کد خبر: ۶۹۴۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

موج چهارم کرونا؛ آتشی زیر خاکستر/ چند ماه دیگر تحمل کنید

رئیس بیمارستان سینا با اشاره به کاهش بار مراجعات ناشی از کرونا در این بیمارستان در عین حال نسبت به روزهای آتی اظهار نگرانی کرد و گفت: بروز موج چهارم بیماری در اواخر بهمن‌ماه دور از انتطار نیست؛ چراکه متاسفانه از لحاظ آماری و در مقام مقایسه با شرایط قبل و ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور باید انتطار یک‌ فاز خطرناک بیماری را داشته باشیم.
موج چهارم کرونا؛ آتشی زیر خاکستر/ چند ماه دیگر تحمل کنید
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد طالب‌ پور درباره وضعیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان سینا، گفت: حدود ۳ هفته است که تعداد بیماران در بخش و ICU کاهش یافته است و به یک حد ثابت رسیده است. سایر بخش‌های بیمارستان نیز فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد. بخش‌های مرتبط با کرونا باز و فعال هستند، اما میزان مراجعه کنندگان کاهش یافته است. همچنین مدل بیماری و تعداد روزهای بستری بیماران تفاوت معنی‌داری با گذشته نداشته است. به طور متوسط روزانه حدود ۲۰ مراجعه کرونایی به بیمارستان داریم که از این تعداد حدود ۲۰ درصد آنها بستری می‌شوند.

وی درباره پیش‌بینی بروز موج چهارم بیماری در کشور اظهار کرد: روزهای آینده کاملا به مردم بستگی دارد، بویژه آنکه با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی نگرانی‌ها افزایش یافته زیرا هم شیوع آن چندین برابر بیشتر است و هم خطر مرگ و میر آن سه برابر بیشتر است. در صورت وقوع پیک چهارم با پیک عادی طرف نیستیم و یک پیک سرنوشت‌ساز بیماری مقابل ما خواهد بود. از نظر آماری اعلام می‌شود که اواخر بهمن‌ماه زمان بروز پیک چهارم است و آغاز واکسیناسیون در اقشار پرخطر و کادر درمانِ مرتبط با بیماران مبتلا به کرونا پیش از بروز موج چهارم بیماری می‌تواند در کنترل این پیک موثر باشد.

طالب‌پور با اشاره به عواملی مانند افزایش فعالیت دستفروشان و حضور مردم برای خرید عید، برگزاری کنسرت‌ها در جزیره کیش، جشنواره فجر و... ادامه داد: متاسفانه از لحاظ آماری و در مقام مقایسه با شرایط قبل و ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور باید انتطار یک‌ فاز خطرناک بیماری را داشته باشیم. اگر قرار است کاری انجام شود باید قبل از بروز پیک چهارم با سختگیری‌های بیشتر اعمال شود تا با موفقیت از بیماری گذر کنیم.

وی با اشاره به تعطیلات روزهای آخر این هفته، تصریح کرد: افزایش آگاهی بیش از هر چیزی موثر است. همه مردم در معرض خطر ویروسی هستند که شیوع آن ۵ برابر بین خودشان بیشتر است، یعنی اگر قبلا در یک جمع ۱۰ نفره یک نفر مبتلا حضور داشت می‌توانست یک نفر دیگر را آلوده کند اما امروز می‌تواند ۵ نفر را مبتلا کند و از سوی دیگر خطر مرگ آن هم ۳ برابر بیشتر است. ما یک سال را به سختی پشت سر گذاشتیم و باید چند ماه دیگر هم تحمل کنیم. زمانی که واکسیناسیون با پوشش وسیع آغاز شود دیگر خیالمان راحت‌ خواهد بود البته؛ این فرایند احتمالا به تابستان ۱۴۰۰ کشیده شود و این چند ماه باقی‌مانده را هم باید تحمل کرد و از سفرها و تفریحات غیر ضروری خودداری کرد.

رئیس بیمارستان سینا، تاکید کرد: همه شرایط را درک می‌کنیم و هیچ کس مشکلات ناشی از کرونا را انکار نمی‌کند. این روزها حتی حداقل‌های زندگی برای برخی خانوارها فراهم نمی‌شود؛ اما جان مهم‌تر است. اگر مردم توانمند در این فاز بیشتر به همنوعان خود کمک کنند حتی برای سلامتی خودشان هم موثر است؛ زیرا حداقل‌های زندگی برای افراد کمتر برخوردار فراهم می‌شود و راضی به خروج کمتر از منزل می‌شوند. این دوران یک بسیج عمومی از کمک‌های مردمی می‌خواهد، نگرانی فعلی ما روزهای متتهی به اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند است. همکاری مردم و تحکم دولت باید برای موج چهارم افزایش یابد؛ زیرا بیماری فعلا آتش زیر خاکستر است و اگر شعله‌ور شود ممکن است وسعت بسیار زیادی داشته باشد.

وی در خصوص زمان مراجعه مبتلایان به بیمارستان، گفت: باید بین این دو نکته تفاوت قائل شد؛ اینکه مراجعه مداوم به فضای تریاژ کرونا اتفاق افتد و یا بیمار کلا در خانه بماند تا ببیند چه خواهد شد. اگر فرد علائمی دارد نباید دست روی دست بگذارد تا ببیند چه می‌شود و حتی می‌توان به شکل تلفنی و مجازی با خیلی‌ها ارتباط برقرار کرد. ماندن در خانه بدون آنکه بیمار هیچ مشورت پزشکی دریافت کند یعنی از دست دادن زمان که باعث فعال شدن چرخه التهابی وحشتناک در بدن می‌شود و همه چیز را از کنترل خارج می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین