کد خبر: ۶۹۵۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲

هشدارهای کرونایی برای ترساندن نیست

مسئولان وزارت بهداشت درباره موج چهارم کرونا در کشور هشدارهایی جدی می‌دهند و همچنان تعدادی از شهروندان به هر دلیلی خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌دانند. در همین حال، آمار روزانه مبتلایان کرونا پس از یک روند نزولی مجددا صعودی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

اسفند ۹۸ یعنی یک سال پیش زنگ خطر شیوع کرونا در کشور به صدا درآمد و متاسفانه شیرینی نوروز ۹۹ را برای بسیاری از هموطنان به دوران سیاه و تلخی بدل کرد.

موج نخست کرونا درست زمانی در حال جولان دادن در شهرهای ایران بود که بسیاری وجود آن را انکار کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را چندان جدی نمی گرفتند، به همین خاطر دید و بازدید نوروز پیشِ رو را باید به فراموشی سپرد تا شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.

هشدارهای کرونایی برای ترساندن نیست

هرچند موج نخست کرونا در ایام بعد عید تا حدی فروکش کرد، اما مجددا در اردیبهشت ۹۹ موج دوم با قدرت بیشتری به کار خود ادامه داد. تصوراتی مبنی بر گرم تر شدن هوا و رفتن کرونا دلخوشی ها را زیاد کرده بود، غافل از این کرونا با گرمای هوا هم راه خود را ادامه داد و گرچه از تعداد مبتلایان و فوتی ها در این ایام کاسته شد، اما روند رو به گسترش آن همچنان ادامه داشت.

پاییز خزان هم خزان زندگی جمع کثیری از مردم شد به گونه ای که تنها در یک روز شاهد از دست دادن ۴۸۵ نفر از هموطنانمان بودیم. قوانین منع عبور و مرور از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح هم اگرچه توانست تا آمار مرگ و میر را به کمتر از ۸۰ نفر در روز کاهش دهد، اما مانعی برای پیش روی کامل کرونا نشد. اکنون که تنها یک ماه به آغاز سال ۱۴۰۰ باقی مانده و ذهنیت عمومی به سمت تدارک سال نو است، بار زنگ خطر موج چهارم به صدا درآمده است؛ هشداری که با جهش ویروس کرونا می تواند بسیار خطرناک تر از موج های پیشین باشد.

حتی مرگ یک نفر هم زیاد است!

بالا و پایین شدن آمار مرگ و میر از ابتدای ورود کرونا تا کنون ناخواسته موجب دلگرمی و نگرانی شده است. در حالی که مرگ حتی یک هموطن، نه تنها غمبار، بلکه نشانه از دست رفتن سرمایه های انسانی است. بر اساس آمار وزارت بهداشت از ابتدای همه گیری کرونا در کشور تاکنون (۲۸ بهمن‌ماه) ۵۹ هزار و ۱۱۷ نفر از دنیا رفته اند. متاسفانه این آمار برای عموم مردم به سان گذر کردن از کنار یک تابلو راهنمایی و رانندگی است، که تنها هشدار می دهد! غافل از این که مرگ تنها یک نفر از اعضای خانواده هم برای سایرین سنگین و غیر قابل جبران است. بنابراین کاهش تعداد مرگ و میر به هر دلیلی (رعایت پروتکل ها و یا کاهش توان ژنتیکی ویروس) نشان از بر طرف شدن کامل خطر نیست. خطر کرونا همچنان در کشور باقی و رعایت پروتکل های بهداشتی اجتناب ناپذیر است.

هرچند از بار مراجعات به بیمارستانها نسبت به چند ماه قبل کاسته شده اما باید در نظر داشت که این کاهش می تواند با توجه به ورود ویروس جهش یافته کرونا معروف به کرونای انگلیسی، به سان آرامش قبل از طوفان باشد که میزان شیوع آن تا ۵ برابر و مرگ و میر ناشی از آن تا ۳ برابر ویروس نخستین است. این بدین معنی است که اگر قبلا در یک جمع ۱۰ نفره یک نفر مبتلا حضور داشت می‌توانست یک نفر دیگر را آلوده کند اما این ویروس جدید می‌تواند ۵ نفر را مبتلا کرده و از سوی دیگر خطر مرگ آن هم ۳ برابر بیشتر است. اگر خطر این ویروس به صورت جدی و در گذشته برای سالمندان و افرادی با زمینه های بیماری محرز و مشخص بود، اما ویروس جدید تمامی افراد در همه رده‌های سنی را در بر گرفته و تهدیدی جدی تر از قبل را به همراه دارد.

به گفته «محمد طالب پور» رئیس بیمارستان سینا، هرچند تعداد بیماران کرونایی در این بیمارستان کاهش یافته و به حد ثابتی رسیده است، اما مدل بیماری و تعداد روزهای بستری بیماران تفاوت معنی‌داری با گذشته نداشته است. چنین هشدارهایی نشان می دهد که خطر کرونا همچنان در کشور جدی است و رعایت پروتکل های بهداشتی، لازم الاجراست.

صبری ضروری تا واکسیناسیون کامل

باید در نظر داشت که با وجود خطر جدی بیماری و مرگ دلخراش هموطنان، نمی توان شرایط را به طور کامل تیره و تار ترسیم کرد. تلاش کادر درمان و کادر تحقیق و توسعه پس از ماه ها تلاش به نتیجه رسیده و ایران نیز همگام با سایر کشورها به تکنولوژی واکسن کرونا دست یافته است. اما شرایط همچنان تا واکسینه شدن کامل جامعه زمان بر است.

ما یک سال سخت را پشت سر گذاشتیم و چاره ای جز تحمل چندماه باقی مانده وجود ندارد. به گفته کارشناسان و مسئولان بهداشتی واکسینه شدن کامل جامعه احتمالا تا پایان ۱۴۰۰ به طول خواهد انجامید، بنابراین صبر و تحمل این چندماه باقی مانده هم ضروری است و باید از سفرها و تجمعات غیرضروری پرهیز کرد. کرونا جنبه های زیادی از زندگی روزمره را دگرگون کرده و سبک زندگی جدیدی را برای ما ایجاد کرده است. مواردی نظیر در آغوش کشیدن، دست دادن، روبوسی کردن و ... قریب به یک سال است که از زندگی اجتماعی ایران رخت بربسته، صبر و تحمل جایگزین آن شده که از هر لحاظ قابل تامل و مفید است. از این رو نباید خستگی از شرایط کرونا را با بی توجهی به خطرات آن جبران کرد. این روزها شرایط سخت اقتصادی ناشی از بیکاری بسیاری از شاغلین، تامین حداقلی ها را هم برای مردم دشوار کرده، اما باید در نظر داشت که حفظ جان از هر چیز مهم تر است.

به گفته «پیام طبرسی» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی، اگر پروتکل‌ها رعایت شود، وارد موج چهارم نخواهیم شد.

این که مردم گمان کنند از میزان بیماری کاسته شده یا عملا از بین رفته، تصور بسیار خطرناکی است. متاسفانه کلان شهرهایی نظیر تهران با ازدحام رفت و آمد در ساعات پایانی روز رو به رو هستند که همین شرایط چرخش کرونا بین مردم را بیشتر می کند. باید در نظر داشت که دولت و مسئولان تا حدی می توانند شرایط را با وضع قوانین کنترل کنند اما این شرایط تا زمانی که خود جامعه ملزم به رعایت آن نباشد، تاثیری نخواهد داشت. درواقع هشدارهای کرونایی هدفی جز سلامت جامعه ندارند و برای ترساندن مردم نیست! بنابراین رعایت پروتکل ها خیر عمومی در پی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین