کد خبر: ۶۹۲۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

کم فروشی شرکت فایزر صدای مشتریان اروپایی را در آورد

یک روزنامه سوئدی نوشت: این کشور قصد دارد پرداخت پول واکسن شرکت داروسازی فایزر آمریکا را تا زمان رفع تردیدها بر سر دوز واکسن ها متوقف کند.
کم فروشی شرکت فایزر صدای مشتریان اروپایی را در آورد
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری اسپوتنیک این خبر را به نقل از روزنامه سوئدی «دانگنز نی هتر/ Dagens Nyheter» منتشر کرد و افزود: در حالی که هر شیشه (ویال) واکسن کرونا ابتدا محتوی پنج دوز واکسن بود این شرکت آمریکایی بعد از این که آژانس دارویی اروپایی اعلام کرد می توان ۶ دوز واکسن را با استفاده از سوزن مناسب از آن خارج کرد، پول بیشتری را مطالبه کرده است.

وقتی که برای اولین بار اتحادیه اروپا واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت فایزر را تایید کرد، هر شیشه محتوی ۵ دوز بود. اما بعد اعلام آژانس دارویی اروپا که با استفاده از سوزن مناسب می توان ۶ دوز از هر شیشه خارج کرد اکنون شرکت فایزر پول ۶ دوز را مطالبه می کند.

ریچارد برگستورم هماهنگ کننده خرید واکسن در سوئد به روزنامه دانگنز نی هتر گفت: این قابل قبول نیست که وقتی کشوری فقط می تواند ۵ دوز از هر شیشه بیرون بکشد دوز کمتری را با همان قیمت ۶ دوز واکسن دریافت کند.

تا زمان رفع این مشکل آژانس سلامت عمومی قصد دارد صورتحساب ارسالی شرکت فایزر را نادیده بگیرد و منتظر راه حل مشترک اتحادیه اروپا بماند.

افزایش فاکتور فروش شرکت فایزر بدون مجوز کمیسیون اروپا بوده است.

اولریکا گلسنز مدیر ارتباطات فایزر در امور سوئد به روزنامه سوئدی گفت ما باید مطابق با مقررات محصول تایید شده پیش برویم.

وی در مصاحبه با تلویزیون «سی وی تی» نیز تایید کرد خارج کردن شش دوز واکسن از هر شیشه می تواند «چالش برانگیز» باشد و اطمینان داده که شرکت متبوعش تست هایی را با ترکیب مختلفی از سوزن ها و سرنگ ها انجام داده است و مشتریان خود را درباره گزینه بهتر در وبسایت این شرکت به روز رسانی می کند.

به گفته ابراهیم بایلان وزیر تجارت و صنایع سوئد در پایان سال گذشته میلادی سوئد ۶.۷ میلیون دوز واکسن از فایزر و بیون تک خریداری کرد که برای واکسینه کردن ۳ میلیون ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۰ میلیون نفری سوئد کفایت می کند زیرا هر نفر به دو دوز واکسن نیاز دارد.

با این حال اواسط ماه ژانویه امسال فایزر اعلام کرد که تعداد دوز واکسن های تحویلی به اروپا را به دلیل ارتقا فناوری تولید واکسن ها کاهش خواهد داد. سوئد تاکنون اندکی بیش از ۱۷۰ هزار دوز واکسن دریافت کرده است.

وزیر امور اجتماعی سوئد تاخیر و کمبود در واکسن ها را «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

وی به همراه وزیران کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند، لیتوانی و لتونی با نگارش نامه ای درباره کاهش حجم واکسن ها ابراز نگرانی و آن را عامل کاهش اعتبار برنامه واکسیناسیون توصیف کرد.

تاکنون سوئد در بین کشورهای اسکاندیناوی بیشترین آمار کرونا را داشته است. بیش از ۵۵۰ هزار مورد ابتلا به کرونا و بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد مرگ در این کشور به ثبت رسیده که بیش از مجموع ابتلاها و تلفات کرونایی در بین کشورهای نوردیک است.

به گزارش شینهوا، آژانس خبری تی تی نیوز سوئد اعلام کرد که در مجموع ۱۳۶ نفر از کسانی که در سوئد واکسن فایزر و بیون تک را دریافت کرده اند عوارض جانبی را تجربه کرده اند. در این بین زنان تمایل بیشتری برای اعلام عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن ها نشان داده اند.

به غیر از نگرانی از دوز واکسن ها، ایمنی آن نیز ابهاماتی را در اروپا ایجاد کرده است.

وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد که از ابتدای واکسیناسیون در این کشور ۱۳۹ مورد از عوارض جانبی یا غیر منتظره ناشی از دریافت واکسن شناسایی شده است.

مقامات بهداشتی فرانسه گفتند که پنج نفر پس از دریافت واکسن فایزر- بیون‌تک جان خود را از دست داده اند.

واکسیناسیون کرونا در اتحادیه اروپا از اواخر ماه گذشته میلادی(۲۷ دسامبر) آغاز شده است. روند توزیع واکسن و واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به کندی پیش می رود که موجب نارضایتی و انتقاد مردم از دولت ها شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین