کد خبر: ۶۹۵۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
ضابطان دادگستری گزارش وقایع اخیر را به مراجع صالح قضایی بدهند

واکنش معاون رئیس‌جمهور به شعار علیه روحانی در اصفهان

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: توهین به رییس جمهور به عنوان نماد جمهوریت در روزی که خود نماد حاکمیت اراده جمهور است، نکوهیده تر و مذموم تر است.
واکنش معاون رئیس‌جمهور به شعار علیه روحانی در اصفهان
آفتاب‌‌نیوز :

لعیا جنیدی در تشریح ابعاد حقوقی توهین به رئیس جمهور اظهار کرد: این رفتار‌ها علاوه بر ابعاد حقوقی، ابعاد فرهنگی به ویژه فرهنگ سیاسی نیز دارند که به مراتب مهمتر است.

این حقوقدان تصریح کرد: از منظر فرهنگ سیاسی، توهین به رییس جمهور به عنوان یکی از بارزترین نماد‌های جمهوریت که از عوارض تنزل اخلاق و فقدان بلوغ سیاسی و در عین حال از موجبات تضعیف جمهوریت هم هست، در همه حال مذموم است، ولی توهین به این نماد در روزی که به طور نمادین به عنوان روز حاکمیت اراده جمهور پاس داشته می‌شود علاوه بر این که به طور مضاعف نکوهیده و مذموم است هشدار آمیز و تامل برانگیز هم هست.

وی گفت: به هر رو، جمهوریت از اساسی‌ترین آرمان‌های انقلاب بزرگ و حرکت مهم اجتماعی سال ۱۳۵۷ بوده و نیازمند مراقبت و تقویت مستمر و پرهیز از هر عمل، رفتار و تصمیم در هر سطح است که اسباب تضعیف این اصل بنیادین را فراهم آورد.

جنیدی همچنین خاطرنشان کرد: در مورد ابعاد حقوقی، باید توجه داشت که رفتار‌های مورد ارتکاب براساس مواد متعددی از قانون مجازات اسلامی از جمله مواد ۶۰۸، ۶۰۹ و ۶۱۸ جرم و در خور مجازاتند. مطابق این مواد و باتوجه به نوع رفتار شکل گرفته از سوی آن افراد، جرم‌های توهین، تهدید و هیاهو و اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی به وقوع پیوسته که شماری از آن‌ها نیازمند شکایت و شماری دیگر به موجب قوانین کیفری گذشت ناپذیر و دارای جنبه غالب عمومی است. آشکار است که، براساس ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری تعقیب آن دسته از رفتار‌های مجرمانه که جنبه عمومی دارند، برعهده دادستان گذاشته شده است. در هر دو فرض، ضابطان دادگستری نیز وظیفه دارند که در آغاز رسیدگی کیفری گزارش این وقایع را به مراجع صالح قضایی بدهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
1
در ایران رییس جمهور چکاره است؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین