کد خبر: ۶۹۳۹۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
دولت کنونی آمریکا رویکرد جدیدی را در قبال برجام در پیش گرفته

بورل: از دیپلماسی حداکثری برای ایران استفاده کنیم

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مسکو به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» روسیه بر لزوم به کارگیری تلاش‌ها به منظور حفظ برجام تأکید کرد.
بورل: از دیپلماسی حداکثری برای ایران استفاده کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ضرورت عبور از سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران و حرکت به سمت دیپلماسی حداکثری بر لزوم بازگشت برجام در مسیر اصلی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آن تاکید کرد و گفت:تمام اعضای توافق برای تعامل در این زمینه آمادگی دارند.

«جوسپ بورل» در آستانه سفر به مسکو در گفت وگو با خبرگزاری «اینترفکس» بیان داشت: برجام در بزنگاه حساسی قرار دارد. به عنوان مسئول هماهنگ کننده سخت تلاش می‌کنم تا برجام را زنده نگه دارم.

وی افزود:‌ من با تمام مشارکت کنندگان از جمله شرکای ما در امریکا در تماس هستم. اما مسیر راحتی نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه «دولت کنونی آمریکا رویکرد جدیدی را در قبال برجام در پیش گرفته» خاطرنشان کرد که تمام اعضای توافق برای تعامل در این زمینه آمادگی دارند.

وی سپس یادآور شد: برجام بر این اساس پایه گذاری شد که تحریم‌های ایران در ازای تعهدات هسته‌ای رفع شود و ما به عنوان اتحادیه اروپا به اجرای تعهداتمان ذیل برجام ادامه می‌دهیم.

بورل با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام و توسل به سیاست فشار حداکثری از جمله تحریم‌های ثانویه پیامدهای منفی به دنبال داشته تصریح کرد که از تمام ظرفیت‌های برجام از جمله در حوزه اقتصادی استفاده نشده است.

وی با بیان این مطلب نتیجه گرفت: ما باید در چارچوب کمیسیون مشترک برجام از سیاست فشار حداکثری به سمت دیپلماسی حداکثری حرکت و با ایجاد محرکه‌های مثبت، نسبت به اجرای کامل برجام اطمینان حاصل کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: هدف نهایی این است که به اجرای کامل این توافق باز گردیم.

رئیس جمهوری سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور وعده داده است که به این توافق باز می‌گردد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و بر اساس مفاد همین توافق هسته ای برخی اقدامات برنامه هسته ای خود از جمله غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سر گرفت اما همواره تاکید کرده است که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند.

دولت جدید آمریکا درباره بازگشت به برجام پیش شرط‌هایی را مطرح کرده است. واشنگتن الحاق دوباره این کشور به برجام را منوط به اجرای کامل آن از سوی ایران کرده است. این در حالیست که جمهوری اسلامی، آمریکا را ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته و تاکید دارد که آمریکا باید گام نخست را برای احیای برجام بر دارد.

پیتر استانو سخنگوی بورل گفته است که رایزنی‌ها با مقامات آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها علیه ایران در جریان است. وی افزود که جوسپ بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام به شدت در حال فعالیت و رایزنی است تا برجام به مسیر اصلی آن باز گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
1
2
ايشون مثل بقيه فقط اروپايي ها مشغول سخنراني ميشه و دنبال ارزيابي جو سياسي در ايران هست كه ايا دولت ايران رو ميشه دوباره گول زِد و سر كار گذاشت. چون ماه هاي اخر عمر دولت روحاني سپري ميشه اروپا هم تلاش خواهد كرد در جو سياسي ايران تاثير گزار باشه . بايد ديد مجلس چه برنامه اي دارد مطمنا اقاي ظريف دنبال ادامه مذاكره نخواهد رفت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین