کد خبر: ۶۹۵۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

عوارض خفیف در تزریق کنندگان واکسن اسپوتنیک/ توضیح درباره محموله‌ دوم واکسن کرونا

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تزریق کنندگان واکسن اسپوتنیک بعد از تزریق طبق پیش‌بینی، عوارض خفیف داشتند و غیر از این عوارض دیگری در آنها مشاهده نشده است.
عوارض خفیف در تزریق کنندگان واکسن اسپوتنیک/ توضیح درباره محموله‌ دوم واکسن کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپورر، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به عوارض تزریق واکسن کرونای اسپوتنیک v بر روی تزریق کنندگان طی دو روز گذشته بیان کرد: عوارضی که پیش‌بینی می‌شد، عوارض خفیف و جانبی در بعضی افراد بود مثل سایر واکسن‌ها که چنین عوارض خفیفی به خصوص در تزریق واکسن‌های مشابه دیده شده است.

وی ادامه داد: این چند هزار نفری که در دو روز اخیر تزریق داشتند، بعضا دچار تب خفیف یا بی‌اشتهایی خفیف، سردرد یا کوفتگی و علائم شبه سرماخوردگی شدند که علائم خفیفی است و علائم دیگری نداشتند.

جهانپور افزود: البته با توجه به مطالعات قبلی روی چند صد هزار نفری که در کشورهای دیگر مثل روسیه، آرژانتین و مکزیک و یا سایر کشورها انجام شده، این عوارض بین تزریق کنندگان تفاوت چندانی نداشته است و این روند تزریق ادامه خواهد داشت.

وی گفت: افرادی که واکسن دریافت می کنند، بعد از ۲۱ روز باید دوره دوم واکسن را دریافت کنند که بعد از آن کارت و گواهی واکسیناسیون دیجیتال علیه کرونا برای آنها صادر خواهد شد.

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا محموله‌ی دوم همچنان برای کادر درمان کرونای بیمارستان‌ها استفاده می‌شود؟ افزود: بله، تا زمانی که همه‌ی خط مقدم درمان و گروه‌های کارکنان سلامت که در معرض خطر هستند، واکسینه نشوند و همچنین به گروه‌های پرخطر مثل سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه واکسن تزریق نشود، به مرحله بعد یعنی واکسیناسیون بقیه گروه‌ها نخواهیم رفت.

وی ادامه داد: این واکسیناسیون عملا از کارکنان و پزشکان بخش‌های مراقبت ویژه ICU در ۶۳۵ بیمارستان شروع شد و در روزهای آینده هم ادامه دارد و بعد از آن محموله‌ای دوم که شامل صد هزار دوز و آماده برای ارسال است، وارد کشور می شود و البته ورود واکسن به تهران، امروز قطعی نیست.

جهانپور با اشاره به واکسیناسیون در قم بیان کرد: واکسیناسیون از قم شروع نشده و همزمان در ۶۳۵ بیمارستان کشور آن هم در بخش آی‌سی‌یو کرونا شروع شد و اولین تزریق هم در بیمارستان امام خمینی تهران انجام شد و هیچ کجا زودتر یا دیرتر انجام نخواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین