کد خبر: ۶۹۲۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴

این عادت‌های روزمره سرطان‌زا را ترک کنید

به مناسبت شروع هفته ملی مبارزه با سرطان و اهمیت پیشگیری از این بیماری به روزمره ترین مواد و خوراکی ها و محصولاتی که باعث ابتلا به سرطان می شود، اشاره می‌کنیم.
این عادت‌های روزمره سرطان‌زا را ترک کنید
آفتاب‌‌نیوز :

بارها درباره سرطان ‌و عوامل ایجاد آن از مواد خوراکی تا دود اگزوز خودرو گفته ایم. در گذشته سرطان‌زایی فست فودها را بیشتر هم ردیف سیگار معرفی کردیم و هنوز هم این عوامل در کنار آلودگی‌های دیگر جزو عوامل سرطان‌زاست. به مناسبت شروع هفته ملی مبارزه با سرطان و اهمیت پیشگیری از این بیماری این بار به روزمره ترین مواد و خوراکی ها و محصولاتی که باعث ابتلا به سرطان می شود، اشاره می‌کنیم:

غذاهای کنسروی

سبزیجات زمانی که به صورت کنسروی نگهداری می‌شود، مواد مغذی کمتری دارند و دلیل آن هم مقدار سدیمی است که در فرایند محافظت و نگهداری به کنسرو اضافه شده است، همچنین میوه‌های کنسروی هم در شربت ذرت فروکتوزی نگهداری می‌شود. مشکل دیگر هم قوطی‌های کنسرو است. این قوطی‌ها با ماده شیمیایی به نام «بیسفنول‌ای»، (BPA)پوشش دهی شده‌اند. این ماده به عنوان بازدارنده هورمونی شناخته می‌شود و با ابتلا به سرطان ارتباط دارد. جالب است بدانید در مواد غذایی حاوی اسیدی کنسروی مانند گوجه فرنگی تاثیر این ماده بیشتر می‌شود.

این عادت‌های روزمره سرطان‌زا را ترک کنید

گوشت فرآوری شده

طبق مطالعات انجام شده مصرف گوشت فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگرهای آماده و.... به‌دلیل وجود نیتریت، نمک زیاد و مواد افزودنی سبب افزایش بروز سرطان‌های معده و روده بزرگ می‌شود.


نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌ها مملو از شکر و برای سلامتی بسیار مضر است. نوشیدنی هایی مانند نوشابه که حاوی کافئین گازدار است برای افراد مبتلا به ریفلاکس های معده مضر است. تحقیقات نشان داده است، که مصرف این نوشیدنی ریسک سرطان را افزایش می دهد. این تنها درباره نوشابه نیست بلکه شامل تمامی نوشیدنی های دارای ترکیبات شیمیایی مانند آب‌میوه‌ها و نوشابه رژیمی و ورزشی و ...هم می شود.

شکر

دانشمندان هم اکنون می‌دانند که مصرف بیش از حد شکر نه تنها می‌تواند عامل دیابت باشد، بلکه سلول‌ها را هم تخریب می‌کند و ریسک سرطان را در فرد بالا می‌برد.

«یوهان تولین» بیولوژیست مولکولی در دانشگاه لوون بلژیک می‌گوید:« مصرف زیاد شکر چرخه بسته‌ای از تولید انرژی لازم برای رشد سلول‌های سرطانی را ایجاد می‌کند که بزرگ‌شدن توده‌ها‌ در بدن نتیجه آن است.»

این عادت‌های روزمره سرطان‌زا را ترک کنید

غذاهای آماده و فراوری شده

به‌طور کلی هرغذایی که داخل پلاستیک پیچیده شده باشد، در مقیاس صنعتی تولید شود، تاریخ مصرف طولانی داشته باشد یا به صورت ساندویچی برای رفع سریع گرسنگی آماده شده باشد احتمال ابتلای فرد به سرطان را بالاتر می‌برد.

چای داغ

نتایج یک تحقیق نشان داده است، مردم شمال شرق ایران که روزانه دو فنجان چای داغ می‌نوشند، 9 درصد بیشتر نسبت به افرادی که صبر می‌کنند تا چای‌شان سرد شود احتمال ابتلا به سرطان مری دارند.

دود اگزوز و آفت‌کش

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان، در دود خروجی از اگزوز خودروها بیش از ۳۰ نوع ماده سرطان‌زا دیده می‌شود. همچنین در آفت‌کش‌های مزارع (که کشاورزان برای زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند)هم مواد سرطان زای بسیاری دیده می‌شود.


سیگار، تریاک و قلیان

۱۰ درصد از ایرانیان ۴۰ سال به بالا به نوعی، تریاک مصرف می کنند، این در حالی است که تریاک یکی از عوامل مهم سرطان زاست و سرطان زایی آن از سیگار بیشتر است. مصرف قلیان هم عامل سرطان‌زای دیگری است که حتی دامن‌گیر زنان ایرانی هم شده است.

در همین رابطه دکتر ملک زاده نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت درباره شایع‌ترین سرطان ها در بین ایرانی ها چنین می‌گوید: «سرطان پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه شایع‌ ترین سرطان‌ ها در میان مردان و سرطان پستان، روده بزرگ، تیروئید، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین زنان ایرانی است و چنان‌چه هر دو جنس را با هم در نظر بگیریم، سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است.»

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین