کد خبر: ۶۹۲۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
پس از ۷۰ سالگی؛

اکثر مردان به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند

فوق‌تخصص خون و سرطان گفت: افزایش سن بزرگ‌ترین عامل سرطان پروستات بوده و طبق تحقیقات موجود، اکثر مردان پس از ۷۰ سالگی به شکلی از سرطان پروستات دچار می‌شوند، اگر چه شاید هیچ علائم ظاهری وجود نداشته باشد.
اکثر مردان به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

حسین عمارلو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سرطان پروستات، اظهار کرد: سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ مردان در دنیا بوده و جزو سه سرطان شایع مردان ایرانی است که معمولاً افراد بالای ۵۰ سال به این نوع از سرطان مبتلا می‌شوند و در افراد زیر ۴۰ سال نادر است.

وی در رابطه با علائم سرطان پروستات، افزود: ممکن است در مراحل اول هیچ علائمی در مردان وجود نداشته باشد ولی در مراحل بعدی، علائمی مانند ادرار مکرر (به خصوص در شب)، ضعیف بودن یا متوقف شدن جریان ادرار، احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار یا انزال، مشاهده خون در ادرار یا منی باشد.

این مسئول با بیان اینکه امکان دارد سرطان پروستات پیشرفته باعث ایجاد درد عمیق در بخش پایینی قسمت پشت بدن، کفل یا قسمت بالایی ران شود، تصریح کرد: با مسن شدن مردان، امکان بزرگ شدن پروستات وجود دارد، به طوری که گاهی اوقات به مثانه با پیش‌آب‌راه فشار وارد کند و علائمی شبیه سرطان پروستات ایجاد کند.

فوق‌تخصص خون و سرطان‌ با بیان اینکه هر بزرگ‌شدگی پروستات به معنای سرطان پروستات نیست، زیرا بسیاری از اوقات شاهد بزرگ‌شدگی خوش‌خیم پروستات با علائم مشابه هستیم، ادامه داد: سن مناسب غربالگری ۵۰ سالگی بوده ولی در موارد با خطر بالا می‌توان ۱۰ سال زودتر یعنی در ۴۰ سالگی نیز اقدام کرد.

عمارلو با بیان اینکه پیر شدن (به خصوص پس از ۵۰ سالگی) بزرگ‌ترین عامل سرطان پروستات است، اظهار کرد: مطالعات نشان‌ می‌دهد اکثر مردان پس از ۷۰ سالگی به شکلی از سرطان پروستات دچار می‌شوند، اگر چه شاید هیچ علائم ظاهری وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات برای دیگر مردان خانواده خطر ابتلا به این نوع سرطان را دو برابر می‌کند، افزود: دو روش غربالگری سرطان پروستات؛ اندازه‌گیری آزمایش PSA در خون و معاینه رکتوم بوده که روش اول بهتر است، گفتنی است عدد PSA بالای چهار مهم بوده ولی همیشه به معنای سرطان پروستات نیست و سرطان‌هایی با عدد PSA زیر ۴ نیز وجود دارد.

این فوق‌تخصص خون و سرطان با اشاره به نقش رژیم غذایی در ایجاد سرطان پروستات، یادآور شد: سرطان پروستات بیشتر در کشورهایی رایج است که گوشت و لبنیات پرچرب غذای اصلی مردم بوده و علت آن مشخص نیست، رژیم غذایی که مصرف میوه و سبزیجات در آن کم است نیز در ایجاد این بیماری نقش دارد.

عمارلو با بیان اینکه در زمان شک ابتلا به سرطان پروستات باید نمونه‌برداری از غده انجام شود و زمانی که سرطان ثابت شد به وسیله تصویربرداری، مرحله و گسترش آن در بدن مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: در درمان سرطان پروستات بسته به اینکه در چه مرحله‌ای از بیماری قرار داریم، از روش‌های جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی استفاده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین