کد خبر: ۶۹۴۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳

قدردانی روحانی از کشاورزان

رئیس جمهور با قدردانی از همه کشاورزان کشور بویژه کشاورزان نمونه تاکید کرد که کشاورزان با کار و تلاش شبانه روزی خود خودکفایی، استقلال کشور و امنیت غذایی مردم را تامین می‌کنند و ما همه قدردان زحمات آنان هستیم.
قدردانی روحانی از کشاورزان
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی و تجلیل از کشاورزان نمونه گفت: از افتخارات این دولت، انجام کار‌های بزرگ در زمینه‌های مختلف حوزه کشاورزی است.

رئیس جمهور افتتاح ۹۵۴ هکتار گلخانه طی یک روز که معادل یک هشتم کل گلخانه‌های کشور از ابتدا تا کنون است را افتخارآمیز خواند و با قدردانی از تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید گفت: اقدامات در بخش کشاورزی بزرگترین پایه برای سلامت، حیات و امنیت غذایی جامعه است.

روحانی با بیان اینکه اگر در تأمین مواد و محصولات غذایی و کشاورزی، محتاج خارج از کشور بودیم، مشکلات اساسی در شرایط حساس کشور بوجود می‌آمد، به شرایط شیوع کرونا در سرتاسر جهان، اشاره و تأکید کرد: در ذهن کسی خطور نمی‌کرد که در روزی بخاطر کرونا تمام مرز‌های کشور‌ها به مدت ۲ ماه بسته شود و اگر در این شرایط برای تامین گندم و مواد غذایی نیازمند خارج بودیم، وضع نامناسبی در کشور بوجود می‌آمد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت آب و غذا در کنار هم برای صحت و سلامت مردم، ادامه داد: در شرایط جنگ اقتصادی و فشار تحریم‌ها، اهمیت موضوع امنیت غذایی بیشتر نمایان می‌شود.

روحانی تامین و ارایه بذر مناسب به کشاورزان در دولت تدبیر و امید را افتخاری بزرگ برای کشور توصیف کرد و ادامه داد: امروز از یک هکتار زمین از ۲ تا ۱۰ تن محصول برداشت می‌شود و اگر تجهیزات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گرفت برداشت محصول در زمان کوتاه و با این مقدار، امکان‌پذیر نبود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح ۴۲ کانال آموزش مجازی کشاورزان اشاره و تصریح کرد: افتتاح این کانال‌های آموزشی و پاسخ به پرسش‌های کشاورزان بسیار حائز اهمیت است.

روحانی خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک در کشور باید تلاش کنیم که از آب و خاک محدود محصول بیشتری برداشت شود و در نظر داشته باشیم که گسترش زمین و آب‌رسانی به سادگی امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور خودکفایی در زمینه گندم را یکی از دستاورد‌های مهم دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: برای تأمین گندم مورد نیاز و نان مردم روی پای خود ایستادیم و امروز در سفره مردم ایران محصولات کشاورزان و سایر تولیدکنندگان ایرانی قرار دارد.

روحانی همچنین به اقدامات دولت در زمینه سدسازی، کانال‌کشی و زهکشی زمین‌های کشاورزی اشاره و تأکید کرد: افتتاح ۷۸ هزار هکتار زهکشی در یک روز از افتخارات بی‌نظیر در تاریخ کشور بود و در سیل گلستان شاهد فواید این زهکشی‌ها بودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر امروز در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، تأکید کرد: مطمئن هستیم که می‌توانیم این مسیر خودکفایی، استقلال و امنیت غذایی مردم را تا پایان دولت تدبیر و امید ادامه دهیم.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ۱۹ بهمن ۵۷ و ملحق شدن نیرو‌های مسلح و بویژه نیروی هوایی به انقلاب اسلامی و ملت ایران و با قدردانی از رشادت‌های نیروی هوایی در ۸ سال دفاع مقدس و تمام عرصه‌های تاریخی کشور، ادامه داد: همه پرسنل نیروی هوایی، خلبانان و بویژه شهیدان بابایی و ستاری نقش بسیار بزرگی در دفاع مقدس بر عهده داشتند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

۱۹ بهمن روز بسیار مبارکی است، روز نیروی هوایی و روزی که افتخار بزرگی در سال ۵۷ شامل حال نیروی هوایی شد که توانستند به محضر امام (ره) شرفیاب بشوند و آن روز تحول بسیار بزرگی را در انقلاب اسلامی و روند پیروزی ملت شاهد بودیم.

روز ۱۹ بهمن را باید به عنوان روز ملحق شدن نیرو‌های مسلح و بویژه نیروی هوایی به انقلاب و ملت لقب بدهیم، آن روز کار بسیار بزرگی انجام گرفت بعد هم در مراحل مختلف تا امروز نیروی هوایی مسئولیت بسیار سخت و سنگینی را بر دوش داشته و افتخارات بسیار بزرگی را آفریده بویژه در دوران ۸ سال دفاع مقدس کار بزرگ نیروی هوایی از لحاظ پرواز ها‌ی داخلی و خارجی که انجام می‌داد وهمچنین در زمینه پدافند هوایی. در اینجا باید از شهید بابایی و شهید ستاری یاد کنم که نقش بسیار بزرگی را در دفاع مقدس بر عهده داشتند وهمچنین از همه خلبانان و پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران

امروز برای ما روز بسیار خوشحال‌کننده‌ای بود بخاطر افتتاح‌هایی که شاهد بودیم هم در زمینه بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله در زمینه گلخانه در همین یک روز شاهد افتتاح حدود یک هشتم گلخانه‌های کل دولت‌های گذشته تا سال ۹۲ بودیم، تا سال ۹۲ کل گلخانه‌های ما ۸ هزار هکتار بوده و امروز تقریباً شاهد افتتاح حدود ۱۰۰۰ هکتار (۹۵۴ هکتار) گلخانه در سراسر کشور بودیم که بسیار مهم است.

جهاد کشاورزی بزرگترین پایه برای سلامت جامعه، حیات و زندگی و همچنین برای امنیت مردم است. اگر مواد و محصولات کشاورزی در اختیار جامعه نباشد و محتاج به بیرون باشیم، معلوم است که چه مشکلات زیادی در شرایط حساس پیدا می‌کنیم.

در همین ایام کرونا، شاهد بودیم که همه مرز‌ها بخاطر کرونا بسته شد. یعنی همچون چیزی به ذهن نمی‌آمد در این قرن که روزی فرا برسد که همه مرز‌های دنیا بسته شود. نه برای یک روز، برای یک ماه، دو ماه مرز‌ها بسته شود. وقتی کشور مرزهایش بسته شود. اگر در گندم، زندگی، مواد غذایی‌اش نیازمند باشد چه وضعی پیش می‌آید.

در اروپا در اوایل کرونا دیدیم که در فروشگاه‌هایشان دچار مشکل شدند، بخاطر حمل و نقل مواد غذایی‌شان در برخی از کشورها، چون این اتحادیه اروپا متصل هستند از کشور دیگر مواد غذایی سه روز بعدش می‌آمده، و وقتی مرز‌ها بسته می‌شود، دیدیم چه وضعی در فروشگاه‌ها بوجود آمد؛ بنابراین بسیار مهم است که در شرایط جنگ و در شرایطی که دیگران به ما فشار وارد می‌کنند و در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، مسأله مواد غذایی و کشاورزی با همه چیز متفاوت است؛ و سلامت و صحت مردم با این مسأله مرتبط است.

بحمدالله یکی از افتخارات ما در طول این ۷.۵ سال در این دولت این بوده که کار بزرگی در زمینه‌های مختلف کشاورزی و اینکه بذر مناسب در اختیار کشاورز قرار بگیرد، انجام شده است.

خیلی مهم است وقتی یک هکتار زمین دارید و با همان مقدار آب، محصول وابسته به بذر است. با یک بذر ممکن است ۲ تن برداشت کنید با یک بذر ممکن است ۱۰ تن برداشت کنید. محصول شما ۵ برابر می‌شود و این بسیار حائز اهمیت است.

اگر تجهیزات کشاورزی نباشد، تراکتور، کمباین و وسایل مختلف نباشد، برداشت محصول در زمان کوتاه امکان پذیر نیست. شخم زمین در عمقی که مورد نیاز است، امکان‌پذیر نیست، این‌ها همه در کنار هم است از کود و سم گرفته تا نحوه استفاده از زمین.

همین کاری که امروز ۴۲ کانال فضای مجازی در اختیار کشاورزان قرار گرفت برای اینکه بتوانند در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و نکات لازم را از اساتید دریافت کنند، سوال کنند و پاسخ بشنوند، بسیار حائز اهمیت است.

برای اینکه از زمین محدود، محصول بیشتر استفاده کنیم. به سادگی نیست که بتوانیم زمین کشاورزی را گسترش دهیم، به سادگی هم نیست که بتوانیم آب را توسعه دهیم، هم محدودیت در خاک داریم و هم محدودیت در آب داریم بنابراین باید کاری کنیم که بتوانیم از آب و خاک محدود محصول بیشتری استفاده و بهره‌برداری کنیم.

اینکه در این دولت سال‌ها توانستیم در زمینه نان و گندم خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم مهم است. بعضی از سال‌ها هیچ نیازی نداشتیم که گندم وارد کنیم و در بعضی از سال‌ها ممکن بود نیاز داشته باشیم در بخش صنعت مقداری گندم وارد کنیم.

اما برای نانوایی‌ها و برای اینکه مردم نان خود را وارد کنند، روی پای خود ایستادیم و خودکفا شدیم، این کار بسیار مهم است، غیر از مسأله ارز و واردات و تحریم، همه این‌ها را کنار هم قرار دهیم، اینکه کشور بتواند در سفره نان‌اش، نان کشاورز خودش باشد مهم است.

در گوشت، سبزیجات و میوه و سایر محصولات هم همین‌طور است و این برای کشور افتخار است که برای نیازمندی‌اش روی پای خودش باشد و به دست کشاورزان عزیزش باشد.

در این ۷.۵ سال، کار عظیم و بزرگی در کشاروزی و سدسازی‌ها و کانال‌کشی‌ها و زهکشی‌ها انجام گرفت. در افتتاح قبلی در زمینه زهکشی در استان گلستان یک کار بزرگی شد. ۷۸ هزار هکتار زهکشی زمین در یک روز افتتاح شد که یک کار بسیار عظیم، بزرگ، کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که در یک سال این همه زمین را آماده کنیم.

دیدیم که در سیل گلستان همین زهکشی‌ها در روز سیل تبدیل به نهر آب شد و توانست بخش‌هایی از گلستان را نجات دهد بنابراین بسیار حائز اهمیت است که چگونه بتوانیم این وزارتخانه بسیار مهم، وزارتخانه‌ای که برنامه‌ریزی، هدایت، برخی از مواد مورد نیاز به دست اوست باید وارد کند.

اما اصل کار کشاورزی به دست کشاورزان عزیز است اینکه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر امروز در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند برای ما بسیار مهم است و از همه این ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار عزیزی که در بخش کشاورزی فعال هستند تشکر می‌کنیم و همچنین از کشاورزان نمونه‌ای که امروز لوح دریافت کردند و هرساله عده‌ای در این زمینه نمونه خواهند بود تشکر می‌کنیم و برایشان در فعالیت کشاورزی‌شان آرزوی موفقیت می‌کنیم و مطمئن هستیم این مسیر می‌تواند، مسیر خودکفایی و استقلال کشور را در بخش غذایی و امنیت مردم را در بخش غذایی تأمین کند.

امیدوارم تا پایان دولت همین راه را ادامه دهیم کما اینکه افتتاح‌های بسیار بزرگ دیگری در زمینه کشاورزی ان‌شاء الله اگر خدا توفیق داد تا پایان دولت خواهیم داشت.

امروز شاهد حدود ۵ هزار میلیارد تومان افتتاح بودیم همراه با اشتغال نزدیک به ۱۲ هزار نفر که مشغول کار شدند و این را به ملت بزرگ‌مان در این دهه مبارک تبریک می‌گوییم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین