کد خبر: ۶۹۴۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

شکایت جدید سعد الجبری از بن سلمان به اتهام تلاش برای فریب دادن دخترش

افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان ولیعهد کشورش را به تلاش برای گول زدن دخترش و دچار شدن او به سرنوشت جمال خاشقجی متهم کرد.
شکایت جدید سعد الجبری از بن سلمان به اتهام تلاش برای فریب دادن دخترش
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه کانادایی تورنتو استار اعلام کرد که سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان پرونده شکایت جدیدی را در دادگاهی در واشنگتن از مقامات کشورش و در رأس آنها محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باز کرده است.

طبق این گزارش، الجبری علیه بن سلمان به اتهام تلاش برای کشاندن دخترش "حصه" به کنسولگری عربستان در استانبول و دچار کردن وی به سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی شکایت کرده است.

طبق گفته الجبری، عوامل بن سلمان تلاش کردند دخترش را ​​در سپتامبر ۲۰۱۸ و زمانی که در استانبول زندگی می‌کرد، فریب دهند و او را به کنسولگری عربستان بکشانند.

وی همچنین گفت که یکی از دستیاران بن سلمان سعی در تحت فشار قرار دادن سالم المزینی، همسر دخترش داشتند که در عربستان بود، تا حصه را وادار به تمدید گذرنامه خود و بازگشت به عربستان بکند.

این درحالی است که درگاه خبری میدل ایست آی اخیراً در گزارشی اعلام کرد که ۱۰ شرکت متعلق به مجموعه "تحکم للاستثمارات" که متعلق به صندوق ثروت حاکمیت پادشاهی سعودی به رهبری محمد بن سلمان است، از سعد الجبری به اتهام اختلاس در دادگاهی در کانادا شکایت کردند.

الجبری پیشتر از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال ۲۰۱۷ و به کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.

براساس این شکایت، دو هفته بعد از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی محمد بن سلمان تیمی را برای ترور الجبری در کانادا بعد از شکست تلاش‌های قبلی‌اش اعزام کرد. همچنین محمد بن سلمان از الجبری خواسته بود ظرف ۲۴ ساعت به عربستان بازگردد وگرنه کشته خواهد شد.

پیشتر دادگاه فدرال در واشنگتن دستور احضار قضایی محمد بن سلمان درباره پرونده تلاش برای ترور الجبری را صادر کرده بود.

الجبری پیش از این مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان بود و به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی عربستان با دستگاه‌های اطلاعاتی غرب فعالیت می‌کرد.

چهار دهه کار اجباری الجبری در وزارت کشور عربستان باعث شده است که وی نسبت به بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور مطلع باشد و او می‌داند که اسرار پادشاهی عربستان کجا دفن شده است.

علی‌رغم اینکه الجبری هیچ‌گاه علناً منتقد محمد بن سلمان نبوده است اما مشکل بن سلمان با او به این دلیل است که وی پیشتر هم‌پیمان محمد بن نایف، رقیب اصلی بن سلمان بوده است.

سعد الجبری در سال ۲۰۱۷ پیش از آنکه محمد بن نایف تحت اقامت اجباری قرار بگیرد و محمد بن سلمان جانشین او شود، از عربستان به آلمان فرار کرد.

او پس از یک اقامت کوتاه در آلمان٬ تابستان ۲۰۱۷ به آمریکا رفت اما به این دلیل که در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این کشور احساس امنیت نمی‌کرد، نوامبر همان سال به کانادا فرار کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین