کد خبر: ۶۹۲۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱

تخت‌روانچی: طرفی که باید تغییر مسیر دهد آمریکا است نه ایران

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات وزیر خارجه بایدن گفت: طرفی که باید تغییر مسیر دهد، آمریکا و نه ایران است.
تخت‌روانچی: طرفی که باید تغییر مسیر دهد آمریکا است نه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

مجید تخت روانچی روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوال روزنامه یو اس ای تودی این مطلب را مطرح و تاکید کرد: پنجره بازگشت دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای در حال بسته شدن است.

بر اساس ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی شدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع کامل صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هشدار داده است که دولت بایدن "باید به سرعت اقدام کند" تا به توافق هسته ای ۲۰۱۵ که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین رها شده است، بازگردد و تحریم‌های اقتصادی را لغو کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه بایدن روز چهارشنبه در نشست خبری خود مدعی شد که ابتدا ایران باید به تعهدات خود تحت برجام بازگردد و سپس آنها تصمیم می‌گیرند که چه اقدامی انجام شود.

سناتور میت رامنی هم روز گذشته در نشست استماعی کمیته روابط خارجی سنا با لیندا توماس گرینفیلد گزینه بایدن برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد هم هشدار داد که از تحریم‌های دولت ترامپ باید برای مذاکره با ایران استفاده کرد و نباید آنها را برداشت.

این در حالی است که آمریکا به موجب قطعنامه ۲۲۳۱، موظف است شرایط تجارت جهانی با ایران را تسهیل سازد و نباید اقدامی انجام دهد که توافق هسته‌ای را به خطر اندازد. از این رو، دولت بایدن تا کنون یکی از ناقضان این قطعنامه به شمار می‌رود و همان مسیر دولت ترامپ را می‌پیماید.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به یو اس ای تودی گفت: طرفی که باید تغییر مسیر دهد، ایالات متحده است و نه ایران.

علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل هم روز پنج‌شنبه به نیوزویک گفت:ایالات متحده نه تنها تعهدات برجامی را نقض کرده بلکه تعهدات خود تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نیز زیرپا گذاشته است.

وی افزود: دولت فعلی آمریکا همچون دولت قبلی، تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و باید از هر دو (برجام و قطعنامه ۲۲۳۱) پیروی کند و تحریم‌هایی که (علیه ایران) تحمیل کرده را لغو کند.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم در چارچوب برجام به ویژه بند ۳۶ انجام شده است، ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده و فقط بند ۳۶ را فعال کرده است که به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر، اقدامات چاره‌ساز در پیش بگیرد.

براساس ماده ۱ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
0
0
امریکا برای برگشت به برجام نیاز به انگیزه دارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین