کد خبر: ۶۹۵۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

سازمان جهانی بهداشت واکسن آسترازنکا-آکسفورد را تایید کرد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه گزارش داد این سازمان واکسن آسترازنکا-اکسفورد را برای استفاده اضطراری تایید کرده است.
سازمان جهانی بهداشت واکسن آسترازنکا-آکسفورد را تایید کرد
آفتاب‌‌نیوز :

در گزارش تارنمای سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اضافه شدن این واکسن به واکسن هایی که مجوز استفاده اضطراری از آنها صادر شده است آن را چراغ سبزی برای استفاده از این واکسن ها در برنامه واکسیناسیون جهانی کوواکس توصیف کرد.

سازمان جهانی بهداشت در فهرست استفاده اضطراری خود کیفیت، ایمنی و میزان موثربودن واکسن های کووید-۱۹ را ارزیابی می کند و این امر شرط خرید واکسن از برنامه کوواکس را تشکیل می دهد. همچنین قرار گرفتن واکسن ها دراین فهرست به کشورها اجازه می دهد تا مقررات تایید واکسن ها در داخل را برای واردات و تزریق آنها تسریع بخشند.

ماریانژلا سیمائو دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در امور دسترسی به دارو و محصولات سلامت گفت: کشورهایی که فاقد دسترسی به واکسن هستند در نهایت می توانند واکسیناسیون کادر بهداشتی و جمعیت با ریسک بالای خود را آغاز کنند و این امر به اهداف کوواکس در خصوص توزیع برابر واکسن کمک می کند.

در خصوص واکسن آسترازنکا و دانشگاه اکسفورد این سازمان اطلاعات مربوط به کیفیت، ایمنی و میزان موثر بودن این واکسن و طرح های مدیریت خطر آن را در یک بازه چهار هفته ای ارزیابی کرده است.

گروه مشاوره ای کارشناسان ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت موسوم به «سیج/SAGE» توصیه کرده که این واکسن به همه گروه های سنی ۱۸ سال به بالا تزریق شود.

واکسن استرازنکا و اکسفورد که مجوز استفاده اضطراری از آن در انگلیس تایید شده است در چند سایت تولیدی از جمله در جمهوری کره و هند ساخته می شود و میزان اثرگذاری آن ۶۳.۰۹ درصد است و برای کشورهایی که درامد پایین تا متوسط دارند به دلیل نگهداری آسان آن مناسب است.

فهرست استفاده اضطراری سازمان جهانی بهداشت به ارزیابی میزان مناسب بودن یک کالای جدید در حوزه سلامت در شرایط بحران عمومی سلامت می پردازد و هدف از آن دسترسی هر چه سریع تر به یک دارو، واکسن و تشخیص یک بیماری در شرایط اضطراری است.

سازمان جهانی بهداشت واکسن آمریکایی فایزر و بیون تک را در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۹۹)در فهرست استفاده اضطراری خود قرار داد.

با وجود تلاش های گسترده برای تولید و توزیع واکسن های کووید-۱۹ این بیماری تاکنون باعث جان باختن دو میلیون و ۴۱۸ هزار و ۸۱۷ نفر و ابتلای بیش از ۱۰۹ میلیون نفر در جهان شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین