کد خبر: ۶۹۲۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴

وزیر آموزش و پرورش: وضعیت معلمان در سال ۱۴۰۰ بهتر می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از اعمال مدرک دوم فرهنگیان در ماه جاری خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری را از نظر کاری و ارائه خدمات رفاهی برای معلمان فراهم کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباط هفته که با حضور نزدیک به ۵ هزار نفر از مدیران مدارس استان لرستان در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر، اظهار کرد: وجود ۴۱ هزار شهید فرهنگی در دوران دفاع مقدس حاکی از سهم برجسته فرهنگیان در حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه راهبردی‌ترین نقش در نظام تعلیم و تربیت، نقش مدیران مدارس است، تصریح کرد: یکی از باارزش‌ترین نقش‌ها در نظام تعلیم و تربیت و در جامعه نقش مدیران مدرسه است. نقش مدیر مدرسه جذاب‌ترین، غنی‌ترین، مؤثرترین، خلاقانه‌ترین، جامع‌ترین، آموزنده‌ترین و بااهمیت‌ترین نقش بوده و بدون شک یکی از پربارترین نقش‌ها در سطح جامعه است.

حاجی‌میرزایی با قدردانی از زحمات مدیران مدارس و معلمان در دوران کرونا گفت: مسؤولیت مدیران مدارس و معلمان در نظام تعلیم و تربیت همیشه خطیر و سنگین بوده است و امروز با وجود شیوع کرونا، این مسؤولیت بسیار سنگین‌تر و پیچیده‌تر شده است و از همه‌کسانی که در این شرایط سخت تلاش می‌کنند، قدردانی کرده و برای آنها آرزوی توفیق می‌کنم.

وی ادامه داد: نقش مدیران مدارس دارای دو محتوای ظاهری و باطنی است. در ظاهر این نقش مدیران باید قادر باشند مدارس را از نظر فیزیکی و تجهیزات برای ثبت‌نام دانش‌آموزان آماده کرده و پس از ثبت‌نام و کلاس‌بندی، برای معلمان و دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده و بر امر آموزش، نظارت و ارزیابی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که آموزش به‌درستی انجام خواهد شد.

وی افزود: نقش مدیران مدارس یکی از تأثیرگذارترین نقش‌ها از نظر گستره، عمق و پایداری است. هر رفتار، عملکرد و مواجهه مدیران مدارس با موضوعات و مسائل پیش‌آمده در مدرسه، برای همیشه در ذهن دانش آموزان ماندگار خواهد ماند و کمتر مسؤولیتی در جامعه وجود دارد که به این اندازه دارای عمق باشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شغل مدیران مدارس یک شغل غنی و زنده است که هیچ‌گاه از سرزندگی و شادابی دور نمی‌ماند، عنوان کرد: مدیران مدارس می‌توانند آثار رفتار، سیاست و عملکردهای مدیریتی خود را در سال‌های زندگی و رشد و تعالی دانش‌آموزان خود مشاهده کنند؛ این شغل با پرورش روح انسان‌ها از آنها مراقبت می‌کند و در نهایت زندگی بهتری را برای افراد رقم می‌زند.

وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: معتقدم خلاق‌ترین مجال در مدیریت مدارس دیده می‌شود و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان نقطه اصابت است. یعنی جایگاهی که حاصل تمام زحمات مسؤولان و تصمیم‌گیرندگان به ثمر می‌رسد. اندازه و ارزش کار تمام مسؤولان نظام تعلیم و تربیت که در امر تصمیم‌گیری در این نظام دخالت دارند با توجه به عملکرد مدیران مدارس تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: تنها مدیران مدارس هستند که می‌توانند حاصل کارگروهی را به نتیجه برسانند و یادگیری در مدرسه را با برنامه‌ریزی صحیح و حمایت معلمان در ذهن دانش آموزان به پایداری برسانند.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس بالاترین ظرفیت یادگیری را دارند، گفت: مدرسه مهم‌ترین سازمان یادگیرنده است؛ امروزه در ادبیات نظام تعلیم و تربیت، مدرسه پژوهی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مدرسه را موضوع پژوهش و بررسی قرار می‌دهند. یافته‌های آماری به‌دست‌آمده از برنامه‌های اجرا شده و مرور تجربیات مدرسه در مدارس مقدمه بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های این حوزه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس باید بر حفظ ارتباط حداکثری با معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها تأکید داشته باشند. خوشبختانه با توجه به شرایط امروز ،این ارتباط از طریق فضای مجازی به‌راحتی برقرار می‌شود که در آن محدودیتی از نظر تعداد افراد وجود نداشته و مدیران می‌توانند به‌راحتی با تعداد زیادی از مخاطبان مدنظر خود ارتباط هدفمند برقرار کنند. هرچه در برقراری این ارتباط و عمق آن گسترده‌تر عمل کنیم و ارتباط ما بیشتر مبتنی بر گفت‌وگو باشد، در مدیریت خود موفق‌تر خواهیم بود.

مهم‌ترین مسؤولیت‌های مدیران مدارس مراقبت از دانش آموزان است

وزیر آموزش ‌و پرورش یکی از مهم‌ترین مسؤولیت‌های مدیران را مراقبت از دانش‌آموزان دانست و عنوان کرد: مدیران مدارس باید اطلس آموزشی و یادگیری را در مدرسه تحت خود تشکیل دهند و به شیوه‌های مختلف، کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان و عملکرد معلمان را مورد نظارت، سنجش و ارزیابی قرار دهند. مدیری موفق است که از هیچ‌یک از دانش‌آموزانش بی‌خبر نباشد و در هر زمان بداند تک‌تک دانش‌آموزانش چگونه آموزش می‌بینند و تا چه حد در یادگیری موفق بوده‌اند؟

مدیران مدارس معلمانشان را قدردانی و تشویق کنند

حاجی میرزایی با تأکید بر قدردانی و تشویق معلمان توسط مدیران مدارس، گفت: از معلمان مدارس مراقبت کنید و برای کارهای خلاقانه و مبتکرانه‌ معلمان خود ارزش قائل شده و به آن توجه کنید. معلمان خلاق را حمایت کرده و مورد تشویق قرار دهید.

وی با اشاره به اهمیت جلب اعتماد خانواده‌ها در ارتقای سطح آموزش در سال کرونا، اظهار کرد: به خانواده‌ها سخت‌گیری نکنید و با گفت‌وگو، اعتماد آنها را در امر آموزش جلب کنید. از برگزاری باکیفیت ارزشیابی‌های انجام‌شده در پایان نیم سال اول تحصیلی، اطمینان حاصل کنید و از ابزارهایی که در اختیار شما قرار داده‌ شده است، حداکثر بهره را ببرید تا کیفیت آموزش و ارزیابی را بالا ببرد.

وزیر آموزش ‌و پرورش شیوع بیماری کرونا را دلیل ایجاد بزرگ‌ترین آزمون تاریخی در آرمان مدرسه محوری دانست و عنوان کرد: در کرونا دو نکته وجود دارد، اول اینکه هر کس در این سال می‌تواند توانمندی‌های خود را بسنجد و خود را مورد محک بزند و دوم اینکه کرونا توانسته است فرصتی برای یادگیری همه ما فراهم آورد تا بتوانیم ظرفیت خود را در تعلیم و تربیت بالا ببریم.

وی با اشاره به اعمال مدرک دوم فرهنگیان از ماه جاری و پیگیری مسکن فرهنگیان و لایحه رتبه بندی در هیأت وزیران با جدیت بیشتر گفت: وظیفه‌ داریم که شرایط کار را برای شما تسهیل کنیم و در این خصوص تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری را از نظر کاری و ارائه خدمات رفاهی داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین