کد خبر: ۶۹۲۷۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳

جهانگیری: همه در یک کشتی نشسته‌ایم

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهارت گفت وگو و مدارا کردن مهم است و نباید وقتی به هم می رسیم با زبان خشونت با همدیگر سخن بگوییم، گفت: ما دشمنان هم نیستیم، یک ملتیم، در یک کشتی نشسته ایم و یک سرنوشت داریم. تاب آوری عامل موفقیت است. نیازمند کسب مهارت تاب آوری، آینده اندیشی و مهارت های اخلاقی هستیم.
جهانگیری: همه در یک کشتی نشسته‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

اسحاق جهانگیری در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، افزود: هرکدام از ما در مسئولیت هایی که داریم نسبت به آینده کشور دغدغه ها و نگرانی هایی داریم؛ به ویژه کسانی که در پیروزی انقلاب نقش داشتند و سرمایه گذاری کردند.

وی افزود: اکنون در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، افراد بسیاری جانفشانی کردند تا این انقلاب به پیروزی برسد. برای همه مردم و به ویژه این نسل، نسبت به آینده نظام دغدغه هایی وجود دارد. همچنین افرادی که بعد از پیروزی انقلاب در روزگارهایی سختی چون جنگ قرار گرفتند، نیاز بود نه در حرف و شعار، بلکه در عمل از کیان کشور و نظام دفاع کنند و شهید بدهند، عده ای بسیار مردانه ایستادند. یک عده اکنون هم شعار می دهند، اما عده ای در دوران سختی مرد میدان بوده اند، ایستاده اند و شهید داده اند. اینها نسبت به آینده با حساسیت نگاه می کنند.

معاون اول رئیس جمهور اظهارکرد: جلسه مجلس دانش آموزی هرکسی که نسبت به آینده انقلاب نگرانی دارد را امیدوار می کند، زیرا می بینند یک عده جوان باشور و نشاط و توانمندی بالا وجود دارند که سرنوشت کشور و انقلاب به دست آنها خواهد افتاد و آنها به بهترین وجه ممکن اداره خواهند کرد ،چنین پیام بزرگی را می توان از این جلسه دریافت کرد.

جهانگیری خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: امید است موفق باشید و کارتان را با انگیزه انجام دهید. از این ظرفیت می توان برای حل مشکلات استفاده کرد. سعی کنید هرجلسه ای برگزار می کنید نتیجه آن را در قالب مصوبات مورد توافق به وزیر آموزش و پرورش و دولت و حتی سه قوه ارائه و اعلام کنید که چنین انتظاراتی داریم و می خواهیم مسائل اینگونه پیش بروند. امید وار هستم همه به نظرات سازنده شما توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، خاطرنشان کرد: در چنین روزهایی بود که امام عزیز به عنوان رهبر انقلاب عزم کردند در شرایطی سخت و ویژه از پاریس به ایران بیایند، با وجود دلهره ای که یاران انقلاب داشتند امام آمد و چنین استقبالی در تاریخ بی نظیر بود. از هیچ رهبری در دنیا چنین استقبالی سابقه نداشته است. انقلاب در 10 روز به پیروزی رسید آن هم در شرایطی که امریکایی ها سعی کردند مانع پیروزی انقلاب شوند. اما با هوشمندی امام حکومت نظامی لغو شد. بعضی فکر می کردند لغو حکومت نظامی یعنی مردم را جلوی گلوله فرستادن، اما همان فرمان منجر به این شد که ارتش تسلیم اراده ملت شود و انقلاب در 22 بهمن به پیروزی برسد. باید قدر این پیروزی را دانست.

جهانگیری ادامه داد: مجلس دانش آموزی در یک دوره ای شکل گرفت و باید به بانیان آن تبریک و دستمریزاد گفت که بنیان کار خوبی را گذاشتند. این مجلس در دروان آقای خاتمی شکل گرفت و کار ارزشمند و ماندگاری شد که آثار مبارک آن در ارتقای توان و فرهنگ شهروندی هویدا شده است. آموزش مردمسالاری، تقویت روح همکاری، بالابردن مهارت مشارکت، رقابت موثر اجتماعی و سیاسی از جمله ضروریاتی است که انتظار می رود همراه با آموزش دروس، به فرزندان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالاتی که گاهی به جوامع در حال توسعه گرفته می شود این است که در کار جمعی ناموفق هستند، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید در دورانی که فرزندان مردم در اختیارش قرار دارند کمک کند که این اتفاق بیفتد و روحیه کار جمعی تقویت شود. بسیاری از صاحبنظران توسعه و آموزش در ایران و جهان معتقدند ضرورت های دیگری وجود دارد که باید حتما یادگیری آنها در کنار آموزش عمومی مورد توجه باشد که نظام مردم سالاری از جمله آنها است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید حتی از فصل مدرسه و دانشگاه فراتر برویم و از زمانی که کودک در خانواده است آموزش مهارت های زندگی را آغاز کرد، گفت: مهارت گفت وگو با یکدیگر بسیار مهم است. بارها تاکید کردیم که گفت وگوی ملی راهکار حل مشکلات کشور است، اما بسیاری نتوانستند موضوع را به رسمیت بشناسند. مهارت گفت وگو و مدارا کردن مهم است. نباید وقتی به هم می رسیم با زبان خشونت با همدیگر سخن بگوییم. ما دشمنان هم نیستیم، یک ملتیم، در یک کشتی نشسته ایم و یک سرنوشت داریم. تاب آوری عامل موفقیت است. مردم ایران در دوران اخیر که امریکایی ها جنگ اقتصادی را شروع کردند و بسیار هم جدی بود توفیق یافتند و آنچه امریکایی ها را تسلیم کرد، مقاومت ملت ایران بود.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند کسب مهارت تاب آوری، آینده اندیشی و مهارت های اخلاقی هستیم، افزود: گاهی در مقابل مسائل عادی زندگی از کسانی انتظار رفتار طبیعی اخلاقی داریم اما گاهی می بینیم شخصی وزیر و وکیل و نماینده می شود و در رده سطوح عالی مدیریتی کشور قرار گرفته اما رعایت حداقل های اخلاق در او دیده نمی شود.

جهانگیری ادامه داد: فرایند رقابت برای راهیابی به مجلس دانش آموزی سخت است و نمایندگان به سادگی انتخاب نمی شوند و در نهایت در سن دانش آموزی موضوع انتخابات یک مسئله جدی تلقی می شود. چرا انتخابات؟ چرا انتخاب کردن و انتخاب شدن مهم است؟ یک رژیم سلطنتی 1500 ساله داشته ایم ، ولی جزو اولین کشورهای منطقه ایم که مجلس و پارلمان دارد. در کشورهای عربی منطقه هنوز مسئله انتخابات و مجلس وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: در آموزش و پرورش گفته می شود که انتخابات، خوب انتخاب کردن و خوب انتخاب شدن مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. چه طور می توان انتخابات را اثر بخش کرد؟ باید از همین دوره دانش آموزی این فرایند را آموزش داد.

وی ادامه داد: اینکه چه کنیم انتخابات موجب همبستگی بیشتر شود و هرکسی با هرتفکر و جریانی در آن حضور داشته باشد را می توان در دوره دانش آموزی آموزش داد و تمرین کرد. اینکه چه کنیم که با انتخابات امید مردم به اینده بیشتر شود و روح جدیدی به جامعه تزریق شود. وقتی مردم به شما را به عنوان نماینده انتخاب می کنند وکیل مردم هستید قیم آنها نیستید. باید نظر اکثریت کسانی را که به شما رای داده اند در جامعه اجرا کنید. حتما انتخابات در یک مدرسه به عنوان نمونه می تواند در حدی درس آموز باشد که بشود به کل کشور آن را تسری داد و از آن تبعیت کرد.

جهانگیری افزود: باید یاد بگیریم چگونه از مسائل و مشکلات کشور درک مشترک پیدا کنیم، با تهدیدها و فرصت های مختلفی در جامعه روبرو هستیم و وقتی می توانیم به راهکار مشترک برسیم که درک مشترکی پیدا کرده باشیم. در آموزش و پرورش فرصت های طلایی بزرگی وجود دارد و آموزش و پرورش باید در ارتباطی تنگاتنگ برخی مسائل و اقدامات را به نمایندگان دانش آموزان توضیح دهد تا آنها موضوع را در میان دانش آموزان دیگر جا بیندازند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال می توان به وضعیت سیستم های گرمایشی مدارس اشاره کرد. همه ما لرزیدیم و گریستیم وقتی شنیدیم دانش آموزی در حادثه ای آسیب دید و ما را واداشت که راهکاری بیابیم تا مساله گرمایش را یکبار برای همیشه حل کنیم که اکنون منابع و راهکارهای آن دیده شده تا مسئله حل شود. خوب است که این مسائل مطالبه شود و آموزش و پرورش توصیح دهد کدام حل شده است. باید در مجلس یاد بگیریم مطالبه گری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید یادبگیریم چگونه از ظرفیت ها برای غلبه بر محدودیت ها استفاده کنیم،تصریح کرد: تفاوت تصمیم گیری جمعی و فردی همینجا خودش را نشان می دهد. می توانیم با تکیه بر همین قابلیت ها بر مشکلات غلبه کنیم و مطمئن هستم این کشور آنقدر ظرفیت و فرصت دارد که می توان ساعت ها درباره آن سخن گفت. آینده این کشور درخشان است و نباید اجازه دهیم عده ای از روی ناآگاهی نسل جوان را نسبت به آینده مایوس و ناامید کنند. دهها و صدها مریم میرزاخانی در میان شما هست و هرکدام استعدادی برای توسعه ایران هستید. بدخواهانی در منطقه هستند که ایران پیشرفته را نمی خواهند باید با تدبیر از همه مشکلات عبور کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
0
0
عجب حرفهای خنده داری.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین