کد خبر: ۶۹۴۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳

بیانیه شورای امنیت درباره بحران لیبی

شورای امنیت سازمان ملل متحد با استقبال از توافق مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی، خواستار تشکیل دولت فراگیر و جدید در این کشور و آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شد.
بیانیه شورای امنیت درباره بحران لیبی
آفتاب‌‌نیوز :

شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر سه‌شنبه بیانیه ریاستی را با عنوان «وضعیت در لیبی» به تصویب رساند که در آن آمده است: شورای امنیت از توافق به دست آمده مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی برای یک مقام اجرایی موقت به منظور برگزاری انتخابات در این کشور استقبال می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از دستیابی به یک نقطه عطف در روند سیاسی لیبی استقبال کرد و افزود: شورای امنیت از مقام اجرایی موقت می‌خواهد که به سرعت بر اساس نقشه راه مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبیایی در تونس برای تشکیل یک دولت جدید و فراگیر موافقت کند.

در بیانیه ریاستی شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار شده است: همچنین مقدمات لازم را برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و پارلمانی که برای ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است، فراهم سازد.

این شورا همچنین از مقام اجرایی موقت خواسته است تا خدمات را بهبود بخشد و یک روند جامع آشتی ملی را ایجاد کند.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه تاکید کردند همه طرف‌ها به طور کامل توافق آتش بس ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ را اجرا کنند.

در این بیانیه تصریح شده است: شورای امنیت از کشورهای عضو سازمان ملل خواستار احترام و حمایت از اجرای کامل توافقنامه از طریق خروج نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی بدون هیچ تاخیری، شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دادند: شورا می‌خواهد همه کشورها مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت، ممنوعیت تسلیحاتی لیبی را به طور کامل اجرا کنند.

این بیانیه ریاستی اضافه کرد: شورای امنیت بر اهمیت مکانیزم نظارت بر آتش‌بس به رهبری لیبی تحت نظارت سازمان ملل تاکید می‌کند و از اقدامات مهم در جهت حمایت سازمان ملل از این مکانیسم از طریق استقرار سریع تیم پیشرو سازمان ملل به لیبی استقبال می‌کند.

شورای امنیت همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است پیشنهادهای خود را درباره وظایف و نیازهای اجرای فرایند نظارت بر آتش بس به شورای امنیت اعلام کند.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر نقش «مهم کشورهای همسایه و سازماهای منطقه ای در حمایت از تلاش‌های سازمان ملل» اشاره کرد و افزود: این شورا بر پشتیبانی خود از ماموریت سازمان ملل در لیبی (UNSMIL) و نماینده ویژه آن یان کوبیش و ریزدان زننگا هماهنگ کنندهUNSMIL تاکید می‌کند.

شورای امنیت بار دیگر بر تعهد قوی خود به روند سیاسی لیبیایی که به واسطه خودشان و بین خودشان با نظارت سازمان ملل متحد و با حفظ حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی لیبی انجام می‌شود، تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین