کد خبر: ۶۹۳۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها چگونه عمل می‌کند؟

همان‌طور که عوامل بیماری‌زا ترفندهای جدیدی را برای فرار از ساختارهای حفاظتی بدن ما ایجاد می‌کنند و باعث عفونت می‌شوند، سیستم ایمنی بدن ما نیز می‌تواند ترفندهای جدیدی ایجاد ‌کند که این مهاجمان ناخوشایند را از خود دورنگه دارد. تحقیقات جدید نمونه‌ای جالب از این موضوع را نشان می‌دهد که چگونه سیستم ایمنی بدن پستانداران نوعی از دفاع را برای جلوگیری از حملات ویروسی به کار می‌گیرد.
سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها چگونه عمل می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

 این تحقیق توسط زیست‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو انجام شد که سلول‌های سیستم ایمنی پستانداران را در برابر ویروس‌های خانواده پیکورناویروس (Picornaviridae) قراردادند. این آزمایش شامل ویروس‌های رایجی مانند راینو ویروس، ویروس فلج اطفال و ویروس کوکساکی (coxsackievirus، عامل بیماری پشت دست، پا و دهان) بودند که موجب می‌شوند سلول‌ها با فعال‌سازی پروتئینی به نام NLRP۱ التهاب شدید در میزبان ایجاد کنند.

به نقل از نیو اطلس، به‌عنوان بخشی از این فرایند، ویروس‌ها آنزیم‌هایی تولید می‌کنند که به‌عنوان قیچی مولکولی عمل می‌کنند تا قسمت‌هایی از پروتئین را از بین ببرند، سپس از آن‌ها برای گرفتن، تکثیر و پخش در سراسر بدن میزبان استفاده می‌کنند. اما از طریق تجزیه‌وتحلیل آن، این گروه کشف کرد که پروتئین NLRP۱، اخیرا قابلیت‌های مفید جدیدی را ایجاد کرده است. این پروتئین قادر است به‌طور موثری تله‌هایی برای عوامل بیماری‌زا ایجاد کند و از اجزایی که معمولا هنگام حمله به میزبان آن را از بین می‌برند، تقلید کند. از بین بردن این تله منجر به ایجاد پاسخ ایمنی به عوامل بیماری‌زا می‌شود که به‌نوبه خود به نفع میزبان عمل می‌کند.

برایان تسو (Brian Tsu) محقق ارشد این مطالعه بیان کرد: نتایج تحقیق ما نشان داد که NLRP۱ برای به طعمه انداختن به‌صورت شکاف پپتیداز ویروسی عمل کرده و نوعی هشدار در ارگانیسم ایجاد می‌کند. این عملکرد مانند یک پاشنه آشیل برای ویروس است و به ارگانیسم میزبان این امکان را می‌دهد تا روش‌هایی را برای استفاده از این شکاف محدودشده تکامل‌یافته ایجاد کند.

دانشمندان تصور می‌کنند که این مکانیسم روزی برای کاربردهای بالینی موثر خواهد بود تا از عفونت‌های ویروسی در ریه‌ها، مغز یا سایر قسمت‌های بدن جلوگیری کند. تا چنین شاهکاری فاصله زیادی وجود دارد، بااین‌وجود، این کشف بینش جدید و جذابی را در مورد تکامل سیستم ایمنی بدن ارائه می‌دهد.

مت داگورتی (Matt Daugherty) محقق دیگر این تحقیق اظهار کرد: ما اغلب به این مورد فکر می‌کنیم که ویروس‌ها از این واقعیت که میزبان‌ها به‌کندی تکامل می‌یابند، استفاده می‌کنند اما می‌بینیم که میزبان‌ها شرایط را به نفع خود تغییر داده‌اند و از این واقعیت بهره برده‌اند و ویروس‌ها به‌منظور سود بردن واقعا گیر افتادند، بنابراین آنان از این محدودیت برای فعال کردن پاسخ ایمنی استفاده می‌کنند.

این تحقیق در نشریه eLife منتشرشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین