شود که به فشار خون بالا یا بیماری قلبی مبتلا هستند.

مصرف نمک اضافه زمانی که به بیماری های قلبی مبتلا هستید، ممکن است علائم و روند بیماری را تشدید کند. اگر قصد دارید میزان مصرف نمک خود را کنترل کرده و ترجیح می دهید از سبزیجات و لوبیاها کنسروی استفاده کنید، شستشوی آنها با آب پیش از مصرف بهترین گزینه است. انجام این کار می تواند به کاهش محتوای نمک غذای کنسروی کمک کند و آنها را به گزینه ای کمی سالم‌تر تبدیل کند.

بدن شما تازه‌ترین محصول را دریافت می کند
انتخاب محصولات تازه در سوپرمارکت گاهی اوقات می تواند گمراه کننده باشد. ممکن است محصول پیش از رسیدن کامل برداشت می شود تا پیش از عرضه در فروشگاه دچار فساد نشود، یا این احتمال وجود دارد که مدت زیادی در فروشگاه باقی مانده باشد. در مقابل، برای تهیه کنسرو از محصولات کاملا رسیده استفاده می شود زیرا نگرانی کمتری درباره فاسد شدن آنها وجود دارد.

محصولات کنسروی حاوی مواد نگهدارنده بیشتری هستند
یکی از فواید اصلی غذاهای کنسروی امکان نگهداری آنها برای مدت زمانی طولانی است. محصولاتی با ماندگاری بالا مفید هستند زیرا می توانند به کاهش ضایعات غذایی کمک کنند، اما برای افزایش طول عمر غذاهای کنسروی مواد نگهدارنده بیشتری نیز به آنها اضافه می شود. به گفته جوی کوین متخصص تغذیه، بررسی این که کدام غذاهای کنسروی از نظر مواد نگهدارنده موجود در آنها سالم‌تر از دیگران هستند، اهمیت دارد.

محصولاتی که حاوی سدیم کمتر یا فاقد شکر افزوده هستند را انتخاب کنید. میوه ها باید در آب خود و نه شربت کنسرو شده باشند و ماهی و مرغ کنسروی در صورتی که فاقد روغن باشند، گزینه های سالم‌تری خواهند بود.

محصولات کنسروی می توانند به مشکلات سلامت منجر شوند
تولید کنسرو مواد غذایی فرآیندی پیچیده است که اجازه می دهد مواد غذایی تازه چیده شده برای چندین ماه و حتی در برخی موارد تا یک سال یا بیشتر بخش قابل توجهی از مواد مغذی خود را حفظ کنند. کنسرو کردن شامل چندین مرحله می شود و به گفته ردا المردی متخصص تغذیه، یک مرحله شامل بیسفنول A، ماده ای شیمیایی موجود در دیواره داخلی قوطی کنسرو می شود.

مقادیر کم از این ماده می تواند وارد غذا شده و بدن انسان را در معرض بیماری های خطرناکی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سرطان پستان، سرطان پروستات، و نقائص مادرزادی قرار دهد.

آنتی اکسیدان های بیشتری دریافت می کند
گاهی اوقات فرآیند کنسرو کردن مواد غذایی می تواند موجب از بین رفتن برخی مواد مغذی مانند ویتامین C شود که یک ویتامین محلول در آب است. از سوی دیگر، تراکم برخی مواد مغذی مانند لیکوپن به واسطه فرآیند کنسرو کردن می تواند افزایش یابد. لیکوپن یک ماده مغذی با خواص آنتی اکسیدانی است که در مواد غذایی مانند گوجه فرنگی وجود دارد.

به گفته دکتر استیسی استفنسن، بنیانگذار و مدیرعامل وایبرنت داک، گوجه فرنگی کنسروی از محتوای لیکوپن بیشتری نسبت به گوجه فرنگی تازه برخوردار است و این آنتی اکسیدان قدرتمند می تواند به کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی کمک کند.

ممکن است در معرض باکتری های خطرناک قرار بگیرید
احمتمال بروز این اتفاق کم است، اما در برخی موارد، مصرف غذای کنسروی که به خوبی پردازش نشده است می تواند فرد را با باکتری خطرناکی به نام کلستریدیوم بوتولینوم آلوده کند.

مصرف غذای آلوده به این باکتری می تواند موجب بوتولیسم شود که در صورت عدم درمان، این بیماری جدی می تواند به فلج و مرگ منجر شود.

امکان لذت بردن از محصولات خارج از فصل وجود دارد
برخی محصولات در فصلی خاص روانه بازار می شوند و در دیگر ماه های سال به صورت تازه در دسترس نیستند. اما به لطف کنسروها، شما می توانید در تمام طول سال به انواع مختلف مواد غذایی دسترسی داشته باشید و بدون در نظر گرفتن فصلی که در آن قرار دارید از عطر و طعم آنها لذت ببرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین