کد خبر: ۶۹۴۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

دلالان خودرو برای فروش چه ترفند‌هایی به‌کار می‌برند؟

خرید و فروش خودرو یکی از پرچالش‌ترین کار‌هایی است که هر فردی در زندگی ممکن است تجربه کند. اینکه ندانیم قرار است بابت چه خودرویی هزینه کنیم و طرف مقابل‌مان چقدر در ادعاهایش صادق است، استرس‌زا است.
دلالان خودرو برای فروش چه ترفند‌هایی به‌کار می‌برند؟
آفتاب‌‌نیوز :

بی شک خرید و فروش خودرو یکی از پرچالش‌ترین کار‌هایی است که هر فردی در زندگی ممکن است تجربه کند. اینکه ندانیم قرار است بابت چه خودرویی هزینه کنیم و طرف مقابل‌مان چقدر در ادعاهایش صادق است، استرس‌زا است. گاهی پیش آمده که ماشینی را خریداری کرده‌ایم و به محض معامله آن و یا حتی بعد از چندین ماه، متوجه شدیم که خودرو رنگ‌شدگی داشته و یا حتی قبلا چپ شده! و ما حتی روحمان نیز خبر نداشته است.

شیوه هاي دلالی خودرو

۱. نمایشی دروغین به‌راه میاندازند

اولین ترفند رایجی که احتمالا زیاد از دلالان خود رو دیده‌اید، راه‌اندازی یک نمایش دروغین و یا همان سیاه‌بازی است. مثلا چیزی که بسیار در بورس‌های خرید و فروش خودرو رایج است این است که زمانی که شما دنبال پیدا کردن یک خودروی مناسب هستید، گروهی از دلالان به سمت‌تان می‌آیند و خودرویی را نشان می‌دهند. البته آن‌ها طوری وانمود می‌کنند که با هم نیستند؛ یعنی یک نفر به عنوان فروشنده نقش بازی می‌کند و بقیه به عنوان خریدار‌های احتمالی.

فروشنده بعد از اینکه چشم شما خودرو را گرفت شروع به بازارگرمی و تعریف و تمجید‌های الکی از ماشین کرده و بقیه نیز خود را خریدار و خواهان پروپاقرص جلوه می‌دهند. فروشنده نیز در همان حال مدام شما را ترغیب به خرید و سرعت در تصمیم‌گیری می‌کند، و طوری وانمود می‌کند که اگر قصد خرید ندارید، بقیه خریداران در صف ایستاده‌اند. اینگونه می‌شود که شما با خیال اینکه نکند با وقت‌کشی مورد خوبی را از دست بدهید، دستپاچه شده و سریع اقدام به خرید می‌کنید.

۲. بازار خودرویشان را داغ نشان می‌دهند

ترفند دیگری که دلالان خودرو به کار می‌گیرند این است که با همه خریداران یکجا و در یک ساعت مشخص قرار می‌گذارند. این‌گونه شما که واقعا قصد خرید دارید و از هیچ‌چیز خبر ندارید، با خود فکر می‌کنید که عجب ماشین خوبی است که این همه خواهان دارد. البته بقیه بازدیدکنندگانی که به قصد خرید آمده‌اند نیز ممکن است مثل شما فکر کنند.

اما از نظر یک دلال فرقی نمی‌کند که خریدار نهایی کدام یک از بازدیدکنندگان باشد، در نهایت یک نفر آن وسط هول می‌شود و قرار معامله نهایی را می‌گذارد. البته گاهی هم ممکن است که تا به محل قرار برسید، فروشنده، خودرو را به یک مشتری دیگر فروخته باشد و شما اصلا با خودرویی برای بازدید روبرو نشوید؛ و در نهایت با یک عذرخواهی‌ای که نصیب‌تان می‌شود، راه رفته را بازگردید. پس بهتر است فریب تعدد کسانی که برای بازدید آمده‌اند را نخورید و با آگاهی برای خرید تصمیم بگیرید و حتی اگر احتمال می‌دهید ممکن است کسی زودتر از شما ماشین مورد نظرتان را خریداری کند، باز هم عجله نکنید.

۳. کارشناس تقلبی وارد میدان می‌کنند

تا به حال دیده نشده که یک دلال خودرو صادقانه از عیوب و مشکلات خودروی خود به خریدار بگوید. معمولا این مشکلات بعد از معامله و تعویض پلاک دیده می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است. حالا گاهی این عیوب خیلی حاد نبوده و نهایتا شما متوجه می‌شوید که خودرو را از قیمت واقعی بالاتر خریده‌اید. اما گاهی ممکن است مشکلاتی، چون جا خوردن شاسی و چپ‌شدگی خودرو از چشم‌تان پنهان مانده باشد که می‌تواند بهای مالی و جانی زیادی برای‌تان داشته باشد.

دلالان خودرو نه تنها درباره وضعیت ماشین حقیقت را نمی‌گویند، بلکه حتی گاهی برای اثبات ادعایشان مبنی بر سلامت ماشین، از تعمیرکاران و مکانیک‌های جعلی نیز بهره می‌گیرند. شاید دیده باشید که در مراکز خرید و فروش خودرو افرادی با لباس مکانیکی به طور سیار به ارائه خدمات کارشناسی در این زمینه می‌پردازند. جالب است که دلالان هم اصرار دارند از خدمات همین افراد برای کارشناسی خودروی مورد معامله استفاده کنند. چیزی که مشخص است اینکه همگی این افراد با دلالان دست‌شان در یک کاسه بوده و کارشناسی خودرو توسط آن‌ها کاملا جانبدارانه و غیرواقعی خواهد بود.

۴. توجه‌تان را به لوازم جانبی جلب می‌کنند

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بیشتر از اینکه جذب یک ماشین شوید، لوازم جانبی آن حواس‌تان را به خودش جلب کرده باشد. تجهیزاتی نظیر سیستم صوتی، باربند، تعویض سپرها، روکش صندلی‌ها، چراغ‌ها و ... همیشه می‌تواند فریبنده باشد. اما فراموش نکنید که اگر در فکر خرید یک ماشین کاملا سالم چه از نظر فنی و چه بدنه هستید، نباید کوچکترین توجهی به اکسسوری‌ها نموده و صرفا خود ماشین را ارزیابی کنید.

ترفندی که دلالان در این زمینه پیاده می‌کنند این است که در تمام زمان بازدید از خودرو حواس‌تان را به این تجهیزات پرت کرده و مدام می‌گویند که خودرویشان با این همه تجهیزات ارزشش بیشتر از این حرف‌هاست، تا شما را برای خرید وسوسه کنند. ترفند کارواش، واکس، پولیش و استفاده از بوگیر برای نو و سرپا نشان دادن ماشین نیز که دیگر نیازی به گفتن ندارد. پس حواس‌تان باشد که گول لوازم حاشیه‌ای را نخورید.

۵. از عدم شناخت شما سوء‌استفاده می‌کنند

قطعا شما کارتان خرید و فروش خودرو نیست و قرار هم نیست که به اندازه فردی که در این زمینه فعالیت می‌کند، شناخت و اطلاعات داشته باشید. این موضوع را دلالان هم به خوبی می‌دانند و دقیقا از همین نقطه وارد می‌شوند. یعنی شروع می‌کنند به ارائه اطلاعات کذب درباره ماشین موردنظرتان. حالا این اطلاعات می‌تواند در زمینه قیمت باشد، یا بازار خودرو، یا کارخانه سازنده، یا فنی ماشین و آپشن‌های آن. در حقیقت این برگ برنده آن‌هاست که این اطلاعات را با بیانی نرم و زبانی چرب به خورد مشتری دهند.

دلالان خودرو برای فروش چه ترفند‌هایی به‌کار می‌برند؟

جالب است بدانید آن‌ها خیلی اصرار دارند که نظراتشان کاملا کارشناسانه است و مدام حرف‌هایشان را با استناد به سخنان کارشناسان بیان می‌کنند. پس برای این که گول این حرف‌ها را نخورید بهتر است که قبل از اقدام به خرید ماشین، کمی درباره بازار خودرو، قیمت مدل‌های مشابه، ماشین موردعلاقه‌تان و جزئیات آن آگاهی کسب کنید و یا حتما همراه با یک فرد ماهر در این زمینه اقدام به خرید کنید.

۶. قولنامه را به نفع خودشان تنظیم می‌کنند

از آنجا که این دلالان می‌دانند یک جای کارشان ایراد دارد و هر لحظه از فرآیند فروش خودرو ممکن است خریدار متوجه شود و قرارداد را فسخ کند، قولنامه را طوری تنظیم می‌کنند که تمامی بندهایش به نفع خودشان باشد و عملا دست خریدار را از پشت می‌بندند. خریدار هم که بعد از عقد قرارداد متوجه عیوب خودرو می‌شود، می‌بیند که دیگر راه بازگشتی نداشته و تمامی بند‌ها به نفع فروشنده تنظیم شده است.

برای جلوگیری از این اتفاق نیز قبل از هر گونه دادن بیعانه و بستن قراردادی، یا با افراد آگاه مشورت کنید یا خودتان شناخت کافی بدست آورید. فراموش نکنید که بهتر است قولنامه سه برگی باشد؛ یعنی یک برگ نزد خریدار، یک برگ نزد فروشنده و یک برگ هم نزد اداره آگاهی. همچنین اگر فروشنده ادعای بی‌رنگی خودرو را دارد آن را حتما در قولنامه قید کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین