کد خبر: ۶۹۵۲۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹

چرا روغن در بازار نایاب شد؟

گزارش‌ها از شهرهای مختلف ایران، حاکی از کمبود روغن و توزیع آن با کارت ملی است. دلایل بسیاری برای کمبود روغن عنوان شده بود. اما حالا وزارت صمت در گزارشی اعلام کرده تولید روغن در کشور کاهش یافته است. اما اشاره نکرده که دلیل کاهش تولید چه بوده.
چرا روغن در بازار نایاب شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت صمت در گزارشی مبهم اعلام کرده که تولید روغن نباتی حدود ۲۸۰ هزار تن کاهش یافته است. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا کاهش ۱۸.۶درصدی تولید روغن باید به کمبود آن در بسیاری از شهرها منجر شود؟

سوال دوم این است که چرا تولید روغن کاهش یافته و مشکل چه بوده و از همه مهم‌تر اینکه آیا برنامه‌ریزی برای مواجه نشدن با بحران روغن امکان‌پذیر نبود؟

اگرچه وزارت صمت می‌گوید مشکل از کمبود تولید است، اما مردم معتقدند مشکل کمبود روغن چیز دیگری است. برخی می‌گویند تحریم‌ها مانع واردات مواد اولیه تولید روغن شده،‌ برخی می‌گویند زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل کاهش عرضه تولید در بازار است،‌ برخی مساله صادرات و قاچاق روغن به کشورهای همسایه را مطرح می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند اگر مشکل حل نشود، ارائه کارت ملی برای خرید روغن جوابگو نیست و باید سند خانه را نشان داد!

برخی دیگر معتقدند که دلیل کاهش تولید روغن کمبود واردات مواد اولیه آن است. احتمالا ارز دولتی تخصیص داده شده به روغن کاهش یافته و همین سبب شده که واردات مواد اولیه و در نهایت تولید روغن کم شود. از طرف دیگر برخی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه تولید روغن اشاره می‌کنند و می‌گویند تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان روغن را احتکار کرده‌اند که گرانتر بفروشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Oman
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
0
بصورت انبوه به پاکستان و عراق قاچاق میشود. اصولا بدلیل اختلاف فاحش قیمت در دوسوی مرز بخش عمده سوبسید پرداختی بابت کالاهای اساسی به جیب قاچاقچیان و قاچاق برها میرود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین