کد خبر: ۶۹۲۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱

آناناس ایرانی جایگزین محصولات نارس وارداتی می شود

رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی با اشاره به جایگاه ویژه ایران به عنوان یکی از ۱۵ تولیدکننده گل در جهان و ضرورت توسعه صادرات گل از دستیابی کامل محققان این پژوهشکده به دانش فنی کشت آناناس و آغاز تولید گلخانه‌ای این محصول از اوایل سال ۱۴۰۱ خبر داد.
آناناس ایرانی جایگزین محصولات نارس وارداتی می شود
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا شفیعی که روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران در کرج سخن می گفت، اظهار داشت: در مقابل تمام محصولات کشاورزی که تامین امنیت غذایی را پوشش می دهند، گیاهان زینتی نقش مهمی را در تامین امنیت روانی جامعه و گسترش مهر و دوستی و آرامش جامعه دارد.

وی گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ سطح زیر کشت تولید گل کشور به هشت هزار و ۱۹۴ هکتار ( سه هزار و ۱۰۳ هکتار گلخانه و پنج هزار و ۹۰ هکتار فضای باز) رسیده است که در شرایط کنونی به ویژه با افزایش نرخ ارزهای خارجی پتانسیل صادراتی نزدیک به یک میلیارد دلار برای گل کشور متصور است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع سطح گلخانه های سبزی و صیفی و گل کشور به حدود ۱۵ هزار هکتار رسیده که قرار است تا افق ۱۴۰۴ سطح گلخانه های کشور ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار افزایش یابد که با توجه به هزینه چهار تا ۱۰ میلیارد تومانی در هر هکتار گلخانه، شاهد افزایش سرمایه گذاری کلان ملی سالانه ۴۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهیم بود و توجه به ایجاد مهارت و دانش فنی نوین، رسالتی سنگین برای مراکز علمی پژوهشی کشور است.

دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران تصریح کرد: برگزاری این کنگره و برنامه های جانبی آن از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی‌ و نشست‌ هم اندیشی بخش خصوصی را فرصتی مناسب برای گردهمایی پژوهشگران و فعالان حوزه گل و گیاه کشور فراهم آورده تا گامی در راستای توسعه پایدار گل و گیاهان زینتی کشور برداشته شود.

راه اندازی مرکز باغبانی غرب آسیا

دکتر ولی الله بنی عامری، رییس سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی هم طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: روند رو به رشد توسعه گلخانه های کشور با رشد ۵۳ درصدی گل و گیاهان زینتی در هفت سال گذشته حاکی از اقبال عمومی به بخش گل و گیاهان زینتی است.

وی با اشاره به هدف گذاری برنامه طرح توسعه گلخانه های کشور برای ایجاد حدود ۲۰ هزار هکتار گل و گیاهان زینتی تا پایان سال ۱۴۰۴
افزود: در این راستا، ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش گل و گیاهان زینتی مبتنی بر تامین نهاده ها، مدیریت تولید و عرضه گل و گیاه بسیار ضروری است.

وی گفت: در این راستا راه‌اندازی مرکز باغبانی غرب آسیا با الگو برداری از مرکز جهانی باغبانی هلند (WHC) میتواند راهگشا باشد.

سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران به همت انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی از هفتم تا نهم بهمن ماه به صورت برخط (آنلاین) درکرج در حال برگزاری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین