کد خبر: ۶۹۵۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱

واکنش‌ها به حمله اربیل/ الکاظمی کمیته تحقیقات تشکیل داد

نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته‌ای مشترک با اقلیم کردستان برای تحقیقات درباره جزئیات حمله راکتی دوشنبه شب به فرودگاه بین المللی اربیل را داد.
واکنش‌ها به حمله اربیل/ الکاظمی کمیته تحقیقات تشکیل داد
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور پس از حملات موشکی شب گذشته به اربیل، دستور تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق در این باره را داد.

به گزارش شفق نیوز، طبق بیانیه صادره از سوی کمیته اطلاعات امنیتی عراق، این کمیته با مقامات ذی صلاح اقلیم کردستان مشارکت خواهد کرد تا درباره جزئیات حمله فرودگاه بین‌المللی اربیل تحقیق کند.

از سوی دیگر برهم صالح، رئیس جمهور عراق در توئیتی در واکنش به این حمله نوشت: هدف قرار دادن اربیل یک اقدام خطرناک و جنایتکارانه تروریستی است که تلاش‌های ملی برای محافظت از امنیت کشور و امنیت شهروندان را هدف قرار می دهد.

وی افزود: باید قاطعانه تلاشهای خود را برای ریشه یابی نیروهای تروریسم و ناکام گذاشتن تلاش‌هایشان برای غرق کردن کشور در هرج و مرج تقویت کنیم.

صالح تاکید کرد، این "نبرد دولت و حاکمیت علیه تروریسم و ​​قانون شکنان" است.

محمد الحلبوسی، پارلمان عراق نیز گفت: ما خواهان مجازات کسانی که امنیت کشور و شهروندان را نقض می‌کنند، هستیم.

وی افزود: این عمل جنایتکارانه نوعی تشدید اوضاع و هدف قرار دادن امنیت کشور است.

مسرور بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان نیز در توییت هایی نوشت: من به سرویس‌های امنیتی دستور داده ام که تحقیقات جامع را آغاز کنند و با نخست وزیر مصطفی الکاظمی برای همکاری مشترک رایزنی کردیم.

وی گفت: حملات موشکی به اربیل را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کنم و از همه کردها می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کنند.

او همچنین در توییتی دیگر نوشت: با آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا درباره این حمله بزدلانه صحبت کردم توافق کردیم همکاری نزدیکی در تحقیقات برای شناسایی عوامل پشت پرده داشته باشیم.

جبهه "نجات و توسعه" به رهبری اسامه النجیفی نیز ضمن محکوم کردن حمله موشکی اعلام کرد" هدف این حمله ایجادهرج و مرج و تلاش برای تشدید مواضع در دستور کار دستور کارهای خارجی علیه عراق بود."

این جبهه اعلام کرد که این عمل غیرمسئولانه را محکوم و حمایت مطلق خود از اقلیم کردستان در رویارویی با این جنایات تروریستی را اعلام می کند و از دولت خواست "برای کشف تروریست ها و برنامه های آنها و احزابی که آنها را وادار به انجام این جنایات می کند بازداشت و به محاکمه بکشد تا همه کسانی که خواهان تجاوز هستند و هرج و مرج را گسترش می دهند و برای ضربه زدن به بنیان های دولت تلاش می کنند یک درس عبرت باشد. "

از سوی دیگر منابع اعلام کردند که به دنبال این حمله فرودگاه اربیل تعطیل و تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف این فرودگاه و مناطق نزدیک به آن اتخاذ شد.

در پی حمله راکتی دوشنبه شب به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل یک تن کشته و ۶ تن زخمی شدند.

گروه "سرایا اولیاء الدم" مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

این مرگبارترین حمله به نیروهای ائتلاف آمریکایی ظرف یک سال اخیر در عراق بوده است.

واکنش آمریکا به حمله راکتی به اربیل

وزیر امور خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن حمله دوشنبه شب در اربیل عراق، به حمایت از تحقیقات درباره این حمله راکتی متعهد شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه عراق دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: ما از حمله راکتی به اقلیم کردستان عراق خشمگین شده‌ایم. گزارش‌های اولیه از کشته شدن یک مقاطعه کار غیرنظامی و زخمی شدن چندین تن از اعضای ائتلاف از جمله یک عضو ارتش آمریکا و چندین پیمانکار آمریکایی حکایت دارند. ما به خانواده پیمانکار غیرنظامی کشته شده در این حمله تسلیت گفته و با عراقی‌های بیگناه و خانواده‌های آنها که از این اقدامات خشونت آمیز بیرحمانه لطمه می‌بینند، همدردی میکنیم.

پیشتر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پیامی توییتری از رایزنی با بلینکن درباره این حمله راکتی و توافق برای هماهنگی نزدیک روی تحقیقات خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد: من با نخست وزیر دولت اقلیم کردستان برای گفت و گو درباره این حادثه و اعلام حمایت‌مان از تمام تلاش‌ها برای بررسی و پاسخگو کردن مسببان آن تماس داشتم.

در پی حمله راکتی دوشنبه شب به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل یک تن کشته و ۶ تن زخمی شدند. گروه "سرایا اولیاء الدم" مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این مرگبارترین حمله به نیروهای ائتلاف آمریکایی ظرف یک سال اخیر در عراق بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین