کد خبر: ۶۹۲۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرطان رحم و پستان

یک متخصص زنان و زایمان گفت: سرطان پایان زندگی نیست و در بسیاری از بیماری‌های سرطان به خصوص سرطان‌های شایع در زنان پیشرفت‌های علمی زیادی صورت گرفته و با روش‌های تشخیص زودرس و روش‌های درمانی جدید بیمار می‌تواند به زندگی عادی و روزمره خود ادامه دهد.
توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرطان رحم و پستان
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیرا عبدالهی در خصوص سرطان‌های شایع در زنان گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته اولین سرطان شایع در زنان، سرطان رحم است که با غربالگری و تشخیص به موقع، شانس درمان موفق زنان مبتلا افزایش می یابد.

وی ادامه داد: سرطان پستان به نسبت شیوع در رتبه دوم سرطان‌های شایع زنان قرار دارد.

عبدالهی افزود: راه‌های پیشگیری از سرطان پستان زیاد است و غربالگری و تشخیص زوهنگام می‌تواند در پیشگیری و درمان این بیماری کمک کننده باشد.

این متخصص مشاهده توده در معاینات دوره‌ای توسط خود بیمار، تغییر ظاهر پستان، تورفتگی نوک پستان، غیر قرینگی در پستان و ترشحات غیر طبیعی در پستان را از علائمی برشمرد که باید به پزشک مراجعه کرد.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از مشکلات پستان و پیگیری سریع آن توصیه می‌شود معاینات دوره ای زنان از سن ۳۰ سالگی و غربالگری ماموگرافی در سن ۴۰ سالگی به بعد انجام شود. برای شیوع سرطان پستان نمی‌توان سن خاصی را در نظر گرفت و فاکتورهای ژنتیکی و محیطی می‌تواند در ابتلا به سرطان سینه دخیل باشد.

وی افزود: در فاکتورهای ژنتیکی و سابقه خانوادگی در افراد درجه یک مانند مادر، خواهر، خاله و حتی آقایان فامیل مبتلا به سرطان پستان امکان ابتلا در سنین پایین و بعد از بلوغ وجود دارد و توصیه می‌شود غربالگری و پیگیری در سنین پایین‌تر را با روش‌هایی که پزشک توصیه می‌کند انجام گیرد.

عبدالهی تصریح کرد: سرطان پایان زندگی نیست و در بسیاری از بیماری‌های سرطان به خصوص سرطان‌های شایع در زنان پیشرفت‌های علمی زیادی صورت گرفته و با روش‌های تشخیص زودرس و روش‌های درمانی جدید بیمار می‌تواند به زندگی عادی و روزمره خود ادامه دهد و وجود ترس از بیماری سرطان فقط می‌تواند بیمار را برای غربالگری و تشخیص زود هنگام ترغیب کند.

این متخصص تاکید کرد: فاکتور ژنتیک و دخیل بودن آن در سرطان پستان ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ گاهی با نام ژن‌های سرطان سینه نیز شناخته می‌شوند می‌تواند سرطان پستان را نیز در آقایان ایجاد کند با مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی در پستان حتما به پزشک جراح عمومی مراجعه و اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود : خونریزی‌های غیر طبیعی به خصوص در سنین قبل از یائسگی از شایعترین علامت‌های سرطان رحم در زنان است.

عبدالهی ادامه داد: در زندگی عادی یک زن از سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی را اصطلاحأ دوران گذر نامگذاری شده است که در این دوران یک روند طبیعی طی می‌شود و سیکل‌های قاعدگی بهم خوردگی نظم را بهمراه دارد. اگر این نامنظمی بیش از حد بود و خونریزی‌ها خیلی شدید قاعدگی اتفاق افتاد باید به پزشک مراجعه شود. درخواست سونوگرافی ساده، درخواست پاتولوژی و نمونه برداری تشخیصی در مطب یا بیمارستان از روش‌های تشخیص زود هنگام سرطان رحم هستند.

وی افزود: افرادی که به سرطان رحم مبتلا می‌شوند لزوما به سرطان تخمدان مبتلا نمی‌شوند و بسته به نوع گزارش پاتولوژیست ممکن است درگیری هم زمان تخمدان را نیز داشته باشیم اما به صورت شایع این اتفاق نمی‌افتد.

این متخصص زنان توصیه کرد: نخستین تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم از سن ۲۱ سالگی و یا یک سال بعد از شروع رابطه جنسی و تا سن ۷۰ سالگی تست پاپ اسمیر انجام شود. غربالگری‌های پاپ اسمیر باید به صورت سالانه انجام شود اگر در سه نوبت تست پاپ نرمال باشد فاصله‌های غربالگری هر سه سال یک بار انجام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین