کد خبر: ۶۹۲۴۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

۱۰ مردی که با کرونا ثروتمندتر شدند

مجموع دارایی ۱۰ مرد ثروتمند جهان در طول دوران شیوع بیماری کرونا بیش از ۵۴۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. با درآمد این ۱۰ مرد ثروتمند جهان در ۱۰ ماهه گذشته می‌توان برای همه مردم جهان واکسن خرید.
۱۰ مردی که با کرونا ثروتمندتر شدند
آفتاب‌‌نیوز :

«میزان درآمد ۱۰ مرد ثروتمند جهان در ۱۰ ماهه گذشته برای پیشگیری از فقیرشدن افراد به دلیل شیوع کرونا و پرداخت هزینه واکسن همگان کافی است.

اکسفام نام یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۵ سازمان در ۹۸ کشور است. این موسسه غیر انتفاعی می‌گوید، ثروت کل میلیاردرهای جهان با مجموع هزینه سران گروه ۲۰ که برای مقابله با شیوع کرونا و احیا شرایط پس از آن اختصاص داده‌اند، برابری می‌کند. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در مجموع ۸۵ درصد کل اقتصاد جهانی و دو - سوم جمعیت جهان را دربردارند.

موسسه اکسفام از دولت‌ها خواسته است تا ملاحظات بیشتری را بر مالیات افراد فوق ثروتمند در نظر گیرد. از طرف دیگر با توجه به افزایش ثروت مولتی‌میلیاردرهای جهان در دوران همه‌گیری کرونا، کمک‌های قابل توجهی از سوی آنها به شرایط پس از بحران کرونا و مهار بیماری صورت گرفته است.

گزارش آکسفام چه می‌گوید؟

آکسفام در گزارشی به نام «ویروس نابرابری» که در آستانه اجلاس مجازی سران جهان در «مجمع جهانی اقتصاد» در «داووس» سوئیس منتشر شد، به مسایل اقتصادی فوق ثروتمندان و فقرا اشاره کرده است. حمایت بی‌سابقه دولت‌ها در دوره شیوع کرونا از اقتصاد باعث رونق بازار سهام شد و ثروت مولتی‌میلیاردرها را افزایش داد. این در حالی بود که اقتصاد واقعی با بزرگ‌ترین رکود در قرن گذشته روبه‌رو است.

ثروت میلیاردرها در سراسر جهان از ۳۰ اسفند ۹۸ تا ۱۱ دی ۹۹ بسیار افزایش یافته و اینک به ۱۱.۹۵ تریلیون دلار رسیده است. به استناد برخی از گزارش‌ها این میزان برابر با هزینه‌ای است که سران گروه ۲۰ برای واکنش به بحران همه‌گیری کرونا هزینه کردند.

ثروت ۱۰ فرد ثروتمند جهان از ۳۰ اسفند ۹۸ تا کنون بیش از ۵۴۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. جف بزوس، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت آمازون، ایلان ماسک، موسس شرکت تسلا و مارک زاکربرگ، موسس فیس‌بوک در شمار فهرست مولتی‌میلیاردرهای ثروتمندتر شده در دوران شیوع کرونا قرار دارند.

بر اساس گزارش اکسفام، جف بزوس، موسس آمازون تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور) به قدری درآمد داشته است که می‌توانست پاداش ۱۰۵ هزار دلاری را به تمامی ۸۷۶ هزار کارمند خود پرداخت کند و همچنان به اندازه قبل از شیوع کرونا ثروتمند باشد.

این ثروتمندان را با فقیرترین افراد جهان مقایسه کنید که بهبود شرایط اقتصادی آنها پس از کرونا حدود یک دهه طول می‌کشد. بر اساس پیش‌بینی موسسه غیر انتفاعی اکسفام بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر از مردم جهان در سال ۲۰۲۰ در فقر زندگی کرده‌اند و این بر خلاف روند کاهش فقر جهانی در دو دهه اخیر است.

«دنی سیریسکانداراجا»، مدیر اجرایی شرکت آکسفام GB در این باره به بی‌بی‌سی گفت: ما فکر می‌کنیم اینک فرصتی مناسب برای انجام کاری بنیادی و تجدید نظر در مورد بازسازی عادلانه درباره مالیات ثروت، مالیات شرکت‌های بزرگ و افزایش پایه‌های طبقات اجتماعی برای هر شهروند است.

از زمان شروع بیماری همه‌گیر کرونا، صاحبان کمپانی‌های بزرگ، سلبریتی‌ها و ستارگان ورزش کمک‌های بسیار بزرگی برای واکنش مهار کرونا انجام داده‌اند.

گروه اقتصادی UBS که خدمات اقتصادی گسترده‌ای را در بیش از ۵۰ کشور جهان ارائه می‌دهد، در گزارشی نوشت: حدود ۲۰۹ میلیاردر جهان بین بهار تا تابستان سال جاری بیش از ۷.۲ میلیارد دلار به مهار ویروس کووید-۱۹ کمک کرده‌اند.

چگونگی و مقدار کمک ثروتمندان جهان به مهار کرونا

گزارش «ویروس نابرابری» می‌افزاید: ثروتمندان به بحران کرونا سریعا واکنش دادند. این روش تقریبا شبیه امدادرسانی در بلایای طبیعی به شمار می‌آمد. آنها کمک‌های بلاعوضی اهدا کردند.

«مکنزی اسکات»، همسر سابق جف بزوس در ماه گذشته اعلام کرد که طی ۴ ماه بیش از ۴ میلیارد دلار به بانک غذا و صندوق‌های حمایت اضطراری کمک کرده است. او اعلام کرد قصد دارد به آمریکایی‌هایی که به خاطر بحران کرونا با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌اند کمک کند. تیر ماه سال گذشته جف بزوس نیز از کمک ۱۲۵ میلیون دلاری خود برای کمک به مهار کرونا گفت.

جک دورسی، بنیانگذار توئیتر در اواخر فروردین سال جاری اعلام کرد که حدود یک میلیارد از دارایی خود را به صندوقی برای مهار کرونا انتقال می‌دهد. این رقم حدود یک چهارم از ثروت خالض ۳.۹ میلیارد دلاری او به شمار می‌آید.

جی. کی رولینگ، نویسنده هری پاتر نیز حدود یک میلیون دلار از ثروتش را برای حمایت از افرادی که پس از شیوع کرونا بی‌خانمان شده یا در این دوره مورد سوء استفاده خانگی قرار گرفته‌اند، اختصاص داد.

در همین حال بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت و همسرش ملیندا حدود ۳۰۵ میلیون دلار را به درمان، تولید واکسن و تشخیص بیماری کرونا اختصاص دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین