کد خبر: ۶۹۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

مرگی که عبرت نمی‌شود

شیوع کرونا، ابتلا و جان باختن شمار زیادی از هموطنان صحنه‌های غم انگیزی را رقم زده است که باید درس عبرتی برای همگان باشد تابا رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از سفر و حضور در تجمعات و دورهمی‌ها از گسترش این ویروس منحوس و مرگهای ناشی از آن بکاهند چراکه لحظه ای غفلت، استقبال از مرگ است.
مرگی که عبرت نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

یکسال از ورود ویروس هزار چهره کرونا به کشورمان می گذرد، انگار همین دیروز بود که خبرهای ورود این میهمان ناخوانده را دیدیم و شنیدم، باور ابعاد گسترده تبعات این ویروس در وهله اول قدری برای همگان سخت بود، با وجود استرس و اضطرابی که روح و جانمان را آزرده بود، امیدوار بودیم که به همین زودی این ویروس رخت بربسته و زندگی ها را به حالت عادی بازگرداند اما مرور ورق های اولین روزهای درگیری با این واقعه نشان می دهد که ماه‌های زیادی است که با وضعیت بحرانی و نفس گیر دست و پنجه نرم می کنیم و با وجود افق های روشن با ساخت واکسن این ویروس، هنوز هم باید نسبت به مقابله با آن حساسیت داشت تا گرفتار اوج های مختلف شیوع آن نباشیم.

طی مدتی که گذشت، همه و همه به ویژه مدافعان سلامت، متولیان بهداشت و درمان به ویژه کارشناسان بهداشتی تلاش کردند این موضوع مهم را به همه بفهمانند که تا زمان کنترل ایپدمی کرونا باید یکایک افراد همکاری کنند، به پروتکل های بهداشتی پایبند باشند و آنها را در زندگی روزمره خود به کار گیرند و هر فردی بخواهد وارد قلمرو او شود، به همین راحتی گرفتارش می کند.

طی ماههایی که گذشت بسیاری از افزاد و عزیزانمان، نخبگان، پزشکان و شماری از نام آوران عرصه های مختلف کشورمان را از دست دادیم، هرگز باور نمی کردیم این ویروس منحوس آنان را از پای در آورد و همه این مسائل، یادآور یک نکته مهم است و آن اینکه کرونا هنوز تمام نشده و برای شکست نهایی آن همه باید پای کار باشند، در غیر اینصورت وارد موج های بعدی بیماری می شویم که تبعات متعدد و چه بسا فاجعه بارتری را به دنبال دارد.

به گفته عضو ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد افزایش دوباره شمار بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالا در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.

مینو محرز به این مهم اشاره کرد که روند افزایش بیماری کووید- ۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار نگران کننده است و تعداد بیماران بستری که به بیمارستان ها مراجعه می کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است، که علت اصلی آن هم افزایش دورهمی ها، تجمعات و مسافرت هاست و اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم کاهش یافته و رفت و آمدها در اماکن عمومی بیشتر شده است.

هر چند مناطق مختلف استان زنجان در رنگ بندی کرونایی در رنگهای زرد و آبی قرار گرفته اما عادی انگاری شهروندان زنجانی طی هفته های گذشته و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی نگرانی هایی را ایجاد کرده و بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد این مساله در مکان های مختلف نمود دارد، اینگونه استنباط می شود، که کرونا تمام شده و به راحتی می توان همانند گذشته به زندگی عادی پرداخت غافل از آنکه کوچکترین غفلت می تواند ابتلا به ویروس کرونا را فراهم کند و به جمعی از اطرافیان انتقال یابد.

واحدهای صنفی مختلف از نانوایی ها، دفاتر پیشخوان دولت، پاساژها و حتی رستوران هایی که طبق پروتکل ها موظف به ارائه خدمات هستند، از جمله مکان های پرتردد این روزهای شهر زنجان هستند که هر چند مراجعه کنندگان از ماسک استفاده می کنند، اما فاصله اجتماعی وجود ندارد، در این میان افراد میانسال و سالمند هم وجود دارند، که بجای ماندن در منزل مشغول انجام دادن کارهای روزمره خود هستند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شمار بستری های کرونایی در بیمارستان های استان به عدد ۱۷۱ رسید و این در حالی است که طی هفته های گذشته به دلیل همکاری خوب زنجانی ها در رعایت محدودیت ها و اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی شمار بستری ها به رقم ۱۵۶ نفر رسیده بود و از طرفی شمار موراد مثبت سرپایی ها طی ۲۴ گذشته ۸۹ نفر ثبت شد.

همین گزارش می افزاید: که استان زنجان چند روز طی هفته های گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا نداشت، اما اکنون روزانه یک یا ۲ مورد فوتی به ثبت می رسد که در مجموع مورد مثبت فوتی کرونایی استان از ابتدای شیوع کرونا به یکهزار و ۱۳۷ نفر رسیده است.

این در حالی است مسوولان استانی نیز در جلسات مختلف نسبت به بی توجهی و ساده انگاری شهروندان در موضوع کرونا ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری بیش از پیش مردم تا رسیدن به نقطه مطلوب هستند.

نگرانی از تردد شبانه در زنجان

استاندار زنجان در این زمینه به افزایش تردد خودروها در سطح شهر از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد اشاره کرد و گفت: طبق آمارها تردد شبانه خودروها با وجود محدودیتهای کرونایی به حدود ۸۰۰ مورد رسیده، که این رقم، بالا و نشان دهنده برگزاری دورهمی‌ها بوده و بسیار نگران کننده است.

فتح الله حقیقی افزود: بر این اساس به نیروی انتظامی تاکید شده است که تردد خودروها در ساعات مربوط به محدودیت های کرونایی جدی گرفته شود بطوریکه پس از تخلف، پیامک جریمه ها ارسال و افرادی که از قانون تمکین نمی کنند شناسایی شوند.

حقیقی با اشاره به برگزاری دورهمی های مختلف نیز افزود: هر نوع تجمع شیوع ویروس کرونا را افزایش می دهد و در این میان برگزاری دورهمی تخلف بوده است و افراد برگزار کننده آن در برابر سلامت دیگران مسوول هستند و باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه شیوه نامه اجرای قرنطینه خانگی مشخص شده است، اظهار داشت: وظایف دستگاه‌های مربوطه در این خصوص مشخص و این دستورالعمل ابلاغ می شود و در صورت بروز مشکلی مرکز بهداشت استان پاسخ می دهد و نظارت ها مستمر خواهد بود.

استاندار زنجان در خصوص شیوه نامه برگزاری نمازجمعه استان نیز گفت: در این خصوص طبق پروتکلها نمازگزاران غربالگری می شوند تا از ورود افراد مشکوک به کرونا جلوگیری شود و در این میان اولویت اصلی اقناع سازی و اطلاع رسانی مستمر است.

وی با بیان اینکه رسوب بیمارستانی کرونا در استان طی هفته های گذشته روندی کاهشی یافته است اظهار داشت: در زمان حاضر این روند متوقف شده است به این معنی که در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بیماری شدت می گیرد.

حقیقی افزود: این موضوع مایه شرمندگی است که پس از گذشت ۱۱ ماه از شیوع ویروس کرونا بگوییم روند استفاده از ماسک در مکان های مختلف چندان مطلوب نیست و یا فاصله های اجتماعی رعایت نمی شود و یا اینکه فرد پی سی آر مثبت طی ترددهای مختلف افراد زیادی را آلوده می کند.

استاندار زنجان با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته در استان شمار تست های کرونایی روند افزایشی به خود گرفته است، ادامه داد: میزان سرایت ویروس کرونا هم اکنون نسبت به گذشته چند برابر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: همه شاخص و داده ها نشان می دهد ویروس کرونا نه تنها ضعیف نشده، بلکه خطرناک تر شده است که در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی می توان ایمن بود اما مشکل کنونی این است که آنگونه که باید و شاید مسائل جدی گرفته نمی شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه هر چند استان در وضعیت به نسبت خوب کرونایی قرار دارد، اما باید هشدارها جدی گرفته شود، گفت: بر این اساس باید زنجیره انتقال ویروس قطع شود که این مهم با مشارکت عمومی مردم و ورود جدی دستگاههای متولی امر محقق می شود که باید بیش از گذشته نسبت به برنامه های ترسیم شده اهتمام کرد.

وی با بیان اینکه در صورت بی توجهی مدیر مربوطه برخورد لازم انجام می گیرد، اضافه کرد: این استان با همکاری دستگاههای متولی امر نسبت به بیماریابی بهنگام اقدام سپس افراد بیمار را به قرنطینه هدایت کرده است و اطرافیانی که در تماس با فرد بیمار بوده اند مورد بررسی و رصد قرار می دهد.

کاهش معنا دار رعایت فاصله اجتماعی در برخی شهرهای زنجان

ییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طی هفته گذشته استفاده از ماسک از سوی خدمت‌دهندگان در اماکن و مراکز استان به خصوص در شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرمده و رعایت فاصله اجتماعی در شهرستان‌های ابهر، خرمدره و ماهنشان نیز کاهش معناداری داشته است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در شهرهای زنجان و ابهر و افزود: بررسی ها نشان می دهد میزان شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌ زنجان، ثابت و خطی شده و طی هفته گذشته این وضعیت در ابهر از روند خطی خود خارج و بطور نسبی صعودی شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس شیوع کرونا در شهرستان خدابنده افزایشی اما پایین‌تر از میانگین کشوری، در شهرستان خرمدره روند نزولی داشته اما از میانگین کشوری و استان بالاتر بوده و در این ارتباط باید گفت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگران کننده است.

این مسوول با اشاره به وضعیت کرونایی شهرستان‌های سلطانیه، طارم، ماهنشان و ایجرود نیز گفت: روند شیوع بیماری در شهرستان طارم ثابت و خطی، سلطانیه روند نزولی، شهرستان ایجرود بطور نسبی صعودی و پایین‌تر از میانگین کشوری قرار دارد و شهرستان ماهنشان نیز صعوی شده که نیازمند توجه جدی و شناسایی مناطق آلوده است.

وی با بیان اینکه هر چند شمار بیماران سرپایی کرونایی استان در هفته گذشته ثابت شده اما کاهشی نیست اظهار داشت: بر این اساس و با انجام اقدامات جدی روند ثابت را به نزولی تبدیل می‌کند و از این اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قزلباش در خصوص مراجعات افراد مشکوک به کرونا به مراکز سرپایی استان طی دی امسال افزود: در مجموع در هفته دوم دی پنج هزار و ۹۸۸ نفر، هفته سوم این ماه ۶ هزار و ۸۷۵ نفر و هفته چهارم چهارهزار و ۱۲۵ نفر به مراکز سرپایی ۱۴ ساعته فعال استان مراجعه کردند.

شیب نزولی بیماری به معنی عادی شدن شرایط نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با توجه به تاثیر اقدامات مختلف در استان و شیب نزولی ابتلا به بیماری، این به معنی عادی شدن شرایط نیست و مردم باید همچنان به خصوص در روزهای سرد سال به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان با تاکید بر اینکه اعلام کاهش آمار مبتلایان به کرونا به نوبه خود نیز می تواند نگران کننده هم باشد، افزود: بسیاری از شهروندان با دریافت چنین آمارهای خوشایندی تصور می کنند، احتمال گرفتار شدن به این بیماری از بین رفته است به همین دلیل رفتارهای عادی خود را در پیش می گیرند.

وی اضافه کرد: حدود یکسال از شیوع بیماری خطرناک کووید -۱۹ در کشورمان می گذرد و تجارب نیز نشان می دهد وقتی همکاری مردم در رعایت دستور العمل های بهداشتی این بیماری جدی گرفته شده، شمار مبتلایان و حتی بستری ها روندی کاهشی یافته و برعکس بی تفاوتی ها و ساده انگاری ها نسبت به این بیماری شمار مبتلایان را به مراتب افزایش داده است.

این مسؤول ادامه داد: بر این اساس طرح هوشمند اعمال محدودیت های کرونایی متناسب با شاخص های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت هر هفته ارزیابی و محدودیت ها با توجه به وضعیت آنها به صورت هفتگی تعیین می شود.

به گفته وی، اگر استانی از وضعیت قرمز به شرایط نارنجی و یا آبی رسید، اعمال محدودیت ها در آن استان کاهش می یابد، در غیر این صورت احتمال بازگشت دوباره محدودیت ها و مشکلات ناشی از آن وجود دارد و این مهم باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

آرمانی کیان بر اینکه افرادی که حس می‌کنند مبتلا به کرونا هستند مراجعه حضوری به بیمارستان ها نداشته باشند، ادامه داد: افراد با مراجعه به درمانگاه‌های ۱۶ ساعته غربالگری می‌شوند و آنهایی که نیاز به آزمایش دارند، انجام و داروهای مورد نیاز بیماران سرپایی هم تجویز و توصیه‌های لازم انجام می‌شود.

به گفته دکتر آرمانی‌کیان اولویت اصلی برای بیماران سرپایی، مراقبت‌های خانگی است و استفاده از تخت‌های بیمارستانی، برای مواردی است که به تشخیص پزشکان آموزش دیده در درمانگاه‌ها، انجام می‌شود و بیمارانی که در شرایط حاد نیستند در منزل با سرویس‌های بسیار ساده و قرنطینه خانگی، شرایط بهتری می‌یابند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، با بیان اینکه دوره بیماری کرونا ۲۸ روز بوده ولی اکنون در برخی از موارد تا ۹۰ روز نیز ویروس در خون فرد مبتلا به کرونا وجود دارد و بیمار ناقل است، گفت: طولانی بودن مدت آلودگی‌زایی بیماران کرونایی در منازل سبب ابتلای سایر افراد و به اصطلاح ابتلای خانوادگی می‌شود.

به گفته این مسؤول، با اقدامات انجام گرفته حداکثر یک هزارو ۲۰۰ تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی استان بیش از ۲ هزار نفر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین