کد خبر: ۶۹۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶

یارانه های ارزی باید تعیین تکلیف شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: یارانه هایی که به صورت ارزی به برخی از اقلام وارداتی داده می‌شود باید تعیین تکلیف شده و یارانه‌های ارزی به یارانه ریالی تبدیل شود.
یارانه های ارزی باید تعیین تکلیف شود
آفتاب‌‌نیوز :

«محسن زنگنه» روز جمعه در گفت وگو با ایرنا درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و رای منفی نمایندگان به تغییرات گزارش کمیسیون تلفیق و تعابیری همچون جراحی بودجه افزود: کمیسیون تلفیق مجلس و در مجموع مجلس نمی‌تواند برای لوایح ارائه شده از سوی دولت از جمله لایحه بودجه جراحی انجام دهند.

وی افزود: نوشتن و ارائه لایحه حق دولت است و بررسی مفاد آن نیز حق مجلس است و اگر لایحه بودجه مصوب می‌شد، قطعا رییس جمهوری بر اساس استفساریه در این باره سوال می‌کرد و حق هم با رییس جمهور بود. چون مجلس نمی‌تواند ماهیت لایحه بودجه را تغییر دهد و این خلاف قانون اساسی است و شورای نگهبان آن هم اصلاحات کمیسیون تلفیق را رد می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اختلاف نظر بین دولت و مجلس در چنین موضوعاتی طبیعی است، گفت: در سال‌های گذشته نیز وقتی لایحه بودجه به مجلس می‌رسید، صحبت‌های کارشناسی زیاد انجام می‌شد و قانون به صورت شفاف هم این اجازه را به دولت داده که لایحه بدهد و مجلس نیز آن را بررسی کند.

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با بیان اینکه هفته آینده دولت لایحه اصلاحی خود را به مجلس می دهد، افزود: اگر مجلس لایحه اصلاحی را نپذیرد، بودجه به شکل سه دوازدهم تصویب خواهد شد.

وی درباره نرخ ارزی که کمیسیون تلفیق در بودجه تعیین کرده بود، گفت:‌ در بودجه نرخ ارز تعیین نمی‌شود بلکه سیاست گذاری می‌شود. بر همین اساس سیاست کمیسیون تلفیق و مجلس این بود که ارز چند نرخی حذف شده و یک نرخ بر اساس سامانه معاملات الکترونیکی ارز در نظر گرفته شود.

زنگنه ادامه داد: البته یارانه‌های ارزی در این بخش باید تعیین تکلیف شود که به نهاده‌های دامی، دارو، روغن و دانه‌های روغنی پرداخت می‌شود. نظر مجلس نیز این است که یارانه‌های ارزی به یارانه‌های ریالی تبدیل شود. به عبارتی این اقلام با همان ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده و فقط به جای اینکه دولت ارز بدهد، یارانه در اختیار وارد کنندگان قرار می‌دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه با بیان اینکه انتظار می‌رود دولت از طریق پرداخت تسهیلات و طلب پیمانکاران بزرگ و همچنین تقویت بودجه عمرانی، توجه ویژه ای به جهش تولید داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان دولت حدود یک ماه در کمیسیون تلفیق حضور داشتند و درباره موارد مختلف بودجه با نمایندگان مردم در مجلس بحث و تبادل نظر کردند، امیدواریم اصلاحیه لایحه بودجه دولت نواقص را بر طرف کند و بودجه کاملی در پایان سال تصویب شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مجلس باید توجه بیشتری به اصلاح ساختار بودجه داشته باشد، گفت: از بعضی همکاران در مجلس و کمیسیون تلفیق گله مند هستیم و انتظار داشتیم در اصلاح ساختار بودجه اقداماتی انجام دهند. البته ۱۳ پیشنهاد برای طرح اصلاح ساختار بودجه وجود دارد و زمانی که این طرح در صحن مطرح و تصویب شود، قطعا سال آینده با تغییر فرآیند بودجه ریزی دیگر چنین بودجه‌ای نخواهید دید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین