کد خبر: ۶۹۲۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

بازداشت قاتلی که با بادی‎گاردهای کرایه‌ای برای پلیس شاخ و شانه می‌کشید

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با اشاره به ارتباط خاموشی معابر و بزرگراه‌ها طی هفته های اخیر با افزایش سرقت گفت: دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سرقت‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته در حالیکه در ۱۰ ماه گذشته سرقت‌ها افزایش ۹ درصدی داشته است.
بازداشت قاتلی که با بادی‎گاردهای کرایه‌ای برای پلیس شاخ و شانه می‌کشید
آفتاب‌‌نیوز :

 سردار محمد قنبری روز سه شنبه در تشریح این خبر افزود: هر چند که خاموشی معابر و بزرگراه ها در افزایش سرقت ها به ویژه سرقت های خرد تاثیر دارد، اما از زمان اعمال محدودیت های کرونایی و با دستور فرمانده نیروی انتظامی تردد اکیپ های گشت آگاهی و انتظامی در سطح شهرها به ویژه از ساعت ۲۱ به بعد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، وی با اشاره به سهم ۹۲.۳ درصدی سرقت ها از کل جرایم گفت: از این سهم اشاره شده، ۹۸ درصد سرقت عادی محسوب می شود و از این ۹۸ درصد سرقت ها، سهم سرقت های خرد ۴۸ درصد و سهم سرقت های مهم اعم از سرقت منزل، خودرو و مغازه ۴۲ درصد است.

قنبری ادامه داد: پیش تر اشاره کردم که ۹۲.۳ از مجموع کل جرایم، سهم سرقت هاست، در میان جرایم، جعل و کلاهبرداری سهم۷.۳ درصدی دارد (۵ درصد کلاهبرداری و ۲.۳ درصد جعل)، جرایم جنایی نیز شامل سرقت های مسلحانه، قتل عمد، آدم ربایی، تجاوز به عنف در میان کل جرایم سهم ۴دهم درصدی دارند.

وی در توضیح روند کشفیات پلیس گفت: در حوزه سرقت ها حدود ۷۱.۱ درصد کشفیات داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان کشفیات در حوزه سرقت افزایش داشته است، سهم کشفیات سرقت خرد بیش از ۷۳.۵ درصد است، همچنین سرقت های به عنف با سهم ۷۵ درصدی و سرقت های مسلحانه با سهم ۷۶.۲ درصدی را به خود اختصاص داده اند.

سردار قنبری با بیان اینکه طی ۱۰ ماهه سال جاری در مجموع کل سرقت ها ۹ درصد افزایش وقوع داشته ایم، تاکید کرد: البته باید بگویم علیرغم افزایش سرقت ها، کشفیات پلیس نیز ۱۶.۲ درصد افزایش داشته است.

راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت عنوان کرد: راه اندازی این قرارگاه به معنای تمرکز پلیس در پیشگیری از وقوع سرقت، افزایش کشفیات و تعیین سهم و نقش سازمان های برون سازمانی و غیرپلیسی در وقوع برخی جرایم چون سرقت است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه با شیوه های علمی و بهره وری از تجهیزات نوین و به روز در صددیم که جرایم را کشف کنیم، خاطر نشان کرد: در ۱۰ ماهه گذشته سال جاری میزان کشفیات قتل ها ۹۷.۴ درصد و آدم ربایی ۱۰۰ درصد بوده و به طور کلی باید بگویم در مجموع جرایم جنایی ۹۶.۹ درصد کشف جرم داشته ایم.

قنبری در مورد روند استرداد اموال مکشوفه به مال باختگان گفت: این موضوع یکی از رویکردهای جدی پلیس آگاهی ناجاست و در اثبات این ادعا با راه اندازی سامانه «نما» در تلاشیم که فرآیند استرداد اموال به مال باختگان هر چه سریع تر اتفاق بیفتد، البته با تعیین سازوکارهایی به دنبال به روزرسانی این سامانه هستیم.

وی تاکید کرد: مبنای عمل ما در پلیس آگاهی ناجا افزایش سرعت کشف (کاهش زمانی فاصله وقوع جرم تا کشف) است، یعنی درصددیم ضمن کاهش زمان کشف، کشفیات به صورت کامل اتفاق بیفتد؛ یعنی اموال مکشوفه به مال باختگان مسترد شود، لازم است که در همین جا بگویم که نیازمند مشارکت مردم هستیم به طوری که اموال مجهز به کد شناسایی، تصاویر شوند.

سردار قنبری با بیان اینکه در مورد پیگیری برخی پرونده ها تبعیض هایی صورت می گیرد، افزود: هیچ تبعیضی در پیگیری پرونده ها نداریم. همه پرونده ها از نظر پلیس مهم و حائز اهمیت هستند؛ از نظر ما هر جرمی که صورت گرفته و شهروندی مورد تعدی واقع شده باید پرونده تشکیل شود و این پرونده را با رویکرد و نگاه مهم و اولویت دار دنبال می کنیم. برخی پرونده ها که مربوط به افراد مشهور و سرشناسی چون هنرمندان، ورزشکاران است، به دلیل نشر و پرداختی که در فضای مجازی یا رسانه ها صورت می گیرد برجسته می شود، در حالی که وقتی حادثه ای برای یک فرد عادی اتفاق می افتد این گونه بزرگنمایی یا برجسته نمی شود، در هر حال ما به همه موضوعات با رویکرد «مهم» و «اولویت دار» نگاه می کنیم و تبعیضی در پیگیری پرونده ها و تلاش برای کشفیات نداریم.

دستگیری قاتلی که بادی گارد داشت

وی افزود: چندی پیش یک فرد شرور سابقه دار در اقدامی خشن و تاثیرگذار در جامعه، اعضای یک خانواده و مهمان آنها را به قتل رساند، این فرد در فضای مجازی با انتشار تصاویری کنار محافظان خود به گونه ای در صدد القای این مطلب بود که پلیس نمی تواند اقدامی انجام دهد در حالی که در کمتر از ۲۰ روز در آپارتمانی با وجود ۲ محافظ مسلح به دام افتاد. مقصود من از طرح این موضوع این است که در پیگیری پرونده ها تبعیضی نداریم پلیس هرگز یک پرونده را به صورت سفارشی یا ویژه دنبال نمی کند بلکه نیروی انتظامی همه پرونده ها را بر مبنای وظیفه ذاتی و قانونی و با هدف کشف و ارتقای امنیت پیگیری و رسیدگی می کند.

قنبری با بیان اینکه اجازه نمی دهیم افرادی در جامعه به القای ناامنی یا عدم وجود امنیت بپردازند، افزود: وظیفه خود می دانیم با استفاده از شیوه های علمی، بهره گیری از به روز ترین تجهیزات و امکانات در کنار به کارگیری نیروهای متخصص و زبده به سمت و سویی برویم که سرعت کشفیات افزایش یابد.

وی در مورد افزایش کیف قاپی و موبایل قاپی طی ۱۰ ماه گذشته گفت: در موضوع کیف قاپی و موبایل قاپی نیازمند این هستیم که مردم «خودکنترلی» را افزایش دهند به هر حال در بازه زمانی اشاره شده میزان کیف قاپی رشد ۱۲ درصدی داشته است، این در حالی است که طی بازه زمانی اشاره شده میزان کشفیات کیف قاپی رشد ۱۸ درصدی داشته است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا درباره دخالت پلیس برای ارتقاء ایمنی خودروها افزود: مذاکرات ما با شرکت های خودروسازی در زمینه ارتقاء ایمنی خودروها در حال انجام است و در آیتم هایی نیز این موضوع محقق شده؛ جلسات متعددی با خودروسازان داشته ایم تا با راه اندازی سامانه هایی در رابطه با ردیابی قطعات همکاری با پلیس آگاهی و سایر سازوکارها بتوانیم ایمنی خودروها را افزایش دهیم، به هر حال مذاکرات و پیگیری ها در حال انجام است.

سردار قنبری درباره چگونگی تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمان افزود: ۶۷ درصد کشفیات پلیس آگاهی ناجا از طریق اشراف اطلاعاتی و بهره مندی از سامانه های این پلیس اتفاق می افتد و بانک اطلاعاتی مجرمان را نیز تکمیل کرده ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین