کد خبر: ۶۹۳۷۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

ابراز نگرانی آمریکا از پرتاب موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح»

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر سوخت جامد ذوالجناح، مدعی شد این‌گونه موشک‌های ماهواره‌بر باعث نگرانی‌های جدی اشاعه‌ای هستند.
ابراز نگرانی آمریکا از پرتاب موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح»
آفتاب‌‌نیوز :

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» با پیروی از دولت جمهوری‌خواه پیشین این کشور به ریاست «دونالد ترامپ» مجدداََ نگرانی‌ها از برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح» عمیقاََ ابراز نگرانی کرده و آن را مسبب افزایش سرعت پیشرفت موشکی ایران دانست.

بر این اساس، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ کوتاهی در این باره گفت: «ایالات متحده همچنان نگران تلاش‌های ایران برای توسعه [فناوری] پرتابگرهای فضایی (SLV) است، زیرا این برنامه‌ها قادر هستند پیشرفت موشکی بالستیک ایران را توسعه دهند».

در این بیانیه ضمن تکرار ادعاهای نخ‌نما شده و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، آمده است: «پرتابگرهای فضایی باعث نگرانی‌های جدی اشاعه‌ای هستند زیرا شامل فناوری‌های مشابه و تبادل‌پذیر با آن دسته از فناوری‌های موشک‌های بالستیک می‌باشند که شامل سامانه‌های دوربرد نیز است».

ذوالجناح، موشک ماهواره‌بر سوخت جامد سه مرحله‌ای، جدیدترین دستاورد فضایی کشور در حوزه ماهواره‌برهای بومی است که روز گذشته (سه‌شنبه) خبر پرتاب تحقیقاتی آن از پایگاه فضایی امام خمینی(ره) سمنان توسط گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام شد.

ذوالجناح، ماهواره‌بری با ۲۵.۵ متر طول، ۵۲ تن وزن و سه مرحله‌ای است که مرحله اول و دوم آن موتور سوخت جامد با قطر ۱.۵ متر و توان تولید تراست ۷۵ تن (قابل افزایش به ۱۰۰ تن) و موتور مرحله سوم سوخت مایع با قطر ۱.۲۵ متر است که موتور مرحله سوم این ماهواره‌بر در حقیقت همان موتور مرحله دوم ماهواره‌بر سفیر است.

ذوالجناح بر خلاف ماهواره‌برهای سفیر، سیمرغ و قاصد که در مرحله اول از سوخت مایع استفاده می‌کنند، مرحله اول و دوم آن از نوع سوخت جامد است که از این حیث برای نخستین بار در کشورمان ماهواره‌بر سوخت جامد در مرحله اول تولید شده است.

در خصوص توان تزریق محموله به مدار، ذوالجناح قادر است تا ۲۰۰ کیلوگرم محموله را که می‌تواند یک ماهواره یا چند ماهواره با مجموع وزنی ۲۰۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری دایروی زمین تزریق کند؛ ویژگی دیگر ذوالجناح این است که برای پرتاب نیاز به پایگاه ثابت ندارد و می‌توان آن را بر روی سکوی پرتاب متحرک از هرنقطه‌ای از کشور پرتاب کرد.

پیش از این، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اقدام ایران در ارسال موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر تأکید کرد که این آزمایش پیامی برای دوست و دشمن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین