کد خبر: ۶۹۵۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

اول آمریکا؛ شرط روسیه برای ماندن در پیمان آسمان‌های باز

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه برای ماندن این کشور در پیمان آسمان های باز شرط تعیین کرد.
اول آمریکا؛ شرط روسیه برای ماندن در پیمان آسمان‌های باز
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: روسیه فرآیند داخلی برای خروج از پیمان آسمان های باز را آغاز کرده است و قصد ندارد تا ابد برای تصمیم شرکای آمریکایی برای بازگشت به این پیمان صبر کند.

وی شرط روسیه برای ماندن در پیمان آسمان های باز را بازگشت آمریکا به این پیمان خواند و اضافه کرد: زمانی که مقدمات خروج روسیه از پیمان آسمان های باز به پایان برسد و تا این زمان آمریکا بازگشت خود به آن را اعلام نکند روسیه به کشورهای امین سند پیمان (مجارستان و کانادا) خروج خود از آن را اعلام خواهد کرد.

ریابکوف گفت: از آن لحظه دوره شش ماهه تعیین شده در پیمان آسمان های باز برای خروج رسمی روسیه از این پیمان آغاز خواهد شد.مراحل برای خروج روسیه از پیمان در داخل کشور جریان دارد و شرکای ما در آمریکا و کشورهای عضو ناتو باید این واقعیت را درک کرده و فرصت را از دست ندهند.

پیمان آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد. این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.


آمریکا روز ۲۲ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰(۲ آذر ماه سال ۹۹) از پیمان آسمان های باز خارج شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از خروج آمریکا از پیمان گفت: پیمان «آسمان‌های باز» با خروج آمریکا عملا خاصیت و قابلیت خود را از دست داد که واقعه‌ای ناگوار است.

لاوروف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: البته که با خروح آمریکا از پیمان آسمان های باز، یکی دیگر از ابزار برای دفاع از ثبات و امنیت جهانی ضعیف شد که مساله ناگواری است.

وی افزود: آمریکا بدون مدرک و با استناد به این ادعا که روسیه از مدتها پیش و بطور منظم قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و پیمان آسمان های باز را نقض کرده است از این قراردادها خارج شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: این بار هم ایالات متحده آمریکا بدون ارائه مدرک و شواهد اتهام وارد کرد و در همین حال موارد نقض این قراردادها از سوی واشنگتن را که برای همه معلوم و آشکار است، پنهان کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه سایر کشورهای غربی عضو پیمان آسمان های باز از بازگویی حقیقت خجالت می کشند و سعی دارند در این شرایط بد برای آنها حرکت درست کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین