کد خبر: ۶۹۲۶۱۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
تدارکات نظامی تازه اسرائیل علیه ایران

فرمانده ارتش اسرائیل: خود را برای حمله احتمالی به ایران آماده کرده‌ایم

فرمانده ارتش اسرائيل گفته است که به نیروهایش دستور داده تا خود را برای یک حمله احتمالی علیه ایران در سال آینده آماده کنند.
فرمانده ارتش اسرائیل: خود را برای حمله احتمالی به ایران آماده کرده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

ژنرال امیر کوخاوی روز سه شنبه (۲۶ ژانویه) در یک سخنرانی در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو گفت: «من به ارتش دستور داده‌ام تا برای تعدادی برنامه عملیاتی علاوه بر آنها که قبلا وجود داشتند، آماده شود. ما روی این برنامه‌ها کار می‌کنیم و در طول سال آینده آنها را گسترش می‌دهیم. البته تصمیم‌گیری بر عهده رهبران سیاسی است اما این برنامه‌ها روی میز است.»

ژنرال امیر کوخاوی، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در هشداری تلویحی به آمریکا هرگونه بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را یک «اشتباه» خوانده و از دستور خود مبنی بر تدارک چند برنامه عملیاتی نظامی دیگر در قبال ایران خبر داده است.

ژنرال امیر کوخاوی گفت: «بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ یا حتی توافقی مشابه که از جنبه های مختلف بهبود یافته باشد از نقطه نظر عملیاتی و استراتژیک اسرائیل، بد یا اشتباه است.»

به نظر می رسد این اظهارات کم سابقه فرمانده ارتش اسرائیل هشداری به دولت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، باشد که می گوید "اگر ایران تعهد کامل به برجام را در پیش بگیرد" به این توافق برخواهد گشت.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق ایالات متحده که مانند اسرائیل برجام را یک توافق "بد" می‌دانست در سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا را از برجام خارج کرد و سیاست "فشار حداکثری" تحریم ها را علیه ایران در پیش گرفت تا ایران را به پای میز مذاکره بازگرداند اما موفق به این کار نشد. ایران در واکنش، در پنج مرحله تعهدهای برجامی خود را کاهش داده است.

ژنرال کوخاوی با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: "من به ارتش اسرائیل دستور داده‌ام که علاوه بر نقشه‌های عملیاتی‌ای که تدارک دیده‌اند، چند نقشه عملیاتی دیگر نیز آماده کنند. مسلما این رهبری سیاسی (اسرائیل) است که درباره به اجرا درآمدن تصمیم خواهد گرفت اما این نقشه‌ها باید روی میز باشد.»

چنین هشداری از سوی یک مقام نظامی اسرائیل کم‌سابقه ارزیابی می‌شود به همین خاطر برخی ناظران معتقدند که اظهارات فرمانده ارتش اسرائیل می تواند منعکس کننده نظرات بنیامین نتانیاهو باشد.

مقامات ایرانی هشدار داده‌اند که در صورت اقدام نظامی اسرائیل، «جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.»

هفته گذشته با آغاز ریاست‌ جمهوری جو بایدن، تحلیلگران رسانه‌های اسرائیلی از نگرانی مقامات اسرائیل از بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام خبر دادند؛ از جمله ناهوم بارنی، مفسر سرشناس در روزنامه پرتیراژ یدیعوت احرونوت نوشت که اعلام آمادگی بایدن برای بازگشت به توافق برجام به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات بیشتر خیلی‌ها را در اسرائیل "نگران کرده است".

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها برجام را محکوم کرده و مدعیست که این توافق، دسترسی ایران به بمب اتمی را تسهیل می‌کند.

آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه آمریکا،‌ هفته گذشته گفته بود که ایالات متحده با بازگشت به برجام «فاصله زیادی دارد» و هنوز باید ببیند که‌ آیا ایران قصد اجرای تعهدات خود در قبال برجام را دارد یا نه.

دولت ایران می گوید که فعلا برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
8
5
گنده تر از دهانت ....میخوری هرچند که گنده تر از تو هم نتوانستن غلطی بکنند
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
قدرت نظامی ما زیاد است اما دلیل نمی شود قدرت یک کشور هسته ای را دست کم بگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
5
2
خدا وکیلی خسته نشدی از این همه اخبار جنگ برا ترسوندن ملت؟!
یه سری بزنی به تیتر های یکساله ات خودت متوجه میشی!
با این کار اعتماد کاربرانت رو از دست میدی... از ما گفتن.
Zia
|
Germany
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
3
3
عه اسرائیلی ها سنتی و صنعتی رو باهم میزنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
1
2
از آنجایی که اینها هم یه مدل تندرو ...هستند، هر حماقت و خریتی که بگی ممکنه انجام بدند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین