کد خبر: ۶۹۵۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰

آماده‌باش به مدعیان المپیکی کشتی

با اعلام شرایط انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برای انتخاب نفرات المپیکی در توکیو به نظر می‌رسد که کادر فنی تصمیم دارد بعد از برگزاری رقابت‌های انتخابی زمان را برای آماده‌سازی ملی‌پوشان برای حضور در المپیک را از دست ندهد و به نوعی زنگ آماده‌باش را برای مدعیان به صدا درآورد.
آماده‌باش به مدعیان المپیکی کشتی
آفتاب‌‌نیوز :

با نظر کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد تکلیف رقابت‌های انتخابی وزن‌های ۵۷ و ۸۶ کیلوگرم روز ۱۹ اسفند مشخص خواهد شد. از بین «رضا اطری» که سابقه حضور سه میدان جهانی در سال‌های ۲۰۱۷ پاریس، ۲۰۱۸ بوداپست و ۲۰۱۹ قزاقستان را دارد و «رحمان عموزادخلیلی» دارنده ۲ مدال طلای نوجوانان جهان و پدیده این روزهای سبک وزن کشتی آزاد ایران یک نفر راهی المپیک خواهد شد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم «حسن یزدانی» ستاره کشتی آزاد ایران در سال‌های اخیر و یکی از امیدهای اصلی کشتی ایران برای کسب مدال طلا در بازی‌های المپیک توکیو باید به مصاف «کامران قاسم‌پور» دارنده ۲ مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان و نقره جوانان جهان برود. ۲ آزادکار جویباری هر کدام در سطح بالای جهانی هستند و به طور حتم کشتی ایران از وزن ۸۶ کیلوگرم انتظار مدال خوشرنگ در توکیو دارد.

در دیگر وزنی که کشتی ایران در پیکارهای جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان موفق به کسب سهمیه المپیک شد، وزن ۱۲۵ کیلوگرم است. حال قرار است نفر مد نظر کادر فنی به رقابت‌های بین‌المللی و قهرمانی آسیا در قزاقستان اعزام شود و بعد از آن قرار است شرایط انتخابی این وزن اعلام شود.

رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی «ماتئو پلیکونه» ایتالیا روزهای ۱۴ تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در رُم پایتخت کشور ایتالیا برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها دارای سیستم رنکینگ برای بازی‌های المپیک توکیو نیست و البته سیستم رنکینگ برای پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد.

این پیکارها قبل از رقابت‌های قهرمانی آسیا برگزار خواهد شد و قرار است «بهنام احسان‌پور» در وزن ۶۵ کیلوگرم، «علیرضا کریمی» در وزن ۹۷ کیلوگرم و «امیر طاهری» در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به همراه «ابراهیم مهربان» مربی تیم ملی کشتی آزاد عازم این رقابت‌ها شوند.

به طور حتم «امین طاهری» اگر قصد حضور در المپیک را دارد و برای آنکه شانس حضور در المپیک را افزایش دهد به طور حتم، رقابت‌های ایتالیا و نتایج آن در تعیین سرنوشت این آزادکار تهرانی که ۲ مدال برنز زیر ۲۳ جهان و نقره جوانان جهان را در کارنامه دارد، تاثیرگذار است. طاهری نفر نخست انتخابی تیم ملی برای حضور در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۰ صربستان بود که پیکارهای جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

در این وزن آزادکار جوان و آینده‌داری همچون «امیرحسین زارع» دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال و نوجوانان جهان، نقره جوانان جهان و بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ جوانان منتظر لغزش حریفان است. ضمن آنکه «یدالله محبی» و «پرویز هادی» ۲ آزادکار با تجربه تیم ملی نیز هنوز برای حضور در المپیک ناامید نیستند.

رقابت‌های گزینشی قاره آسیا ۲۰ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ و رقابت‌های قهرمانی آسیا روزهای ۲۳ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد.

همانطور که اشاره شد در کشتی آزاد «رضا اطری»، «حسن یزدانی» و «یدالله محبی» در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ موفق به کسب سهمیه در وزن‌های ۵۷، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم شدند و نمایندگان کشورمان باید در وزن‌های ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم در پیکارهای گزینشی حضور یابند.

در همین راستا باید منتظر نفرات تیم ملی در ۳ وزن ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم در رقابت‌های گزینشی باشیم که آیا موفق به کسب سهمیه خواهند شد یا خیر؟

در وزن ۶۵ کیلوگرم «امیرمحمد یزدانی»، «امیرحسین مقصودی»، «مرتضی قیاسی» و سایر نفرات حضور دارند. در این وزن احسان‌پور بعد از تغییر وزن از ۶۱ به ۶۵ کیلوگرم قرار است راهی ایتالیا شود. احسان‌پور آزادکار بهشهری سابقه حضور در ۳ دوره قهرمانی جهان را دارد که در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب نخستین مدال برنز در رده سنی بزرگسالان شد.

اما در وزن ۹۷ کیلوگرم، یکی از وزن‌های بسیار شلوغ به دلیل حضور چندین مدعی در سطح طراز اول جهانی است. «علی شعبانی»، «محمدحسین محمدیان»، «علیرضا کریمی» و «مجتبی گلیج» و اگر «رضا یزدانی» و احتمالا «عباس فروتن» را به این جمع اضافه کنید، نماینده‌ای که از این جمع برای حضور در المپیک انتخاب می‌شود شانس بسیار زیادی برای کسب مدال خواهد داشت. کریمی نیز بعد از پشت‌سر گذاشتن مصدومیتش در یک سال گذشته و قطعی شدن حضورش در وزن ۹۷ کیلوگرم، کار سختی را برای حضور در دومین میدان المپیکی دارد.

در وزن ۷۴ کیلوگرم که تیم ملی کشتی آزاد همانند سایر وزن‌ها همچون ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم در این سال‌ها نتوانسته آزادکار ششدانگی را داشته باشد، کادر فنی برای اعزام نماینده ایران در رقابت‌های گزینشی و قهرمانی آسیا، قرار است ۲۷ بهمن مسابقه انتخابی بین «یونس امامی» و «جمال عبادی» برگزار کند. با توجه به حضور «مصطفی حسین‌خانی» دارنده مدال برنز جهان و یکی از آزادکاران با تجربه تیم ملی کادر فنی اعلام کرد که با توجه به حضور «مصطفی حسین‌خانی» در این وزن، تصمیم‌گیری برای اعزام کشتی‌گیران به یکی از این دو مسابقه مذکور توسط کادر فنی انجام می‌شود.

با توجه به شرایطی که بر ورزش جهان در یک سال گذشته تحمیل شد، برگزاری مسابقات به طور کلی دگرگون شد و ضمن آنکه فدراسیون کشتی فرایند انتخابی را برای حضور در المپیک تدوین کرده بود که این طرح با تعویق المپیک اجرا نشد. حال به نظر می‌رسد که در چند ماه اخیر مدعیان باید از کوچکترین فرصتی که به آنان داده می‌شود باید نهایت استفاده را ببرند تا اندک شانس خود را برای حضور در بازی‌های المپیک افزایش دهند.

به طور حتم در چند ماه آینده فضای ورزش کشور و حتی جهان تحت تاثیر بازی‌های المپیک قرار خواهد گرفت چرا که رقابت‌های گزینشی بسیاری از رشته‌ها از جمله کشتی نیز آغاز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین