کد خبر: ۶۹۳۱۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
یک کارشناس تغذیه مطرح کرد

گوشت های فرآوری شده و فست فودها عاملی مهم در ابتلا به سرطان

یک کارشناس تغذیه گفت:گوشت های فرآوری شده و فست فودها عاملی مهم در ابتلا به سرطان هستند.
گوشت های فرآوری شده و فست فودها عاملی مهم در ابتلا به سرطان
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها اخبار نگران کننده ای از افزایش ابتلا به انواع سرطان ها در گوشه و کنار کشور به خصوص مازندران به گوش می رسد، تغییر سبک زندگی و روی آوردن به زندگی ماشینی و تغییر الگوی مصرف مواد غذایی بخصوص غذاهای آماده، تاثیر مستقیمی بر افزایش ابتلا به این بیماری خطرناک دارد.بسیاری از مردم ضمن ابراز نگرانی از این موضوع به دنبال راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از این بیماری هستند و می خواهند بدانند چه چیزهایی در تغذیه موجب افزایش بیماری سرطان می شود.

یکی از کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه تغییر عادات غذایی، کم تحرکی و استفاده از غذاهای آماده در این برهه زمانی باعث افزایش انواع بیماری های غیر وارگیر از جمله انواع سرطان ها شده است، اظهار کرد: متاسفانه بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت، روند ابتلا به سرطان در دنیا رو به افزایش است که علل آن شیوه های زندگی جدید، عدم استفاده از مواد غذایی تازه، مصرف بالای غذاهای کنسروی و نمک هستند که باعث بروز سرطان ها می شوند.

ریحانه شهرستانی فر با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود، تغذیه حداقل در ۳۵ درصد کل مبتلایان به سرطان نقش تعیین کننده دارد، به سه راهبرد کلیدی برای پیشگیری از بروز سرطان اشاره کرد و گفت: از غذاهای گیاهی و تازه بیشتر استفاده شود، مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده را به حداقل رساند و ورزش و فعالیت بدنی حداقل ۳۰ دقیقه در روز در برنامه روزانه حتما باشد و در طول زندگی نیز سعی شود وزن مناسب حفظ شود.

*نقش مهم سبزی و میوه های تازه در پیشگیری از سرطان
وی در خصوص اهمیت تغذیه مناسب در پیشگیری از بیماری سرطان گفت: با تغذیه مناسب و اصلاح الگوی غذایی از جمله کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش دریافت فیبر می توان خطر ابتلا به سرطان را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داد، از سوی دیگر دریافت چربی های اشباع مانند روغن های جامد با ترشح استرژون باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان بخصوص زنان یائسه می شود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر استفاده از میوه و سبزیجات تازه خاطرنشان کرد: استفاده از میوه ها و سبزیجات با رنگ های متنوع به دلیل داشتن رنگدانه ها و تولید آنتی اکسیدان می تواند نقش مهمی در کاهش ابتلا داشته باشد .

شهرستانی لیکوپین موجود در گوجه فرنگی را موجب کاهش ابتلا به سرطان پروستات دانست و ادامه داد: خود سیر باعث جلوگیری از سرطان روده می شود و مصرف انواع میوه ها و سبزیجات می تواند از خطر ابتلا به سرطان مری، معده، ریه و دهان پیشگیری کند.

وی بر مصرف روزانه ۵ واحد میوه و سبزی تاکید کرد و گفت: در کنار مواردی که ذکر شد استفاده از غلات کامل که سبوس آنها گرفته نشده باشد همانند برنج قهوه ای به جای برنج سفید توصیه می شود همچنین از نان هایی که دارای سبوس هستند مانند نان جو، نان سنگگ و بربری تا حدی استفاده و از نان های با آرد سفید همانند لواش و فانتزی کمتر استفاده شود.

این کارشناس تغذیه مصرف حبوبات را به خاطر داشتن فیبرهای مناسب توصیه کرد و اشاره کرد: لوبیای قرمز، چیتی، چشم بلبلی، نخود، لپه و عدس علاوه بر داشتن فیبر و پروتئین دارای فیتو کنیکال زیادی هستند که این خود نقش مهمی در جلوگیری از سرطان دارد.

شهرستانی فر با اشاره به اینکه کاهش مصرف گوشت به آن معنا نیست که اصلا گوشت خورده نشود بلکه توصیه می شود گوشت های پرچرب استفاده نشود، یادآور شد: استفاده از گوشت قرمز باید محدود شود و به جای آن گوشت ماهی و ماکیان در برنامه غذایی گنجانده شود.

*گوشت های فرآوری شده و فست فودها ، عامل سرطان
وی با تاکید براینکه گوشت های فرآوری شده همانند سوسیس، کالباس و همبرگر و انواع کنسروها باید از برنامه غذایی حذف شود، یادآور شد: این مواد غذایی به دلیل داشتن مواد نگهدارنده، ارتباط نزدیکی با خطر ابتلا به سرطان روده دارند.

این کارشناس تغذیه، فست فودها را به دلیل استفاده از گوشت های فرآوری شده و روغن های نامناسبی که چندین بار حرارت دیده اند عامل بروز سرطان دانست و خاطر نشان کرد: خود چربی ها باعث ابتلا به سرطان می شوند و افزایش مصرف چربی خطر ابتلا به روده، سینه و ریه و پروستات افزایش می دهد.

*افزایش بیش از حد نمک عامل بروز سرطان معده
شهرستانی فر فست فودها را به دلیل داشتن نمک زیاد خود یکی از عوامل بروز سرطان معده برشمرد و عنوان کرد: نیاز است مصرف نمک در خانواده کاهش یابد و به هیچ عنوان روی سفره نمکدان آورده نشود همچنین مصرف غذاهایی که نمک پنهان دارند همانند کنسروها و بسیاری از بیسکویتها و سس ها محدود شود.
وی در ادامه با بیان اینکه کودهای شیمیایی که در زمان کشت برنج و سایر محصولات کشاورزی و باغی از سوی کشاورزان استفاده می شود بسیار مضر است، افزود: بهتر است برای از بین بردن مواد سمی که در برنج وجود دارد آن را قبل از استفاده چند ساعت در آب خیس داد تا همه سموم آن خارج شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
0
بیسواد
کنسرو جات دارای نگهدارنده نیستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین