کد خبر: ۶۹۴۱۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

خیز ملایم کرونا و هشدار به ۸ استان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن هشدار نسبت به خیز ملایم کرونا در برخی استانها، از دو برابر شدن شهرهای نارنجی در کشور خبر داد.
خیز ملایم کرونا و هشدار به ۸ استان
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا رییسی در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رییس جمهور و دیگر اعضا برگزار شد، گفت: امروز بحث‌های مختلفی در زمینه وضعیت دنیا و مباحث مربوط به ویروس جهش یافته‌ای که در دنیا شایع شده اعم از انگلیس، اروپا، آفریقای جنوبی و حتی در ژاپن داشتیم. این وضعیت را نیاز است به دقت رصد کنیم.

وضعیت کرونا در کشورهای اروپایی با وجود آغاز واکسیناسیون در این کشورها

وی افزود: در حال حاضر انگلیس، آمریکا، آلمان و به طور کلی اروپا و آمریکا در وضعیتی قرار دارند که دارند در برابر این ویروس جهش یافته به زانو درمی آیند و بحث، بحثی جدی است و اکثر بیمارستان‌هایشان پر شده است. این در حالی است که بسیاری از این کشورها واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند؛ به طوری که انگلیس ۱۰ میلیون نفر را تاکنون واکسن زده و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر هم به همین صورت واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند. این نشان دهنده این است که ما باید حواسمان باشد که حتی اگر واکسیناسوین هم آغاز شود، حتما نیاز است که مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و به دقت رعایت کنیم.

هوشیار باشیم و پروتکلها را رعایت کنیم

وی افزود: حتی در سطح کشوری مانند ژاپن که تاکنون عملکرد بسیار موفقی در مدیریت کرونا داشته است، به دلیل جهش ویروس در این کشور اعلام کردند که بیش از ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی‌شان پر شده است. این نشان می‌دهد که باید هشدار دهیم و حتما پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت و رصد کنیم.

ریسی ادامه داد: هدف ما این است که تا ایجاد یک ایمنی مناسب از طریق واکسیناسیون، در شرایط فعلی خوبی که کشور ما قرار گرفته، برخلاف سایر کشورها که واقعا مشکلات زیادی برایشان پیش آمده، بتوانیم این وضعیت را ادامه داده و آن را حفظ کنیم و از شیوع و بروز بیماری و خیز چهارمی که ممکن است اتفاق افتد، جلوگیری کنیم.

هدفگذاری برای نوروزی آرام

وی افزود: هدف‌مان این است که یک شب عید آرام داشته باشیم. هموطنان عزیز همه درک می‌کنیم، همه در یک کشور زندگی می‌کنیم و می‌دانیم که عید گذشته درگیر کرونا بودیم، قبل از آن هم درگیر سیل بودیم و امسال سومین سالی است که در تعطیلات عید با این پدیده‌ها مواجه هستیم. امید داریم که اگر خوب بتوانیم این پنج - شش هفته را به خوبی رعایت کنیم و مانع خیز چهارم شویم، بتوانیم یک شب عید آرام داشته و برخی فعالیت‌ها را بتوانیم انجام دهیم.

شهر قرمز نداریم/ شهرهای نارنجی دو برابر شد

وی درباره آخرین وضعیت کشور، گفت: خوشبختانه هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ تا به ۳۶ رسیده و دوبرابر شده که این یک هشدار است. شهرهای زرد از ۱۳۰ به ۱۷۸ رسیده و شهرهای آبی از ۳۰۶ به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است.

خیز ملایم کرونا در برخی استانها

وی افزود: بنابراین نشان می دهد که خیزی از بیماری در برخی استان‌ها گرچه به صورت ملایم شروع شده و چون در ابتدای راه هستیم می توان با رعایت و مداخله موثر پروتکل‌ها و پرهیز از آموزه‌هایی که داشتیم یعنی پرهیز از تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی، زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها و تهویه مناسب می‌توانیم جلو خیز شدید بیماری را بگیریم.

هشدار به ۸ استان/پراکندگی شهرهای نارنجی

رییسی گفت: به استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار می‌دهیم که باید به دقت مراقب و مواظب باشیم. هفته گذشته فقط در دو استان شهر نارنجی داشتیم؛ به طوری که در گیلان سه شهر و در مازندران ۱۵ شهر نارنجی بود، اما اکنون پراکندگی این ۳۶ شهر نارنجی در شهرهای مختلفی اعم از آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان، یزد و... نشان می‌دهد برخی شهرایی که در این استان‌ها زرد بودند با توجه به افزایش موارد ابتلا، تغییر رنگ داده و یک درجه بالاتر رفتند و وارد شهرهای نارنجی شده‌اند.

رییسی با اشاره به مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: امروز بحث‌های مختلفی مطرح شد و مصوباتی هم داشتیم؛ یکی از مصوبات این بود که در دنیا یکبار دیگر ثابت شد که دیجیتالی کردن و الکترونیک کردن خدمات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. ضمن اینکه منجر به صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها می‌شود. اگر بتوانیم خدمات پر تکرار و پر مراجعه به دستگاه‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها را که مردم مجبورند برای دریافت خدمت حضوری مراجعه کنند، به صورت الکترونیک ارائه دهیم و نیاز نباشد که مردم به صورت حضوری مراجعه کنند، هم در بحث ترافیک، هم در زمینه تجمع و هم در زمینه بیماری قطعا می‌تواند بسیار موثر باشد.

الزام جدید برای ارایه خدمات الکترونیک از سوی دستگاه های اجرایی

وی افزود: امروز یکی از مصوبات این بود که تا پایان سال ۱۳۹۹ دستگاه‌های اجرایی موظف باشند که سه مورد یا بیشتر از خدمات پرتکرار و پر مخاطب‌شان را که باعث می‌شود مراجعین زیادی به صورت حضوری داشته باشند، به صورت الکترونیک ارائه دهند تا مردم مجبور نباشند که برای یک کار ساده ساعت‌ها در ترافیک یا در صف باشند و مجبور باشند که حضوری مراجعه کنند که همین می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود. امیدواریم بتوانند با کمک وزارت ارتباطات و همکاری دستگاه‌ها، این خدمات را به صورت الکترونیک ارائه داده و در سال آینده هم ادامه دهند. البته بسیاری از دستگاه‌ها در حال حاضر خدمات‌شان را الکترونیک کردند و نیاز به مراجعه ندارد و مردم بسیار راضی هستند.

تعیین تکلیف نحوه برگزاری امتحانات عملی دانشجویان

وی افزود: نکته بعد در زمینه دانشجویان بود که دانشجویانی که کلاس‌هاعملی یا امتحانات کتبی یا عملی دارند، مصوب شد که امتحان به صورت حضوری نباشد و به صورت آنلاین برگزار شود، اما آنهایی که امتحان عملی دارند اگر بومی آن منطقه یا دانشگاه باشند و نیازی به خوابگاه نداشته باشند، می‌توانند در شهرهای صرفا زرد و آبی امتحانات‌شان را به صورت عملی با رعایت پروتکل‌ها بدهند. این اقدام در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است. در زمینه دانشجویان، بیشترین نگرانی‌مان در زمینه استفاده از خوابگاه‌هاست. بنابراین دانشجویانی که بومی هستند یا نیاز به استفاده از خوابگاه ندارند، می‌توانند امتحانات عملی‌شان را در شهرهای صرفا زرد و آبی بدهند.

تهران و البرز همچنان در وضعیت زرد

رییسی با بیان اینکه استان تهران و شهر تهران و البرز هنوز در وضعیت زرد است و هنوز نارنجی نشده است، گفت: اما ممکن است این وضعیت شکننده باشد و حتما باید رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

منع تردد به سه استان شمالی و چند استان مسافرپذیر

وی افزود: در سه استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران منع تردد دارند. در برخی شهرهای مسافرپذیر مانند بندرعباس، قشم، کیش، اصفهان، بوشهر، شیراز، مشهد هم منع تردد دارند.

آغاز واکسیناسیون کرونا بر اساس اولویت بندی سند ملی واکسیناسیون
پرسنل ICU؛ اولین تزریق کنندگان واکسن کرونا

وی با اشاره به موضوع واکسیناسیون کرونا نیز اظهار کرد: در زمینه واکسن هم اولین محموله وارد کشور شد و قرار است بر اساس اولویت بندی که در سند ملی واکسیناسیون کشور مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده، تزریق را شروع کنیم. بر این اساس اول افرادی که در آی سی یوها کار می‌کنند و در بخش مراقبت ویژه که مستقیما با بیمار ارتباط دارند، در اولویت تزریق هستند.

محموله های بعدی واکسن در راه است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: محموله‌های بعدی در هفته های آینده به دست ما خواهد رسید. خوشبختانه واکسنی که وارد کشور شده، کاملا مورد تایید است و بسیاری از کشورهای دیگر هم خواهان این واکسن هستند. خوشبختانه مقاله‌ای که در مجله پزشکی معتبر لنست چاپ شد، تایید کرد که این واکسن ۹۱.۶ درصد اثربخشی دارد که این میزان نشان می‌دهد که یکی از واکسن‌های با بالاترین اثربخشی است که در دنیا وجود دارد. از ویژگی دیگر این واکسن این است که برای تمامی گروه‌های سنی اولویت دار قابل استفاده است. برخی واکسن ها در برخی سن های خاص منع مصرف دارد، اما این واکسن ایمن و خوب است و به همین دلیل اکثر کشورهای اروپایی متقاضی شدند که این واکسن را در اختیار بگیرند.

آخرین وضعیت واکسن های ایرانی کرونا

رییسی گفت: البته ما از کشورهای دیگر و همچنین از سبد کووکس هم که سبدی از واکسن های مختلف است، پیگیری می کنیم. ضمن اینکه واکسن تولید داخلی هم با موفقیت در حال طی مراحل است و امیدوارم مراحل کیفی آن مورد تایید کارشناسان قرار گیرد و بتوانیم در طی چند ماه آینده واکسن داخلی را داشته باشیم. خبر خوب دیگر اینکه یکی دیگر از واکسن‌های کرونای ما که در مجموعه سرم سازی رازی است، ظرف فردا یا پس فردا فاز مطالعه انسانی‌اش را شروع می‌کند که این‌ها می‌تواند کمک کند و آینده خوبی برای واکسیناسیون کشور متصور هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
حداقل از قبل اعداد را جمع بزنید تا دم خروس بیرون نزند! در آمار قبلی و جدید ۶ شهر گم شده اند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
بنده به چند جا زنگ زدم گفتم دانشگاه ازاد ارومیه همه روزه صدها دانشجو رادریک راهرو بدون تهویه ساعت ها معطل میکند متاسفانه هیچ نهادی رسیدگی نمی کند و رییس دانشگاه هم بجای حل معضل ازترسش در اتاقش قائم شده است اصلا بیرون نمی آید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین