کد خبر: ۶۹۵۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳

حمله چین به آمریکا بابت متهم کردنش به عدم شفافیت درباره منشاء کروناویروس

چین به آمریکا از بابت اتهام زنی‌های کاخ سفید مبنی بر این که پکن جلوی رسیدن بخشی از اطلاعات درباره منشاء کروناویروس را به بازرسان سازمان بهداشت جهانی گرفته، حمله کرد.
حمله چین به آمریکا بابت متهم کردنش به عدم شفافیت درباره منشاء کروناویروس
آفتاب‌‌نیوز :

 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، واشنگتن "نگرانی‌های عمیقی درباره نحوه اعلام یافته‌های اولیه تحقیقات مربوط به کووید-۱۹ و همچنین پرسشهایی درباره فرآیند مورد استفاده برای رسیدن به آنها دارد".

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او با اشاره به تحقیقات هیات سازمان بهداشت جهانی درباره منشا همه گیری بیماری در شهر ووهان چین که نخستین بار در آن کروناویروس در اواخر ۲۰۱۹ شناسایی شد، اظهار کرد: "ضروری است که این گزارش مستقل باشد و یافته‌های کارشناسی به دور از مداخله یا تغییر از سوی دولت چین باشد."

چین در پاسخ به این اظهارات در بیانیه‌ای که از سوی سفارتخانه‌اش در واشنگتن طی امروز یکشنبه انتشار یافت، گفت، آمریکا تاکنون " آسیب شدیدی به همکاری بین‌المللی برای مقابله با کووید ۱۹ وارده کرده" و حالا "انگشت اتهام را به سمت کشورهای دیگری که به طور متعهد از سازمان بهداشت جهانی حمایت کرده‌اند و حتی به سمت خود سازمان بهداشت جهانی، نشانه گرفته است".

بر اساس این بیانیه، چین همچنین در ضمن استقبال از تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای لغو اقدام دولت دونالد ترامپ برای ترک سازمان بهداشت جهانی اظهار امیدواری کرد که آمریکا "به عالی‌ترین استانداردها پایبند باشد، یک نگرش جدی، مصمم، شفاف و مسئولانه اتخاذ کند، مسئولیت حقیقی خود را به عهده بگیرد، از فعالیت سازمان بهداشت جهانی با اقدامات واقعی حمایت کند و مشارکت مناسب را در همکاری بین‌المللی در مقابله با کووید-۱۹ به عمل بیاورد."

در پی مطرح شدن اتهامات در نیویورک تایمز و دیگر رسانه‌ها درخصوص اینکه چین از دادن بخشی از داده‌ها خودداری کرده، پیتر داشاک، یک عضو تیم تحقیقات در واکنش به این گزارش در توئیتی نوشت: "من چنین تجربه‌ای در هیات سازمان بهداشت جهانی نداشتم."

داشاک توئیت کرد: من به عنوان رهبر کارگروه جانوری/محیط زیستی اعتماد و باز بودن را نزد همتایان چینی خودم یافتم. ما قطعا به داده‌های جدید حساس در کل ماموریت دسترسی پیدا کردیم. ما قطعا درکمان را از راه‌های احتمالی سرایت افزایش دادیم.

تیا کولسن فیشر، یک عضو دیگر تیم از دانمارک هم گفت، چنین تجربه‌ای نداشته و به این اشاره کرد که برخی اظهار نظرها در رسانه به غلط منعکس شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین