کد خبر: ۶۹۲۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹

توصیه رییس دیوان عالی کشور به قضات: شخصیت افراد را حقیر نکنید که حقیر می‌شوید

رییس دیوان عالی کشور به قضات توصیه کرد: حرف مردم را بشنوید و پاسخگوی آنان باشید.شخصیت افراد را حقیر نکنید که حقیر می‌شوید.
توصیه رییس دیوان عالی کشور به قضات: شخصیت افراد را حقیر نکنید که حقیر می‌شوید
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در جریان سفر به استان هرمزگان، در جمع قضات تجدیدنظر، مسئولین قضایی استان و روسای دادگستری شهرستان‌ها به ایراد سخن پرداخت.

وی در مقدمه با اشاره به سخنان گوهربار امیر المؤمنین (ع) در نهج البلاغه، پیرامون نصیحت‎پذیری از موعظه‌ها و اندرز‌های خداوند، در تشریح اهداف سفر به استان هرمزگان گفت: در جریان این سفرها، گروهی از همکاران عالی رتبه دیوان عالی کشور در مدت حدود یک هفته از تمام واحد‌های قضایی استان‎ها بازرسی به عمل می‌آورند و بر کیفیت کار قضایی همکاران نظارت می‌کنند، همچنین با بررسی نقایص و آسیب‌شناسی از پرونده‎ها راهکار‌هایی را برای بهبود عملکرد ارائه می‌دهند.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با بیان اینکه ارزیابی قضات یکی دیگر از اهداف سفر‌های استانی است، گفت: همکاران ما، قضات سراسر کشور را از حیث توانایی، سرعت، علاقه و انگیزه به کار بررسی می‌کنند، قضاتی که دارای امتیازات بالایی باشند به مقامات ذی ربط معرفی می‌شوند و از آن‌ها به عنوان مدیران شایسته استفاده می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود همانگونه که در دوره تحول، توقع و امید در مردم ایجاد شده است در عمل نیز بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم، گفت: اگر بخواهیم تحولی که امروز ایجاد شده را ادامه دهیم، باید قضات باانگیزه‌ای را به کار بگیریم، اگر کسی انگیزه نداشته باشد تحول رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: توجه ویژه به قضات خدمتگزار در این عرصه باید در اولویت باشد، اگر قضات شایسته مورد توجه ویژه قرار نگیرند انگیزه خود را از دست خواهند داد بنابراین باید تفاوت محسوس باشد و قاضی با انگیزه، مورد توجه مدیر و رئیس باشد.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم تصریح کرد: یک قاضی با انگیزه دنبال رفع تکلیف نیست و اهداف نظام و قوه قضاییه و زندگی مردم در ذهن خود دارد و همه این موارد را می‌سنجد، پیامد‌های رای خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در مسیر این نظام، عدالت و حق، بدون هیچ ترس و نگرانی حرکت می‌کند.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش بر پاسخگویی به مردم تاکید مضاعف کرد و گفت: برای مردم پاسخگوی خوبی باشید، حرف مراجعین را به خوبی شنوا باشید، اخلاق اسلامی و تکریم ارباب رجوع را مورد توجه ویژه قرار دهید تا این تغییر برخورد با مردم در دستگاه قضایی محسوس باشد.

وی ادامه داد: به وقت مردم اهمیت دهید، معطل کردن مردم به هیچ وجه اخلاقی و اسلامی نیست، سر وقت به پرونده‌های مردم رسیدگی کنید، شرایط اقتصادی مردم و مشکلات آن‌ها را در نظر داشته باشید امید مردم به دستگاه قضایی است، تا جایی که می‎توانید به مردم سهل بگیرید؛ در تعیین جریمه‎ها و جزا‌های نقدی متناسب با جرم، قانون و شرایط اجتماعی و اقتصادی متهم را در نظر داشته باشید و همه شرایط را بسنجید.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم خاطرنشان کرد: شان، موقعیت و منزلت متهم را در نظر داشته باشید، مردم از نظر قضا مساوی هستند، اما قرار نیست شخصیت شخصی بیش از آنچه که استحقاق مجازات دارد مجازات شود؛ شخصیت افراد را حقیر نکنید که حقیر می‌شوید. رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه شدت عمل در پرونده‌های خانواده تاثیر معکوس دارد تصریح کرد: سعی کنید اختلافات خانوادگی را به سازش منتهی کنید و رای شما آن‌ها را به هم نزدیک کند که این کار نزد خداوند بسیار ارزشمند است. رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: به امور زندانیان اهتمام ویژه داشته باشید و سعی کنید حتی یک ساعت اضافه کسی در زندان نماند و سریعتر پرونده را تعیین تکلیف کنید.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم در پایان بر حفظ و حراست از قضات با سابقه کشور تاکید کرد و گفت: قضات سرمایه‌های دستگاه قضا هستند، بنابراین در رفت و آمد‌ها و ارتباطاتتان دقت کنید و هوشیار باشید.

دیدار رییس دیوان عالی کشور با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

رییس دیوان عالی کشور که با استقبال رییس کل دادگستری هرمزگان و جمعی از مسئولین قضایی وارد این استان شد به دیدار حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس رفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سید احمد مرتضوی مقدم در این دیدار با اشاره به وظایف دیوان عالی کشور در خصوص نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی ابراز داشت: دیوان عالی کشور براساس ضوابطی که رییس قوه قضاییه تعیین می‌کند به انجام مسوولیت‌های که طبق قانون به آن محول می‌شود می پردازد که یکی از شیوه های نظارتی در دوره تحول قضایی سفرهای استانی می باشد. وی افزود: به منظور ارزیابی دقیق، هیأت‌های بازرسی متشکل از قضات مجرب دیوان، از یک هفته قبل به استان‌ هرمزگان سفر کرده اند و در مدت حضور خود با حضور در شهرستان ها و بخش ها، ضمن بررسی دقیق پرونده‌ها نقاط قوت و ضعف را شناسایی نموده اند که به صورت مکتوب و در قالب کتابچه جهت بهره برداری و ایجاد وحدت رویه تنظیم خواهد شد.

 

 

حجت الاسلام دکتر محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز در جریان این دیدار با تقدیر از عملکرد دستگاه قضایی استان هرمزگان، بازدیدهای منظم و حضور به موقع رییس کل دادگستری استان در صحنه های مختلف و ایجاد یک فضای مناسب در سطح استان را امید بخش دانست و خاطرنشان ساخت: اقدام ابتکاری دیوان عالی کشور و حضور میدانی قضات برجسته در جهت رصد کیفیت صدور احکام قضایی از نزدیک یکی از کارهای فاخر دستگاه قضایی است.

علی صالحی رییس کل دادگستری استان هرمزگان نیز با قدردادنی از رهنمود های ریاست معظم قوه قضاییه، شناسایی نقاط قوت و کاستی ها را یکی از برکات حضور قضات دیوان عالی کشور برشمرد و اضافه کرد: دستگاه قضایی استان هرمزگان تلاش خواهد کرد با تقویت نقاط قوت با تلاش مضاعف نسبت به رفع کاستی ها و ایجاد وحدت رویه در صدور آراء قضایی اقدام نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین