کد خبر: ۶۹۵۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
۵ روش طبیعی برای تسکین سندرم تایپیست‌ها

تسکین مچ درد با ۵ روش طبیعی

سندرم تونل کارپال یا سندرم مجرای مچ دست که به سندرم تایپیست‌ها نیز معروف است یک بیماری کمابیش شایع در مچ است.
تسکین مچ درد با ۵ روش طبیعی
آفتاب‌‌نیوز :

مچ درد معمولاً افرادی را درگیر می‌کند که به واسطه شغل و کار‌های روزمره‌شان از مچ دست خود بیش از اندازه استفاده می‌کنند. این بیماری دردناک است و در خانم‌ها ۲ برابر بیشتر از آقایان دیده می‌شود.به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، سندرم تونل کارپال یا سندرم مجرای مچ دست که به سندرم تایپیست‌ها نیز معروف است یک بیماری کمابیش شایع در مچ است و معمولاً افرادی را درگیر می‌کند که به واسطه شغل و کار‌های روزمره‌شان از مچ دست خود بیش از اندازه استفاده می‌کنند. این بیماری دردناک است و در خانم‌ها ۲ برابر بیشتر از آقایان دیده می‌شود. البته امروزه به دلیل استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی مانند موبایل، لپ‌تاپ، رایانه و ... سن ابتلا کاهش پیدا کرده و در بین جوانان نیز شایع شده است.

سندرم تونل کارپال به دلیل فشار در عصب میانی که در کف دست قرار دارد بروز می‌کند. این مشکل ممکن است یک یا هر دو دست را درگیر کند و خود را با علائمی مانند ضعف مچ دست، گزگز کردن، مورمور شدن و درد نشان دهد. این علائم از مچ دست شروع می‌شود و تا انگشتان ادامه دارد. درد ناشی از این سندرم می‌تواند فرد را از انجام کار‌های روزمره خود ناتوان کند. خوشبختانه می‌شود با روش‌های درمانی طبیعی باعث تسکین علائم این بیماری شد. در ادامه به ۵ مورد از این روش‌های طبیعی اشاره می‌کنیم.

چه کسانی بیشتر در معرض سندرم کانال کارپال قرار دارند و چه باید بکنند؟

به طور کلی افرادی که زیاد از دستان خود کار می‌کشند و به طور دقیق‌تر، حرکات تکراری و یکنواختی با دستان خود انجام می‌دهند و طور مکر مچ دست خود را خم و راست می‌کنند و می‌کشند بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند؛ بنابراین می‌توان گفت که خانم‌های خانه‌دار، افرادی که ساعت‌ها با رایانه کار می‌کنند مانند تایپیست‌ها و غیره، افرادی که کار‌های یدی زیادی انجام می‌دهند مانند نجارها، آشپزها، مکانیک‌ها و غیره، موزیسین‌ها، ورزشکاران مانند قایق‌ران‌ها، تنیس‌باز‌ها و ... بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. این افراد باید مچ دستان خود را با حرکات مناسب مانند کشیدن دست‌ها و مچ، استفاده از توپ‌های ژله‌ای مخصوص قوی کنند. سعی کنید هیچ وسیله‌ای را طولانی‌مدت در دستان خود نگه ندارید، در حین استفاده از وسایل الکترونیکی مانند صفحه‌کلید و موس از لوازم بزرگ‌تر و مجهزتر استفاده کنید، به رژیم غذایی‌تان اهمیت داده و مواد غذایی و مکمل‌های ضدالتهاب مصرف کنید.

تسکین طبیعی درد‌های ناشی از سندرم کانال کارپال

اگرچه این درد‌ها در آغاز جزئی و قابل تحمل است، اما عدم درمان به موقع این سندرم می‌تواند درد‌های شدید و طولانی‌مدتی ایجاد کند و حتی کار را به جراحی بکشاند. استفاده از روش‌های درمانی برای تسکین این مشکل متناسب با شدت درد می‌تواند متفاوت باشد. در اغلب موارد می‌توان با روش‌های غیرجراحی این مشکل را کنترل کرد. با این حال در موارد شدید پزشک می‌تواند از روش‌های جراحی برای باز کردن کانال استفاده کند. در ادامه روش‌های طبیعی برای تسکین درد ناشی از این سندرم ذکر می‌شود که می‌توانید به صورت مکمل در کنار درمان‌های تجویزشده توسط پزشکتان برای مقابله با درد و ضعف مچ دست استفاده کنید.
شما می‌توانید از روغن یا دمنوش زنجبیل استفاده کنید. به این ترتیب که می‌توانید مقداری زنجبیل را با روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و روی ناحیه دردناک زده و به‌آرامی ماساژ دهید. همچنین می‌توانید آن را دم کرده و روی دست بزنید.

آب درمانی

در سندرم کانال کارپال، بروز التهاب و فشار به عصب باعث بروز درد و ناراحتی کمابیش شدید می‌شود. آب درمانی می‌تواند اثرات مؤثری روی درد ناشی از این مشکل ایجاد کند. به خاطر اینکه باعث بهبود جریان خون شده و علائمی مانند گزگز شدن و درد را کاهش دهد.

چه باید کرد؟

برای تسکین کانال کارپال لازم است که به طور متناوب از آب سرد و گرم استفاده کنید. به این ترتیب که ابتدا دست خود را در ظرف حاوی آب سرد قرار دهید و بعد از ۳ الی ۴ دقیقه آن را در ظرف حاوی آب گرم قرار دهید. این کار را ۳ مرتبه در روز تکرار کنید.

خاک رس

سال‌هاست که از خاک رس با اهداف درمانی استفاده‌های زیادی می‌شود. خاک رس خواص ضدالتهابی و بازسازی کننده دارد و به این ترتیب باعث تسکین انواع مختلف درد‌ها می‌شود. برای تسکین درد ناشی از سندرم کانال کارپال می‌توانید از مرهم خاک رس استفاده کنید.

چه باید کرد؟

ابتدا لازم است که چند قاشق خاک رس را با آب ولرم و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست و کرمی حاصل شود. سپس این خمیر را روی مچ دست دردناک بمالید. اجازه دهید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی دستتان بماند و سپس آن را بشویید. اگر مچ دستتان همچنان دردناک است می‌توانید این روش را چند بار تکرار کنید.

زنجبیل

استفاده از روغن زنجبیل روی پوست دست باعث کاهش التهاب کانال کارپال می‌شود. واقعیت این است که زنجبیل موهبتی است که فواید آن روز به روز بیشتر بر بشر فاش می‌شود. در واقع زنجبیل یک ماده طبیعی است که رفته‌رفته بیشتر در ترکیب درمان‌های مختلف جای می‌گیرد. یکی از ترکیبات اصلی زنجبیل که جینجرول نام دارد یک ماده ضدالتهاب و مسکن است و نقش مهمی در تسکین درد‌های ناشی از کانال کارپال دارد.

چه باید کرد؟

شما می‌توانید از روغن یا دمنوش زنجبیل استفاده کنید. به این ترتیب که می‌توانید مقداری زنجبیل را با روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و روی ناحیه دردناک زده و به‌آرامی ماساژ دهید. همچنین می‌توانید آن را دم کرده و روی دست بزنید. البته می‌تواند همزمان از دمنوش آن نیز میل کنید. استفاده از زنجبیل را تا زمانی که درد مچ دستتان تسکین پیدا کند ادامه دهید.

روغن آووکادو

عصاره روغنی آووکادو مرطوب‌کننده و ضدالتهاب است و استفاده موضعی از آن باعث تسکین درد می‌شود. اگر مچ دست خود را با این ماده ماساژ دهید باعث تسکین درد آن خواهید شد. علاوه براین، روغن آووکادو باعث تحریک جریان خود در این منطقه شده و احساس خشکی در آن را کاهش می‌دهد.

چه باید کرد؟

ابتدا باید مقدار کمی روغن آووکادو را کمی گرم کنید تا حدی که قابل تحمل برای پوست دست باشد. سپس منطقه دردناک را با آن ماساژ دهید تا جذب شود. نیازی به شستن نیست و می‌توانید مچ دستان را با باند ببندید. این کار را به مدت ۲ تا ۳ روز تکرار کنید تا درد مچ دستتان به طور کامل تسکین پیدا کند.

آلوئه ورا

شما می‌توانید از ژل آلوئه ورا نیز برای تسکین کانال کارپال و کاهش احساس مورمور شدن دست استفاده کنید. آلوئه ورا حاوی خواصی است که به بهبود جریان خون و کاهش التهاب کمک می‌کند.

چه باید کرد؟

ابتدا لازم است که ژل تازه آلوئه ورا را خارج کنید. سپس آن را روی محل دردناک زده و به آرامی ماساژ دهید. اگر مایل باشید می‌توانید این ژل را با اندکی روغن نارگیل یا روغن آووکادو ترکیب کنید تا خواص آن دوچندان شود. این کار را هر روز ۲ تا ۳ بار تکرار کنید تا درد مچ دستتان تسکین پیدا کند.

توجه 

توجه داشته باشید اگر با استفاده از این روش‌های طبیعی تسکینی در علائمتان ایجاد نشده و بهبودی حاصل نشود حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید در کنار روش‌های درمانی که پزشکتان تجویز می‌کند همچنان از این روش‌های طبیعی نیز به عنوان مکمل برای تسکین درد استفاده کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین