کد خبر: ۶۹۲۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

برای کاهش آثار منفی آلودگی هوا چه بخوریم؟

یک متخصص تغذیه گفت: آلودگی هوا می‌تواند آثار کوتاه مدت و بلند مدتی در بدن ما ایجاد کند؛ از این رو یکی از راه‌های کاهش تاثیرات منفی آلودگی هوا، داشتن تغذیه و برنامه غذایی مناسب است.
برای کاهش آثار منفی آلودگی هوا چه بخوریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسن فرهاد غیبی اظهار کرد: در هنگام آلودگی هوا بدن ما در معرض سمومی مثل دی اکسید نیتروژن، اوزون، رادیکال‌های آزاد و ذرات معلق قرار می‌گیرد، این مواد در دستگاه تنفس باعث ایجاد التهاب در پوشش داخلی و مخاط می‌شوند.

وی ادامه داد: دستگاه تنفسی در حد امکان، مانع ورود برخی از این مواد شده و برخی را دفع می‌کند؛ اما در این میان برخی سموم وارد دستگاه تنفسی شده و علاوه بر این‌که دستگاه تنفسی را دچار مشکل می‌کند، بلکه کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش خطر برخی بیماری‌ها از جمله سرطان می‌شود.

وی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از ورود آلودگی به بدن تغذیه مناسب است، گفت: باید از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها بهره‌مند شویم تا ضمن تقویت سیستم ایمنی خطرات احتمالی ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهیم.

فرهاد غیبی با اشاره به این‌که مصرف ویتامین‌ها و مواد غذایی سالم، میزان سموم و التهاب مخاط دستگاه تنفسی را کاهش و دفع آن‌ها افزایش می‌دهد، اظهار کرد: از جمله ویتامین‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی، ویتامین D است؛ متاسفانه طبق مطالعات انجام یافته کمبود این نوع ویتامین در جامعه ما بسیار شایع بوده و در تمامی گروه‌ها سنی مشاهده می‌شود که حتی زمینه سازی برای مصرف آن در برنامه دولت نیز قرار گرفته و در مدارس نیز توزیع می‌شود.

وی افزود: دریافت منابع ویتامین D در جامعه ما خیلی کم است، به همین دلیل به صورت مکمل باید دریافت شده و یا مصرف مواد غذایی دریایی که حاوی این نوع ویتامین هستند را در اولویت قرار دهیم.

فرهاد غیبی با بیان این‌که همچنین یکی از راه‌های دریافت ویتامین D از طریق تابش نور آفتاب است، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که در فصل زمستان تابش نور کم بوده و برخی افراد از جمله سالمندان و بیماران بیشتر دچار کمبود این ویتامین می‌شود؛ از این رو باید از طریق مکمل‌ها این نوع ویتامین را دریافت کنند تا ضمن تامین نیاز بدن سیستم ایمنی نیز تقویت شود.

وی متذکر شد: در حین آلودگی هوا نباید غذاهای چرب مصرف شود؛ چراکه باعث افزایش کلسترول و تری گلیسرید شده و به قلب فشار وارد می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: همچین برای مقابله با خطرات آلودگی هوا، باید مصرف انواع سبزی و میوه را در اولویت قرار دهیم تا از ورود ذرات معلق و رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری شده و آسیب آن‌ها کمتر شود.

وی ادامه داد: ویتامین A در میوه‌ها، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی ذخیره می‌شود؛ از این رو مصرف این مواد غذایی باعث می‌شود تا اثرات منفی تنفس مواد شیمایی و سمی در بدن خنثی شود.

این متخصص تغذیه همچنین مصرف برخی مینرال‌ها از جمله روی و زینک را ضروری دانست و گفت: روی و زینک را نیز می‌توان از طریق حبوبات و گوشت دریافت کرد.

وی توصیه کرد افراد شاغل در برخی مشاغلی که در طول روز در بیرون از خانه بوده و بیشتر در معرض آلاینده‌های هوا قرار دارند، باید با مصرف مایعات، میوه‌ها و ویتامین‌ها خطرات آلودگی هوا را کاهش دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین