کد خبر: ۶۹۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹

روایت گاردین از مسئولیت مهم بلینکن پس از رفتن پمپئو از وزارت خارجه

"آنتونی بلینکن که جانشین مایک پامپئو در مقام وزیر امور خارجه آمریکا شده، وعده داده کارشناسان را محور دیپلماسی قرار داده و به دیدگاه‌های مخالف گوش فرا دهد."
روایت گاردین از مسئولیت مهم بلینکن پس از رفتن پمپئو از وزارت خارجه
آفتاب‌‌نیوز :

گاردین نوشته است: بعد از کنار رفتن مایک پمپئو از وزارت خارجه آمریکا دیگر هیچ مجسمه‌ای در محل این وزارتخانه سرنگون نشد. این بیشتر یک تغییر نگهبان بود تا تغییر رژیم. اما دست کم در یک مورد میراث او خیلی سریع و مشهود سرنگون شد. در روز برگزاری مراسم تحلیف، کارگران یک پلاکارد بزرگ درباره "استانداردهای اخلاقی کار" را که وزیر خارجه سابق در ورودی اصلی به مناسبت یک سال کارش در این سمت نصب کرده بود، پایین کشیدند.

دوران دونالد ترامپ به طور خاص برای دیپلماتهای آمریکایی که مرتبا از سوی این رئیس جمهور آمریکا به عنوان بخشی از "دولت عمیق"، بدخواه جلوه داده می‌شدند سخت بود و وزارت خارجه آمریکا تحت رهبری پمپئو و وزیر خارجه قبلی یعنی رکس تیلرسون، عمدتا تو خالی و به حاشیه رانده شد. در آوریل ۲۰۱۹ در حالی که کارمندان وزارت خارجه آمریکا در راهرو بزرگ جمع شده بودند و آهنگ "هپی" از فارل ویلیامز از طریق سیستم پخش عمومی وزارت خارجه پخش می‌شد، پلاکارد "استانداردهای اخلاقی" رونمایی شد.

به کارمندان وزارت خارجه گفته شد که هر کدامشان یک "قهرمان دیپلماسی آمریکایی" است. این مراسم قرار بود اقدامی در جهت افزایش روحیه کارمندان باشد اما تاثیر معکوس گذاشت. از نظر دیپلماتهای باتجربه، احساس آن بیشتر شبیه به نشان دادن برتری بود.

ند پرایس، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا گفت: ما اطمینان داریم که همکاران ما نیاز به یک یادآور ارزشهایی که در آنها شریک هستیم، ندارند.

همچنین با درگیر شدن پمپئو در تحقیقات بازرس کل درباره استفاده‌اش از منابع وزارتخانه برای اهداف شخصی، فرستادن مقامهای دولتی برای کارهایی همچون رفتن به خشکشویی و بردن سگ به پیاده روی، فرستادن همسرش سوزان به سفرهای انجام شده از جانب وزارت خارجه، این علامت بزرگ همچنین تبدیل به یک نماد ریاکاری شد. پمپئو بعدا بازرس کل وزارت خارجه را اخراج کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تایید کرد که "شامهای مدیسون" که پمپئو و همسرش در اتاقهای پذیرایی دیپلماتیک برگزار می‌کردند دیگر ادامه نمی‌یابند. منتقدان می‌گفتند، او به جهت ساختن پایگاهی از حامیان مالی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ فهرست مهمانان ثروتمند خود را برای مراسم‌هایی که با پول مالیات دهندگان تامین میشدند، مطرح می‌کرد.

در زمان وزارت خارجه پمپئو، راهروی منتهی به اتاق کنفرانس مطبوعاتی آکنده از تصاویر کارهای او در سراسر جهان بود. اما از زمان رفتن او از این وزارتخانه، دوباره شرایط به سنت قبل برگشته و در آن تصاویر چند وزیر خارجه اسبق در حین مشغول بودن به کار قرار داده شده است.

یک میراث دیگر پمپئو که بی سروصدا کنار گذاشته شد، کمیسیون حقوق غیرقابل انکار بود؛ کمیسیونی متشکل از تاریخدانها و فیلسوفهای سیاسی محافظه کار که گزارش ارائه کرده و به هر کارمند وزارت خارجه دستور داده می‌شد که این گزارش را بخواند. این گزارش به آنها می‌گفت که پدران بنیانگذار آمریکا معتقد بودند که مالکیت شخصی و آزادی مذهبی در میان حقوق بشر "بیشترین اهمیت" را دارند و سیاست خارجی آمریکا باید از این الگو پیروی کند. آنتونی بلینکن، جانشین پمپئو در وزارت امور خارجه در جلسه استماع مربوط به تاییدش گفت که یافته‌های این کمیسیون را رد کرده و بر پایبندی آمریکا به اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید مجدد خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، جانشین پمپئو در وزارت خارجه در اولین سخنرانی خود در مقر واقع در فاگی باتم به کارمندان قول داد، شروع به "بازسازی روحیه و اعتماد" می‌کند. او نام وزیر خارجه قبل از خود را ذکر نکرد اما سخنرانی او هدفش مرهم گذاشتن برای کبودی‌هایی بود که او به جا گذاشته است. دیپلماتهای با تجربه زمانی که پمپئو از دفاع کردن از آنها در مواجهه با حملات بی اساس کاخ سفید خودداری کرد، احساس نادیده گرفته شدن و مورد خیانت واقع شدن، کردند.

او گفت: من به دنبال دریافت دیدگاه‌های مخالف و گوش کردن به کارشناسان خواهم بود زیرا بهترین تصمیمها این گونه گرفته می‌شوند. و من تاکید خواهم کرد که شما بتوانید صحبت کنید و بدون ترس یا امتیاز حرفهایتان را بزنید. و من پشت شما خواهم بود.

با این حال شیوه جدید مدیریت به طور کامل مورد استقبال قرار نگرفته است. هر چند که نامزدهای سمت‌های ارشد در واشنگتن و مقر سازمان ملل جزو افراد شایسته و با تجربه بالا هستند، تقریبا همه آنها منصوبان سیاسی بوده و اغلبشان کسانی هستند که وزارت خارجه را ترک کرده و درگیر فعالیت سیاسی شده‌اند تا اینکه در رده افراد باتجربه ارتقا یافته باشند.

برت بروئن، مدیر تعامل جهانی در کاخ سفید متعلق به باراک اوباما گفت: افراد باتجربه احساس می‌کنند شما دارید این پیام را می‌دهید؛ اگر شما سمتهای ارشد را می‌خواهید، شما باید خوشایند یک کمپین کار کرده و یک سری پولهای بزرگ جذب کنید. و این یک سابقه وحشتناک است. کسانی که امیدهای زیادی به این دولت داشته‌اند این مساله را مثل یک سیلی به صورتشان می‌دانند.

پرایس، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در پاسخ گفت، "اولین وظیفه بایدن سرمایه گذاری در عالی‌ترین دارایی وزارت خارجه یعنی افرادمان خواهد بود".

بروئن بیان کرد، اکثریت سمتهای ارشد در واشنگتن و نیویورک تا کنون پر شده‌اند اما آزمون بعدی وزیر خارجه جدید انتصاب سفرا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین