کد خبر: ۶۹۲۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

بدون دارو چطور فشار خون بالا را کاهش دهیم؟

شیوه زندگی در درمان فشار خون بالا تاثیر جدی دارد. اگر شما مبتلا به پرفشاری خون هستید و هر روز این نگرانی را دارید که با مصرف داروها عدد فشار خون را کاهش دهید، باید بدانید که با ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی می توانید از مصرف دارو بی نیاز شوید.
بدون دارو چطور فشار خون بالا را کاهش دهیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

متخصصان کلینیک مایو در این رابطه گام هایی را به شما پیشنهاد کرده اند:

از دست دادن وزن اضافی: فشار خون اغلب در نتیجه افزایش وزن بالا می رود. افزایش وزن خود عامل ابتلا به آپنه خواب و اختلال تنفس و در نتیجه افزایش فشار خون است. به این ترتیب کاهش وزن یکی از موثرترین تغییرات شیوه زندگی برای کنترل فشار خون است. علاوه بر کاهش وزن، شما باید به سایز کمر خود دقت کنید چون حمل چربی اضافی در اطراف کمتر، خود عامل خطرناکی برای ابتلا به پرفشاری خون است. اگر اندازه کمر بیش از ۱۰۲ سانتی متر در مردان و بیش از ۸۹ سانتی متر در زنان باشد، خطر ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد.

ورزش منظم: فعالیت بدنی منظم به میزان ۱۵۰ دقیقه در هفته و یا ۳۰ دقیقه در روز، فشار خون شما را ۵ تا ۸ میلی متر جیوه کاهش می دهد. برخی از انواع ورزش هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و ... به بهبود فشار خون بالا کمک می کنند. تمرینات قدرتی را نیز باید حداقل دو روز در هفته انجام دهید.

رژیم غذایی سالم: پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب فشار خون بالای شما را می تواند تا ۱۱ میلی متر جیوه کاهش دهد. از رژیم های غذایی با پتاسیم بالا استفاده کنید. پتاسیم می تواند اثرات سدیم بر فشار خون را کاهش دهد. بهترین منابع پتاسیم عبارتند از میوه ها و سبزیجات. سعی کنید این گروه های غذایی را جایگزین مکمل های پتاسیم نمایید.

کاهش مصرف سدیم: حتی کاهش کوچکی در میزان مصرف سدیم می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و فشار خون شما را در صورت ابتلا به پرفشاری خون، ۵ تا ۶ میلی متر جیوه کاهش دهد. تاثیرات مصرف سدیم بر فشار خون در میان گروه های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی، محدود کردن سدیم به ۲۳۰۰ میلی گرم در روز، به همه افراد توصیه می شود. البته فراموش نکنید که مصرف کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز برای اکثر بزرگسالان ایده آل است. برای کاهش مصرف سدیم، برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید، غذاهای فراوری شده را کمتر مصرف کنید، برای افزودن عطر و طعم به غذاها از گیاهان و ادویه جات استفاده کنید.

ترک سیگار: همانطور که هر پک سیگار فشار خون را به سرعت افزایش می دهد، توقف این کار فشار خون را به حالت طبیعی بر می گرداند. ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد.

کاهش استرس: استرس مزمن به افزایش فشار خون منجر می شود. برای تعیین اثرات استرس مزمن بر فشار خون، البته تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال استرس ناشی از مصرف غذاهای ناسالم، نوشیدن الکل و یا سیگار کشیدن، خطر ابتلا به پرفشاری خون را بالا می برد.

نظارت بر فشار خون در خانه: نظارت بر فشار خون در خانه به کنترل فشار خون بالا کمک می کند. مراجعه منظم به پزشک نیز می تواند کلید کنترل فشار خون باشد. برای تغییر هر نوع دارو و یا افزایش یا کاهش مصرف داروها، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: آوای سلامت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین