کد خبر: ۶۹۳۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵

انگلیس رفتار مسکو با معترضان ضددولتی را محکوم کرد

وزیر امور خارجه انگلیس رفتار دولت روسیه با تظاهرکنندگان و معترضان به حبس «الکسی ناوالنی» فعال سیاسی مخالف دولت ولادیمیر پوتین را محکوم کرد.
انگلیس رفتار مسکو با معترضان ضددولتی را محکوم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

«دومینیک راب» روز یکشنبه با انتشار پیامی در توئیتر، بازداشت «خودسرانه شرکت کنندگان و خبرنگاران در اعتراض‌های مسالمت‌امیز» به دست مقامات روسیه را به باد انتقاد گرفت و افزود:‌ از دولت روسیه می‌خواهم به حق مردم برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز احترام بگذارد. آزادی رسانه‌ها نیز باید محترم شمرده شود.

با وجود هشدار مقام‌ها درباره غیرقانونی بودن تظاهرات، هزاران نفر در سراسر روسیه با درخواست آزادی آلکسی ناوالنی، به خیابان‌ها سرازیر شدند. براساس گزارش‌ها دست‌کم سه هزار نفر تاکنون بازداشت شده‌اند.

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند : نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه‌های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خواند. ماموران امنیتی روسیه ۲۸ دی، ناوالنی را در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

اتحادیه اروپا پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای گفته بود که بازداشت ناوالنی، مخالف تعهدات بین‌المللی روسیه محسوب می‌شود. رییس شورای اروپا پیش تر در تماس تلفنی با پوتین بار دیگر نسبت به بازداشت ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت مسکو ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی وی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین