کد خبر: ۶۹۳۶۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

«ویکی‌پدیا» قانونمند می‌شود

«ویکی‌پدیا» با انتشار یک آیین‌نامه جهانی درصدد جلوگیری از نشر اکاذیب و دستکاری اطلاعات در این دانشنامه آزاد برآمد.
«ویکی‌پدیا» قانونمند می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

ویکی‌پدیا دیروز (سه‌شنبه ۱۴ بهمن) از یک آیین‌نامه جهانی رونمایی کرد که قرار است از بروز مواردی چون سوءاستفاده، نشر اکاذیب و دستکاری اطلاعات در این دانشنامه برخط جلوگیری کند.

این آیین‌نامه توسط بنیاد ویکی‌میدیا، میزبان غیرانتفاعی ویکی‌پدیا، منتشر شده و قرار است با گسترش سیاست‌های موجود، استانداردهایی را برای مقابله با رفتار منفی ایجاد کند. هدف از تدوین و تنظیم این سیاست‌های جدید، خنثی کردن تلاش‌ها برای مخدوش و دستکاری کردن محتوای موجود در ویکی‌پدیا است. ویکی‌پدیا بزرگترین دانشنامه برخط جهان است که محتوای منتشر شده در آن عمدتا به صورت جمع‌سپاری و توسط کاربران داوطلب مدیریت می‌شود.

کاترین ماهر مدیر اجرایی بنیاد ویکی میدیا هدف از صدور این آیین‌نامه را ایجاد فضایی مثبت، امن و سالم برای تمام کاربران عنوان کرده است.

این آیین‌نامه یک هزار و ۶۰۰ کلمه‌ای براساس اطلاعات به دست آمده از یک هزار و ۵۰۰ کاربر داوطلب به نمایندگی از ۵ قاره و ۳۰ زبان تدوین شده است و معنایی روشن و شفاف از آزار و اذیت و رفتار غیرقابل قبول ارائه می‌دهد.

مفاد این آیین‌نامه به گونه‌ای تنظیم شده که از سوءاستفاده از قدرت و نفوذ برای تهدید دیگران جلوگیری و محتوای غلط و غیردقیق را معرفی می‌کند.

صدور چنین آیین‌نامه‌ای به دنبال افزایش فشارها روی پلتفرم‌های اینترنتی برای مقابله با کارزارهای نشر اکاذیب و دستکاری اطلاعات در راستای مقاصد سیاسی یا اشاعه خشونت و نفاق، صورت می‌گیرد.

ویکی‌پدیا ۱۵ ژانویه (۲۶ دی ۹۹) ۲۰ سالگی خود را جشن گرفت. این دانشنامه برخط و چندزبانه با حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بازدیدکننده در ماه، جزء ۱۵ وبسایت برتر جهان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
نمونه بارز نشر اکاذیب و اطلاعات ساخته گی و متوهمانه را می توانید در صفحه مربوط به تیم فوتبال پیروزی ببینید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین