کد خبر: ۶۹۵۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶

پیک چهارم کرونا و بی‌توجهی مردم در لرستان

عادی‌انگاری این روزهای مردم، سیر صعودی افزایش مبتلایان به کرونا را در لرستان به همراه داشته است و بیم آن می رود که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط کرونایی را به سوی رنگ نارنجی بکشاند.
آفتاب‌‌نیوز :

تنها رعایت کردن فاصله گذاری اجتماعی و انجام نکات بهداشتی مانع بروز پیک چهارم کرونا می‌شود و می‌تواند از بروز دغدغه‌های تازه این بیماری جلوگیری کند.

عادی‌انگاری کرونایی در بین مردم لرستان پس از پایان پیک سوم و افزایش سیر صعودی مبتلایان موجب شد تا زنگ خطر دوباره برای آغاز پیک چهارم به گوش برسد و تنها لحظه ای غفلت بار دیگر پشیمانی را به همراه داشته باشد.

پیک چهارم کرونا و بی‌توجهی مردم در لرستان

هفت شهر لرستان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لرستان ؛ در لرستان هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز و نارنجی نیست و در نقشه رنگ‎بندی‌ شهرستان‌های کشور به لحاظ شیوع کرونا، برای اعمال محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی منتشر که بر اساس آن وضعیت هفت شهر استان “زرد” اعلام شده است.

اکنون شهرستان های الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم آباد، دلفان، کوهدشت و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق اعلام این وزارتخانه، شهرستان های ازنا، رومشکان، دورود و چگنی نیز در وضعیت آبی هستند، و این در حالی است که نسبت به هفته گذشته، دورود از وضعیت زرد به آبی و بروجرد و کوهدشت از آبی به زرد رسیده‌اند.

نشانه های روند افزایشی کرونا در لرستان

سیدموسی خادمی استاندار لرستان گفت: براساس گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا، روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در این استان متوقف شده است و نشانه های کوچکی از افزایش تعداد مبتلایان در برخی از نقاط استان مشاهده شده که این موضوع می تواند زنگ خطر احتمال تغییر شرایط باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، کمیته های ستاد مدیریت کرونا دوباره فعالیت های خود را در راستای دستورالعمل های ستاد آغاز خواهند کرد و شرایط استان به طور منظم رصد می شود. اگر وضعیت کنونی که منجر به توقف سیر نزولی ابتلاء به کرونا شده است، ادامه یابد مجبور خواهیم بود به تناسب شرایط محدودیت هایی را در استان اعمال کنیم.

استاندار لرستان ادامه داد: طبق گزارشات واصله نشانه هایی از روند رو به افزایش ابتلا به کرونا در برخی از نقاط استان وجود دارد که باید جدی گرفته شود، باید در نظر داشت موج های قبلی نیز با جرقه های کوچکی آغاز شد و علیرغم آنکه در روزهای نخستین حجم ابتلاء پایین بود، به یکباره طیف وسیعی از بیماری کشور را در بر گرفت، این نشانه های کوچک نگران کننده است و در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی ممکن است منجر به شیوع موج چهارم شود.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: موج چهارم به این دلیل که ویروس دچار جهش شده و سرعت انتقال آن بالاتر رفته بسیار خطرناک تر خواهد بود و باید در نظر داشت تنها راه پیشگیری از آن، همکاری مردم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است، کماکان ایجاد هرگونه تجمع به هر شکل آن ممنوع است و مردم باید با پرهیز از شرکت در دورهمی ها و مراسم عزا یا عروسی ضمن استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و پروتکل های بهداشتی در این زمینه همکاری کنند.

وی تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که مردم در شرایط کنونی دچار عادی انگاری شده و از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کاسته شود که در نهایت احتمال ورود به موج چهارم بیشتر و در ادامه کنترل بیماری نیز سخت تر خواهد شد.

استاندار لرستان گفت: نباید شرایط عادی انگاشته شود چون علائمی از افزایش ابتلاء به کرونا در نقاطی از استان مشاهده شده است. به طور قطع در استان نیازمند مراقبت های بهداشتی بیشتری در این رابطه هستیم و احتمالاً برخی از محدودیت های گذشته دوباره در نقاط خطر اعمال می شود.

وی اظهار داشت: در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا موضوع مدیریت سفرهای ایام پایانی سال و نوروز مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به دستورالعملی که اعلام خواهد شد، محدودیت هایی برای شهرهای دارای وضعیت زرد، قرمز و نارنجی وضع می شود. تعیین مقصد و محل اسکان از شرایط سفر خواهد بود زیرا با توجه به وضعیت کشور، استفاده از اماکن عمومی، پارک ها، مساجد و مدارس برای اسکان ممنوع می شود.

ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هشدارها، پیش بینی‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود برای ترساندن شهروندان نیست، این اعلان‌ها صادقانه است و چیزی شبیه پیش بینی‌های هواشناسی است؛ با این تفاوت که در آن نوع پیش بینی هیچ دخل و تصرفی نیست، اما در پیش بینی شیوع کرونا، تغییر رفتارها بر نتایج آن تاثیرگذار است.

حریرچی ضمن ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا اضافه کرد: متاسفانه در طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم و نتایج موفقی دارد، مردم بعد آن مقطع دچار نوعی ساده انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها می‌شوند و در نتیجه چرخش ویروس از سر گرفته می‌شود. بیم آن می رود کادر درمان تاب آوری اوج گیری دوباره بیماری را نداشته باشند و از طرف دیگر دستگاه‌های مورد نیاز درمان این بیماران هم فرسوده شده و زمانی که کنترل بیماری از توان کادر درمان خارج می‌شود، میزان فوتی‌ها سه برابر شرایط پیش از اوج گیری می‌شود.

موج چهارم کرونا در لرستان جدی است

محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خطر بروز موج چهارم کرونا در استان را جدی دانست و گفت: در شرایط کنونی کارکنان حوزه بهداشت نقش مهمی در پیشگیری از بروز این امر دارند، اما متاسفانه کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی بین شهروندان را شاهد هستیم که به همین منظور تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و اصناف مختلف ضروری است.

وی ادامه داد: غربالگری گروه‌های پرخطر مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مادران باردار، سالمندان و جانبازان شیمیایی در مرحله قبل از بروز موج جدید، امری اساسی و ضروری است که کادر بهداشت استان باید با تمام توان آن را در دستور کار قرار دهد، البته غربالگری اطرافیان گروه‌های پرخطر نیز ضروری است.

تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان رو به افزایش

محمود ثمینی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان رو به افزایش است و در صورت ادامه روند عادی انگاری مردم، موج جدید شیوع این ویروس در استان آغاز می‌شود.

وی افزود: باتوجه به گزارش های دریافت شده مشاهده می شود برخی از افراد پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس را رعایت نمی کنند و در اجتماعات مختلف از جمله مراسم سوگواری و تشییع جنازه شرکت می کنند. چنانچه وضعیت شیوع از آبی به زرد یا زرد و نارنجی به قرمز تغییر کند دوباره محدودیت ها افزایش خواهد یافت.

وی از مردم لرستان خواست همانگونه که تاکنون به نحو عالی همکاری لازم را اعمال داشته اند، در این ایام هم مراعات کنند تا به ثبات لازم در کنترل بیماری دست یابیم.

آنگونه که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: تعداد مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۵ هزار و۷۲ نفر رسید.

مریم کوشکی اظهار کرد: تاکنون ۱۹۸ هزار و ۸۴۰ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ۱۹۸هزار و ۸۴۰ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۳هزار و ۷۵۴ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و۳۲۷نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین