کد خبر: ۶۹۳۳۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

جهانپور: واکسن کرونا از غیر مبدا انگلیس و آمریکا قابل خرید است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: فرآیند بررسی مدارک واکسن‌های خارجی کرونا در سازمان غذا و دارو ادامه دارد، مهم این است که از مبدا انگلیس و آمریکا نباشد، در این صورت پس از بررسی و تایید آن قابل خرید و واردات است.
جهانپور: واکسن کرونا از غیر مبدا انگلیس و آمریکا قابل خرید است
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپور درباره فرآیند واردات واکسن کرونا از خارج و نوع واکسن های وارداتی افزود: خرید و ورود واکسن به دنبال صدور مجوز اضطراری یا موقت سازمان غذا و دارو خواهد بود و فرآیند بررسی بر اساس مدارک موجود ادامه دارد، طبیعتا بعد از تایید این سازمان واکسن های با مبدا غیرآمریکا و انگلیس، قابل خرید و واردات خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره خرید واکسن کرونا از مبدا کشورهای اروپایی گفت: تفاوتی نمی کند، مهم این است که از مبدا انگلیس و آمریکا نباشد و در هر صورت از مبدا انگلیس و آمریکا واکسنی وارد نخواهد شد، بقیه موارد در شرایط برابر ارزیابی و حسب مجوز و تایید سازمان غذا و دارو خرید و واردات انجام می شود.

جهانپور پیش از این و پس از سفر محمد جواد ظریف به مسکو از صدور مجوز واردات واکسن «اسپوتنیک V» از روسیه خبر داده بود.

وی اعلام کرد: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص(صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد و روند بررسی واکسنهای دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد.

جهانپور درواکنش به برخی مخالفت ها با ورود واکسن روسی کرونا به کشور اعلام کرد: واکسن اسپوتنیک V شرایط قابل قبولی دارد و تاکنون ۱۴ کشور این واکسن را تایید یا برای آن مجوز مصرف اضطراری صادر کرده اند و فرآیند بررسی در سازمان بهداشت جهانی را طی می کند.

وی گفته است که مرجع ملی برای تایید واکسن ها چه داخلی چه خارجی سازمان غذا و داروست و فهرست تایید شده سازمان بهداشت جهانی برای کشورها الزام آور نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین در توئیتی نوشت: ورود واکسن روسی «اسپوتنیک V به عنوان اولین واکسن موفق ثبت شده کرونا در جهان و اولین واکسن کرونا دارای مجوز مصرف در ایران، آغازی بر همکاری مشترک در کشور در حوزه بیوتکنولوژی است و با توجه به زیرساخت کم نظیر این صنعت در روسیه و هدفگذاری ایران می تواند آغازی بر همکاری مشترک دو کشور و کسب جایگاه درخور در حوزه بیوتکنولوژی و صنعت واکسن سازی در جهان باشد.

وی گفته است: همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه صنعت واکسن سازی و بیوتکنولوژی در دستور کار است و وزارت خارجه نیز در این زمینه نقش تسهیل گر را خواهد داشت.

پس از اعلام خرید واکسن اسپوتنیک V از روسیه، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز اعلام کرد: قرارداد خرید و همچنین تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بین تهران و مسکو امضا شده و اولین محموله این واکسن تا ۱۶ بهمن به ایران ارسال خواهد شد و محموله های بعدی آن نیز به تدریج در بهمن و اسفند وارد کشور می شود.

در پی صدور مجوز اضطراری استفاده از واکسن اسپوتنیک V روسیه در ایران، سعید نمکی وزیر بهداشت اعضای کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا را در ایران متشکل از مسئولان حوزه مرکز توسعه شبکه بهداشت و درمان، مرکز مدیریت بیماری های واگیر و غیر واگیر، مرکز سلامت محیط و کار و حراست بهداشت منصوب کرد.

پیش از این سند ملی واکسیناسیون ایران در وزارت بهداشت تصویب و ابلاغ شده بود. بر اساس این سند قرار است، واکسیناسیون کرونا در شبکه بهداشتی کشور با اولویت کادر بهداشت و درمان، سالمندان، بیماران خاص و صعب العلاج، مشاغل پر خطر شروع شود و به تدریج به سایر گروهها توسعه یابد.

با این وجود پس از مخالفت هایی که با استفاده از واکسن اسپوتنیک V در ایران انجام شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد: واکسیناسیون با این واکسن از خانواده مسئولان شروع می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
3
خدایا شکرت که ذات شما برای مردم روشن شد . فقط من مانده ام چرا برای رفتن خود و خانواده تان به آمریکا و انگلیس حاظرید مملکت را هم بفروشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
0
وفا دار به سهمیه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین